Dagens Nyheter: Sveriges stickmetropol jublar åt årets julklapp

Gudrun Haglund-Eriksson, ordförande för Svenska fåravelsförbundet är glad över att årets julklapp blev ett stickat plagg. Foto Svenska fåravelsförbundet

Läs hela artikeln på Dagens Nyheters hemsida, nedan några citat.

I Sveriges stickmetropol jublar hantverkaren Lillemor Elfgren över årets julklapp – det hemstickade plagget. Från lokala gårdar spinner hon garn av fårull, men hon är inte ensam om att vilja ha svensk ull. Efterfrågan har ökat samtidigt som fåren i Sverige blir allt färre. För henne handlar årets julklapp inte om att alla ska börja sticka halsdukar eller raggsockar, utan om att sätta fokuset på det motsatta.

– Årets julklapp är en trendanalys. Det handlar inte om att alla ska springa och köpa något. Vi alla har ju tack och lov inte fått en mobillåda eller en wokpanna, säger Lillemor Elfgren och fortsätter:

– Att det är blev det hemstickade plagget ser jag som en markering för ursprungsmärkning. Att vi ska känna handen som har gjort det, vare sig du gör det själv, köper det second hand eller på en hantverkarmarknad. Textilier är ett gigantiskt hållbarhetsproblem.

– Efterfrågan på svensk ull är nu jättestor, säger Gudrun Haglund-Eriksson, ordförande för Svenska fåravelsförbundet.

Den höga efterfrågan bidrar till att det i dag slängs mindre ull i Sverige än tidigare. År 2016 togs endast 27 procent av den svenska ullen tillvara, under år 2020 var samma siffra 46 procent.

– Vi har mycket ull i Sverige men vi är ett väldigt lite land. Industrierna som vill ha ull i sina produkter hittar inte rätt mängd av rätt kvalitet i Sverige. Därför är det lättare för industrierna att importera, säger Gudrun Haglund-Eriksson.

För att lösa problemet behöver fler småskaliga bönder få bättre betalt för ullen och hjälp att samla in den, anser Gudrun Haglund-Eriksson.

Vad tänkte du om att årets julklapp är ett hemstickat plagg?

– Det är jättekul. Det här handlar om cirkulär ekonomi och att ta till vara på resurser. Det här är något vi gjort i vårt avlånga land i alla tider men som vi har tappat litegrann, nu kan det få ett ännu större fokus.