Höstnyheter i Elitlamm

Lagom till Elmia bjuder Elitlamm på nyheter som vi hoppas ska göra höstarbetet roligare och bättre! Vi har idag öppnat Marknadsplatsen – en modern köp- och säljplats för får.

Marknadsplatsen
Marknadsplatsen är en köp- och säljplats för får som du hittar på Elitlamms hemsida. 2300 besättningar i Sverige och Danmark använder idag Elitlamm. Marknadsplatsen når ännu fler eftersom den är öppen för alla köpare. I annonserna presenteras djuren på ett visningsdjurkort med alla officiella uppgifter. Du kan direkt göra ett släkttest mellan det utannonserade djuret och dina egna djur. Du kan även se det vanliga Elitlammsdjurkortet med ytterligare information om härstamning, mönstring och avkommor. Eftersom uppgifterna på visningsdjurkortet är hämtade direkt från Elitlamm så får både köpare och säljare extra säkerhet.

Skapa annonser i Elitlamm
För att skapa en annons använder du den nya sidan Djurregister-Utgående djur-Skapa Annonser. Uppgifterna om dina djur och dina kontaktuppgifter finns redan i Elitlamm så det går snabbt att skapa en bra annons.

Tackvägning
Nu under hösten kan du passa på att väga dina tackor för att se att de har ett bra hull och är i god kondition. Magnus Hård, ordförande i Gotlandsfårsföreningen och sekreterare i Svenska Fåravelsförbundets Avelsutskott framhåller: ”Att väga tackorna i samband med betäckningen ger flera fördelar; Du kan följa hur tackorna utvecklas i Din besättning och kan se både trendmässiga förändringar och om tackorna ett visst år är i sämre kondition än normalt. Det ger oss också möjlighet att utveckla ett avelsvärde för vuxenvikt vilket hjälper Dig att välja baggar som passar i Din besättning”. I Elitlamm registrerar du tackornas vikter och hull i menyn Vägning-Registrering-Tackvägning.

Elitlamm smyger även omkring lite på Facebook. Här för vi lite mer informella samtal och bollar idéer om programmet.

Elmia
Välkommen till hall C på Elmia för att prata Elitlamm med oss i Svenska Fåravelsförbundets monter!

Elitlamm/Britt & Ulf Andréasson