Debattartikel: Med anledning av utebliven licensjakt

Återigen har vargvänner lyckats i sitt uppsåt att kullkasta demokratiskt fattade beslut och stoppa en nödvändig förvaltning av rovdjursstammen. Detta är inget annat än ett lågvattenmärke med ökad polarisering som följd. Ytterst är det vargen som är den största förloraren, frågan är om den insikten finns bland de organisationer som kallar sig vargvänner.

Få frågor är så utredda och beslutade som rovdjurspolitiken. Rovdjursstammen inklusive varg har en gynnsam bevarandestatus och dess existens är inte längre hotad. Miniminivåer av rovdjur som lo, järv, björn, varg och kungsörn är beslutade och förankrade via Naturvårdsverk, länsstyrelser, viltförvaltningsdelegationer m.m. Man har tagit hänsyn till rovdjurens säkrade fortlevnad, men också möjligheten att fortsatt ha ett öppet och levande landskap på landsbygden. En plats där människor och småföretagare med betande tamboskap är en nödvändighet för att förhindra igenväxning och nedläggning av arbetstillfällen.