Gotlands Fåravelsförening

gfaf-logga1

Mail-information och kontaktuppgifter

Vi uppdaterar vår medlemslista och vill gärna ha aktuell e-post adress för att snabbare kunna nå ut med info och även se till att ni får del av Fåravelsförbundets veckobrev.

För att få snabbare information och påminnelser om aktiviteter, meddela aktuell mailadress till skrivtillelin@yahoo.se.

Kallelse till
ÅRSMÖTE 2024
GOTLANDS FÅRAVELSFÖRENING

Måndagen den 4:e mars
Restaurang Smak av Gotland, Protos

Kl. 18.00 Middag med kaffe och kaka
Kl. 19.00 Årsmötesförhandlingar, hämta dagordningen, med efterföljande prisutdelning

Kostnad för middag med kaffe o kaka 200 kr
På menyn står lammrostbiff med rotfruktsgratäng
Anmälan till middag: senast 29:e februari till Elin 070–2963021 skrivtillelin@yahoo.se

Hjärtligt välkomna!

Medlemsrabatter 2023

• Rabatter hos Stenstu Kvarn, Siltbergs Smide, Lantmännen Klinteham och Graute Gård finns samlade i detta dokument.

Bli effektivare i din djurhantering, om hantering av lamm

Välkommen till Sorby gård i Stenkyrka 8 december kl 13.00!

Under en halvdag samlas vi för att få veta mer om hantering av lamm. Föreläsare är Peter Helén, som har arbetat på Storå Lamm i Danmark.

Vi börjar i en stallbyggnad på Sorby gård. Sedan tar vi oss till Protos/ Gotlands Slagteri, där vi fikar och lyssnar på Peters erfarenheter av lammproduktion och effektiv djurhantering.

Aktiviteten är kostnadsfri. Den arrangeras av Gotlands Vallhundsklubb och Gotlands Fåravelsförening tillsammans med länsstyrelsen.

Senast 6/12 till gotlandsvallhundsklubb@outlook.com

Vid frågor
Karin Westberg 070-722 65 69, Andreas Sorby 070-619 70 80

Följ med på AW

Kvällen fortsätter med en gemensam after work på Brygghuset i Visby för de som vill (bekostas från egen plånbok). Anmäl dig senast den 3 december till andreassorby1981@gmail.com eller 070-619 70 80.

**

Obs! Epost för anmälan till kursen är fel i bilden nedan, ska vara gotlandsvallhundsklubb@outlook.com

Informationsblad från Gotlands Fåravelsförening Juni 2023

Nya besiktningsmän för örn

Om du råkar ut för skador på tamdjur orsakade av kungsörn så kan du i vissa fall få ersättning från länsstyrelsen. Om du vill ansöka om ersättning så behöver du anmäla skadan till länsstyrelsen för besiktning. Här hittar du mer information om viltskador och kontaktuppgifter till besiktningspersoner på Gotland.

BESIKTNINGSPERSONER I GOTLANDS LÄN FÖR SKADOR PÅ TAMDJUR ORSAKADE AV ÖRN

• Lotta Hallenfur, telefon: 010-2239232 / 073-7192068
  • Mårten Wirelius, telefon: 010-2239216 / 073-7195465
  • Julia Buskas, telefon: 010-2239411 / 072-2482556

På kvällar, nätter och helger går det bra att anmäla skadan till jourtelefon 076-148 64 62. Om ingen svarar, skicka sms med namn och ärende så hör vi av oss snarast möjligt.

No fence studiebesök i Hamra angående virtuella staket med grillkväll

Det blir en fortsättning av no fence-studien under sommaren hos Karin och Markus Westberg och tisdagen den 27:e juni kl 17 får vi komma på studiebesök och prata med försöksledaren från RISE Per Peetz Nielsen. Samling på gårdsplanen Hamra Norrgårde 310. Efteråt stannar de som vill kvar och äter grillat tillsammans med vallhundsklubben.

Protos bidrar med en ny lammkorv och potatissallad! Anmäl till skrivtillelin@yahoo.se eller 070-2963021 så vi vet hur mycket som behövs!

Ullkurs färgning med Jenny Granlund 11:e juli

Tisdagen den 11:e juli kl 10-13 träffas vi på Ansarve Farm i Stenkumla för att prata om hur vi själva kan vidareförädla vår ull genom tvätt och färgning. Vi bjuder på fika.

Anmäl till ansarvefarm@gmail.com eller skrivtillelin@yahoo.se.

Vi siktar på ytterligare en träff med Jenny under hösten för att prata om mer vidareförädling av ull, såsom tovning, spinning och målning med ull. Vi återkommer med datum för det.

Mönstringskurser päls- och kroppsbedömning för Gotlandsfår

Lär dig päls- och kroppsmönstra dina lamm! Gotlands Fåravelsförening anordnar kurser där vi både teoretiskt och praktiskt mönstrar Gotlandsfår. Kurserna följer Fåravelsförbundets kursplan för steg 1 (nybörjare) och steg 2 (att bli gårdsmönstrare som siktar på att bli rekommenderad mönstrare). Vi samlar även rekommenderade mönstrare för en praktisk sambedömning där vi bedömer ett antal djur.

Nybörjarkurs (steg 1) fredagen den 28 juli kl. 09.00 till ca 16.00 hos Anna Törnfelt och Jörgen Olsson, Ollajvs gård i Alskog, Ljugarn. Kursledare är Maria Ericson och Anna Törnfelt.

Fortsättningskurs (steg 2) lördagen den 29 juli kl. 09.00 till ca 16.00 för er som gått nybörjarkursen eller varit med om mönstring och vill fördjupa er mera hos Anna Törnfelt och Jörgen Olsson, Ollajvs gård i Alskog, Ljugarn. Kursledare är Maria Ericson, riksdomare.

Sambedömning för rekommenderade mönstrare på Gotland lördagen den 29 juli kl. 12.30 till ca 16.30 hos Anna Törnfelt och Jörgen Olsson, Ollajvs gård i Alskog, Ljugarn. Gårdsmönstrare med mångårig erfarenhet av att mönstra är också välkommen att anmäla sig i mån av plats. Kursledare är Maria Ericson, riksdomare.

Anmälan till kurserna senast 21 juli till Anna Törnfelt 073-707 29 45 eller anna.tornfelt@gotlandica.se. Kostnad för kursen är 600 kr för medlemmar, icke medlemmar 800 kr.

Medtag lunch och/eller fika. Rena kläder och anteckningsmaterial. Vi tillhandahåller plastsockor.
Välkomna!

Riksbedömning 2023

Riksbedömning av päls- ull- och ryafår blir den 25-27 augusti på Gotland Grönt Centrum.

Anmälan vill vi ha senast den 18/8 med justeringar av antal djur möjliga tom den 21/8.
Det kostar 450 kr (fakturan kommer från svenska fåravelsförbundet) samt 50 kr som betalas med Swish på plats.

Anmälan görs till Lina Mattsson 0702-213231 linafemattsson@hotmail.com. Ange mailadress, faktureringsadress, telefonnummer och eventuellt önskemål om dag och tid och invänta bekräftelse.

Mer information finns här.

Välkomna med era päls-, ull- och ryafår!

För riksbedömning av köttraser är det återigen Växjö som gäller, se mer information här.

Baggauktion 2023

Lördagen den 23:e september är det dags för årets baggauktion på Suderbys i Sjonhem! Sista datum för att anmäla bagge till auktionen är den 6:e september. Mer information om det kommer att dyka upp här.

Resa september 13-17 september 2023

Resan med Skinnriket är fullbokad, men man kan kontakta Jonas Löfstedt på jonas.lofstedt@skogsstyrelsen.se för att ligga på reservlistan ifall någon blir tvungen att hoppa av.

Fårfesten i Kil 2024

Fårfesten i Kil går av stapeln 29/2 till 2/3 2024 och då försöker vi samordna en bussresa och boende! Håll utkik efter mer information och ta kontakt med någon i styrelsen för intresseanmälan.

Väst

Vi arbetar med att komplettera våra profilkläder med en ny väst och den här gången blir det en i ull! Alla detaljer är inte färdiga än, men håll utkik efter finfint erbjudande!

Angående GDPR

Som en del av Svenska Fåravelsförbundet behandlar vi dina personuppgifter i enlighet med förbundets riktlinjer. Det går att läsa mer om det här.

Nu håller vi tummarna för mera regn och önskar alla en glad midsommar!
Styrelsen Gotlands Fåravelsförening

Västkustens Ullinsamling – Vi köper din ull!

Intresset för den svenska ullen ökar och vi söker nu fler ull- leverantörer.
Vi köper alla sorters ull förutom ull från Dorper och Dorperkorsningar.
För mer infor besök gärna www.vastkustensullinsamling.se

Välkomna att höra av er till oss!
0760 94 12 33 eller info@ccwool.se

Rapport från ull- och skinnkommittén

Hämta fil (pdf)

ULLKONTORET 2016-2021

Det är nu fem år sedan Ullkontoret startade sitt tvätteri i Endre. Vi är fortfarande det enda ulltvätteriet i landet och det är glädjande att märka att intresset för svensk ull tvättad i Sverige ökar sakta men stadigt. Detsamma gäller den grå gotlandsullen som i början var svårsåld. Nu är det allt fler svenska, och även utländska, företag som intresserar sig för den långa grå glansiga fibern.

Ullkontoret köper in alla typer av ull (utom Dorper) och från och med september höjer vi avräkningspriset från 10 till 15 kr/kg för all ull och för lammull Gotlandsfår till 20 kr/kg. För full betalning ska ullen vara färgsorterad (vit/grå/bruntoner), fri från tovor och ha minimalt med växtrester. Var särskilt uppmärksam på tistlar, kardborrar, timotej samt spannmålsax som alla snor in sig i ullen och inte går att plocka loss.

www.ullkontoret.se
info@ullkontoret.se
070-580 35 24 (Hans)

Behöver du ett klippbord, mönstringsvåg eller en tackvändare?

Gotlands Fåravelsförening har ett klippbord och en mönstringsvåg som vi hyr ut till medlemmarna. De kostar 100 kr/st per dag och 500 kr för en hel vecka. Tackvändaren uthyres för 250 kr per dag.

När de återlämnas ska de vara hela och väl rengjorda.
Är de inte det tas en avgift ut på 500 kr.

Med “väl rengjorda” menas noggrant tvättade, gärna med varmvatten och högtryck, samt desinficerade med Virkon eller motsvarande.

Boka genom Ulla Larsson, kontaktuppgifter nedan.

Arkivet

Verksamhetsberättelse 2020

Årsberättelse 2019 ››

Årsberättelse 2018 ››

Lamm och torka 2018

Gotlands Fåravelsförening bjöd in Gotlands fårägare till ett informationsmöte den 4 september där vi fördjupade oss i aktuellt läge med anledning av torka och brist på foder för får och lamm.

Nedan finns material från träffen att ladda ner. Det finns bland annat information från foderföretag, foderstatsexempel och information från slakteriet.

Lamm och torka, presentation

Fodersituationen på Gotland, information från Gotlands Slagteri

Svenska foder – information om deras olika foder

Lantmännen – information om deras olika foder

Svenska Foder – foderstater

Lantmännen – foderstater

GRÖN FRAMTIDSDAG 2018

Under Gröna Framtidsdagen den 22/2 2018 på Gotland Grönt Centrum föreläste Jörgen Rasmusson, Eksholmens gård, Klågerup om hur en satsning på lammproduktion kan gå till utifrån egen erfarenhet av att bygga stall för plats för 600 tackor.

Jörgens presentation finns att ladda ner här ››

Styrelse 2024

ORDFÖRANDE