Många diskussioner med många

veckobrev

28 april 2017 | Många diskussioner med många är Ulfs sammanfattning av veckan som gick. Det handlar om allt från vad som är en bra tacka för olika ändamål till den nu i mångas tycke alltför aktuella rovdjursfrågan.

Ja mycket handlar om rovdjur nu när vi förbereder oss för att släppa ut våra dyrbara lamm på bete och det är inte bara varg som vi behöver förhålla oss till. Årets rovdjursinventering är klar och visar på en ökad tillväxt av rovdjursstammarna. Ulf berättar att både järv och björn håller på att etablera sig i Värmland och på Gotland, där flera besättningar haft stora problem med örn som slår lamm, bävar de drabbade inför betessäsongen.
Men gotlänningar ger sig inte, de tar upp kampen.

På Gotland är Elof med i ett projekt som ska prova om det går att avskräcka örnarna med hjälp av ljusreflexer. Prototyp är framtagen och färdigsydd, och den ska testas i sommar på ett antal djur. Idéen till dessa selar kommer från den kreativa lammuppfödaren Anita Hägg, och Länsstyrelsen på Gotland har bidragit ekonomiskt. Sömmerskan som gjort jobbet syr även utrustning och dräkter till tornamentum-riddarna och deras hästar! Vilket drama, det här vill vi höra mer om. Ska Gotlands skarpaste hjärnor och hantverkare lyckas? Vi håller alla tummar vi har för ett lyckosamt resultat och återkommer med rapport.

ornskrammare

Vissa kommuner kräver dispens för strandskyddet vid uppsättning av lapptyg eller flytstängsel. Gudrun har ögonen på frågan och menar att här måste alla vara observanta. Ska det vara rovdjursavvisande stängsel måste det även kunna sättas i vatten!

Gruppen som jobbar med stöd och regler inom Handlingsplanen har haft telefonmöte. Det rör sig framåt kring en del punkter. Svenska Köttföretagen, SF, LP, LRF, LRF Konsult och Jordbruksverket är några av representanterna i gruppen.

Statistik över mönstrare har sammanställts.

För att kunna jämföra avelsvärden på besättningsnivå med den genetiska trenden har diagram som så småningom ska finnas i Elitlamm tagits fram.

På Gotlands Slagteri hölls en träff runt ämnet vårlammsproduktion och om hur vi får igång en bra produktion av moderdjur till produktionsbesättningar. Magnus J deltog i mötet tillsammans med ett 20-tal fårbönder som trotsade vårbruksvädret.

Stämmohandlingar har skickats ut till stämmofullmäktige.

Vi undersöker möjligheten att ordna en studieresa till Frankrike. Tanken är att besöka en stor lantbruksmässa som har mycket att erbjuda på fårsidan, kombinerat med besök på intressanta gårdar. Frankrike är värt att studera av många skäl, de har till exempel Europas högsta lammpriser, en mångfald av försäljningsstrategier och sysslar med konceptproduktion. Och sen är det ju det där med matglädje och ätkvalitet och hur hungrig blir man inte av lantbruksmässa och gårdsbesök. Som sagt, vi hoppas få till en riktigt lockande studieresa. (Det är ni medlemmar som ska åka med alltså.)

Fårskötsel ligger i tryckpressen, Elitlammsupporten håller öppet och löpande arbete med ekonomi och med Stämman pågår.

Den första anmälan till Nystart Dalarna den 10/5 har inkommit. KUL!

Idag presenterar vi också stolt en krönika av Britta där hon skriver om sin första tid i Elitlammsupporten och inte minst tackar er användare för all vänlighet hon möts av. Läs här!

Veckans lästips från hemsidan: Bete ››

Trevlig långhelg!

JD_1

Vårbruk på Gotland – en bild säger mer än tusen ord. Är det för lite traktorer på vår hemsida tycker ni? Ni får säga till i så fall. Er webbredaktör är tyvärr en riktig klåpare när det gäller maskiner, men även hon blir lite tårögd av en grön traktor med dubbelmontage i kvällsljus på en nyharvad åker.

JD_2

Jag kunde bara inte välja, här kommer en till.

Foto samtliga bilder: Elof Nilsson
Sammanställt av Anna B