Einar de Wit och Marie Augustsson-de Wit, Lillegården i Brismene

Einar och Marie A-de Wit har med deras imponerande kunskapssamlande och fantastiska förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift tillsammans med ett föredömligt engagemang och en stor portion envishet krattat vägen för oss fårägare och bidragit till en ljusare framtid för svensk lammproduktion.

Nominerade av Skaraborg Fåravelsförening

Einar och Marie A-de Wit är duktiga och drivna fårföretagare med ett stort engagemang för näringen.

Einar och Marie har arbetat med redaktion och produktion av tidningen Fårskötsel i hela tjugo år i år, och ändå är det inte tiden som är mest imponerande utan engagemanget och innehållet. De har en förmåga att med örat mot marken hela tiden uppfatta vad vi fårägare vill veta mer om just nu – ofta till och med innan vi själva vet om det! Einar är dessutom en del av redaktionen på populära Fårpodden, där vi får ta del av ännu mer kunskap och heta ämnen inom fårvärlden.

Redan tidigt 2023, efter den avslutade inventeringen av varg och bekräftelsen på att ett revir bildats i området Ripelången där Einar och Marie har sin gård, valde de att dela med sig av deras oro och tankar kring detta i media. Var det då ödets ironi att just deras besättning skulle drabbas av ett stort vargangrepp, endast dagar efter betessläpp? De delade generöst med sig av sitt köksbord till både politiker och företrädare för organisationer som behövde få en saklig beskrivning av händelseförloppet och alla utmaningar som följde. De beskrev också tålmodigt deras verklighet på otaliga möten och i media och press, om och om igen.

Foto Frida Winter

Bondeneinar på Instagram