Margau Wohlfart-Leijdström och PG Leijdström, Boda Backe Fårgård

Margau ställer alltid upp och delar med sig av sin gedigna kunskap inom ull och hantverk. PG är Margaus högra hand och de driver gården tillsammans.
– Utan PG skulle det inte gå, säger Margau själv.

Nominerade av Västmanland Läns Fåravelsförening

Mindre besättning om ca 15 tackor av finull och rya samt korsningar däremellan.  Målet är att få fram en mjuk ull som går att spinna oavsett väder.

Deras egen inledande beskrivning på deras hemsida: ”Här på gården finns ett 15-tal tackor av de gamla lantraserna finull och rya. De håller markerna öppna och vi avlar med inriktning på ull och skinn som vi vidareförädlar. Skinnen bereder vi i Sverige och förutom Babyskinn så blir det både tofflor, vantar och mycket annat. Ullen spinns traditionellt på spinnrock eller på ett spinneri till garn som kan färgas eller användas i naturfärg till att sticka, virka eller väva av. Ullen har belönats på Ull-SM ett flertal gånger. För att färga garnet använder vi naturens egna färgämnen.

Att anpassa de gamla teknikerna till dagens behov och använda material med så lite miljöpåverkan som möjligt är en självklarhet.”

Motivering

Margau är en genuin eldsjäl som engagerat sig i Västmanlands Fåravelsförening under många år. Hon har tidigare funnits med i styrelsen för VLF. Numera är hon sedan flera år tillbaka revisor i föreningen. Margau ställer alltid upp och delar med sig av sin gedigna kunskap inom ull och hantverk. Det är mycket värdefullt med en person som kan lära ut ullhantverk såsom att spinna och tova och kunna föra dessa kunskaper vidare. PG är Margaus högra hand och de driver gården tillsammans. – Utan PG skulle det inte gå, säger Margau själv.

Västmanlands Läns Fåravelsförening vill nominera Margau  för att hon med glädje alltid ställer upp i stort och smått för föreningen och för att hon kan konsten att förmedla vidare kunskap om ull och ullhantverk, få kan så mycket om ull som Margau.

Foto PG Leijdström