#4 Fårpodden: Att starta med får

Fåren ger oss så mycket, det godaste kött, ull, skinn, de gör miljön runt gården så vacker och bara att umgås med dem är en ynnest.

Här pratar vi om varför vi gillar får så mycket, men också om vad man behöver tänka på innan man skaffar får. Ett tips-späckat program om att bli med får.

Innehåll i Fårpodden 04:

• Åsa Lindqvist är fårrådgivare och veterinär med många års erfarenhet, en riktig får-guru. Titti Strömne intervjuar Åsa om att skaffa får och här får vi många råd om hur man bäddar för ett lyckosamt fårägande.
  • Daniel Magnusson skaffade sex får för tre år sedan, och sedan dess har de blivit fler. Nu byggs ett nytt fårhus och fåruppfödningen ska få bli en större del av familjens liv och försörjning.
  • Claudia Dillmann har en liten allmogefår-besättning. Claudia är idag lite självkritisk till hur det gick till när hon skaffade får. Här berättar hon hur man inte ska göra ; ) Vi pratar också kort om fårraser som bevaras i genbank och vad som utmärker dem.

Välkomna till Fårpodden!

Länkar

Får-Sverige

Svenska Fåravelsförbundet
Svenska Fåravelsförbundet (SF) är en rikstäckande branschorganisation. SF bevakar fårägarnas intressen med målsättningen är att det ska vara attraktivt och lönsamt att bedriva fårskötsel i hela Sverige, med bra villkor för alla produktionsformer som kött, pälsskinn, ull och naturvård. SF är registerförande avelsorganisation för alla fårraser i Sverige och driver seminveksamhet för får.

Som medlem i SF blir du också automatiskt medlem i din lokala fåravelsförening, det finns 24 länsföreningar spridda över hela landet. De anordnar utbildningar, medlemsmöten, resor och temadagar kring får och lammproduktion.

Sveriges enda tidning om får, Fårskötsel, får man som medlem. Det är också SF som gör Fårpodden.

Elitlamm/Härstamningskontrollen
Elitlamm är ett internetbaserat fårdataprogram. Djur registreras i den svenska härstamningskontrollen/avelsregistret genom något av Elitlamms två avelsprogram – Elitlamm Avel och Produktion eller Elitlamm Avel Mini. Elitlamm Fritid är programmet om man vill ha ordning och reda i sin produktion men inte registrera djuren i avelsregistret.

SF och Elitlamm har ett tätt samarbete, men man behöver inte vara med i den ena för att vara med i den andra.

Gård & Djurhälsan
Gård & Djurhälsan AB är ett rådgivningsföretag som arbetar för ett högt hälsoläge i en effektiv och lönsam gris-, får- och nötköttsproduktion.
Som fårägare kan du ansluta dig till något av deras paketlösningar (Får Bas eller Får Plus) och få hjälp av deras veterinärer med rådgivning och förbyggande hälsoarbete, de hjälper även till vid besättningsproblem.

För att ansluta din besättning till Maedi-Visnaprogrammet, kontakta Gård & Djurhälsan.

Rasföreningar
Det finns rasföreningar för de flesta fårraser som finns i Sverige. Länkar till rasföreningarna finns här, se längst ner på sidan.

Jordbruksverket
Jordbruksverket är regeringens myndighet som ansvarar för regelverk runt djurhållning, djurskydd och registerföring. Det finns mycket information att ta del av på deras hemsida.

Lammproducenterna
Lammproducenterna är en organisation för yrkesverksamma fårägare.

Rådgivare
Gård & Djurhälsan, Gimrarna, Hushållningssällskapet och VÄXA erbjuder rådgivning om får.

Maila Anna om du vill komma i kontakt med oss som gör Fårpodden.
Att kommentera i inlägget om podden på vår Facebooksida är ett annat alternativ att tycka till om podden.
Hör gärna av er!

Ansvarig utgivare är Gudrun Haglund-Eriksson