Blåtunga leder till restriktioner för transporter

Jordbruksverket har beslutat att införa transportrestriktioner med anledning av ett fall av djursjukdomen blåtunga på en gård i Halland.

Det är 81 kommuner som helt eller delvis berörs av restriktionerna. Det är förbjudet att föra ut idisslare som t.ex. nötkreatur, får, getter, lamadjur och hjortar från områden där det förekommer restriktioner.

Hela eller delar av följande kommuner ingår i restriktionsområdet: Ale, Alvesta, Alingsås, Borås, Båstad, Bjuv, Bollebygd, Bromölla, Burlöv, Emmaboda, Eslöv, Falkenberg, Falköping, Gislaved, Gnosjö, Göteborg, Habo, Halmstad, Helsingborg, Herrljunga, Hylte, Härryda, Hässleholm, Höganäs, Hörby, Höör, Jönköping, Karlshamn, Karlskrona, Klippan, Kristianstad, Kungälv, Kungsbacka, Kävlinge, Laholm, Landskrona, Lerum, Lessebo, Ljungby, Lomma, Lund, Malmö, Mark, Markaryd, Mullsjö, Mölndal, Nässjö, Olofström, Osby, Partille, Perstorp, Ronneby, Simrishamn, Sjöbo, Skurup, Staffanstorp, Svalöv, Svedala, Svenljunga, Sävsjö, Sölvesborg, Tingsryd, Tomelilla, Tranemo, Trelleborg, Ulricehamn, Uppvidinge, Vaggeryd, Varberg, Vellinge, Vetlanda, Vårgårda, Värnamo, Växjö, Ystad, Åstorp, Älmhult, Ängelholm, Öckerö, Örkelljunga och Östra Göinge.

Jordbruksverket har beslutat att inrätta dels ett spärrat område med en radie av 20 km från den smittade gården, dels ett restriktionsområde med en radie av 150 km från gården. Inom det spärrade området är det förbjudet att transportera idisslare. Länsstyrelsen har möjlighet att bevilja dispens för transporter av djur till slakt. Jordbruksverket kan i undantagsfall ge dispens för andra transporter av levande djur. En översiktlig karta samt mer information om vilka transportrestriktioner som gäller i och mellan de olika områdena finns på Jordbruksverkets webbplats, www.sjv.se/blatunga

Under söndagen fortsätter provtagningen i den smittade besättningen. Dessutom förbereds en utökad provtagning samt vaccinering i den smittade besättningen och i närliggande områden.

Katharina Gielen, chef enheten för idisslare och gris,
tel 070-384 74 20
Bengt Larsson, smittskyddschef, tel 070-290 37 53