Dålig tillgång till gasbrandsvaccin

Vi har blivit kontaktade av flera fårägare som är frustrerade över att det just nu är krångligt att få tag på gasbrandsvaccin. Vi har pratat med Karin Lindqvist-Frisk på Gård & Djurhälsan och hon förklarar det nuvarande läget.

Tyvärr så är gasbrandsvaccin just nu bara tillgängligt i förpackning som räcker till 50 djur. Vaccinet tillverkas också i mindre förpackning, men dessa säljs inte i Sverige för närvarande. Detta kan G&D inte påverka, man är här helt beroende på vad bolagen tillhandahåller. Ett bolag som vill sälja läkemedel i Sverige behöver ta fram förpackningar och instruktioner på svenska, och eftersom den svenska marknaden är relativt liten så är vi ofta inte prioriterade.

Många fårägare med mindre besättningar är frustrerade över att man är tvungen och köpa en sådan stor förpackning och sedan slänga resten. En öppnad förpackning måste användas samma dag som den öppnas.

På sociala medier har diskuterats om några mindre fårägare kan dela på en förpackning. Men läkemedelslagstiftningen tillåter inte detta. En veterinär kan aldrig skriva ut en förpackning läkemedel till flera djurägare, det tillåter inte regelverket.

Ett tips är att ta hem vaccin några månader i förväg, för att inte riskera att det är restnoterat när många närmar sig lamning samtidigt. Oöppnad förpackning håller längre än ett år (man får kolla bäst före-datum) i kylskåpstemperatur.

Tänk på detta när du hanterar vaccin:

• Olika vacciner har olika doser, följ alltid doseringsanvisningen på förpackningen. Viktigt att tänka på om man har en automatspruta, använd inte regelmässigt samma inställning som ifjol.
  • Alla vacciner är känsliga för temperaturvariationer. Så det är väldigt viktigt med en obruten kylkedja fram till vaccinering.
  • Vaccin ur en bruten förpackning måste användas samma dag.

Text Einar de Wit, foto Britta Wendelius