Hallå där … Karin Kristoffersson

Vad händer just nu i förbundet, vad jobbar styrelseledamöterna med och vilka är deras hjärtefrågor? Idag är det Karin Kristofferssons tur att svara.

Karin Kristoffersson med familj bor i Laholm i södra Halland och på gården har de lammproduktion med 150 Finull/Dorsettackor som betäcks med Dorper eller Texel. Karin har räknat mycket på att utöka sin produktion och siktat på att bli lammproducent på heltid, men med dagens höga räntor och ekonomiska läge är det inte enkelt att räkna hem stallbygge och köp av mark.

Vilka av förbundets frågor har du på ditt bord?

Frågorna jag haft på mitt bord är produktion och kött.

Vad är aktuellt just nu inom dina verksamhetsområden?

Förstudien Svenskt Lamm har varit mycket i fokus under 2023, och även enkäterna vi gjort i samband med den.

Vilka är de största utmaningarna inom dina områden?

Det finns många hinder som hämmar produktionen. Vi har en otroligt låg självförsörjningsgrad på lammkött, så där finns mycket att hämta. Men för att öka denna måste vi jobba med vargfrågan (vilket vi gör), så att vi kan fortsätta att beta våra hagar. Konsumenten behöver inse mervärdet av att äta svenskt, men där tycker jag att vi är på god väg. Som lammproducent måste man alltid ligga steget före parasiterna, och det kan vara en utmaning i sig, men att resistenta parasiter ökar är oroväckande. Vi måste agera klokt och tillsammans i den frågan. Att generationsskiften ska kunna göras är jätteviktigt, i och med att många bönder är till åren. I mitt fall, där jag bor i södra Sverige, är det svårt att köpa mark eller så är den alldeles för dyr i förhållande till vad produktionen ger.

Jag har tagit beslutet att avgå från SFs styrelse och anledningen är att vi håller på att avveckla vår lammproduktion. Vi ska minska från från 130 tackor till ca 10 st. Anledningen är just det att vi hamnat i ett läge där det var gasa eller bromsa som gäller. Och det blir en alltför stor ekonomisk risk för oss att göra satsningen som krävs, så jag backar och går upp och jobbar heltid utanför gården.

Det är väldigt tråkiga nyheter! Att du ska sluta i styrelsen är väldigt tråkigt, men att ni också avvecklar lammproduktionen 🙁

Det har varit ett jättetufft beslut att ta! Jag tycker att det är superkul att vara lantbrukare, och framförallt lammproducent. Och efter att ha haft produktionsdjur hela livet så kommer det att bli mycket konstigt att leva utan dessa.

Vad har varit positivt under din tid i SF:s styrelse?

Det som varit roligt under mina 2 år i SF är alla nya kontakter och insikten om att det ligger otroligt mycket arbete bakom allt som görs för lantbruket.

Hur ser du på fårnäringens framtid långsiktigt?

Jag har en i grunden en stark tro på det svenska lantbruket och ser många möjligheter. För lammproduktion i synnerhet.

Om du fritt får önska något för fårnäringens framtid, vad skulle det vara?

Jag hoppas att ekonomin vänder så att fler vågar ta det steget som jag inte vågar ta, att jobba med djur är så himla kul!!

Mer hallå där …

Här finns alla intervjuerna som gjorts med styrelsen under vårvintern 2024.