Importerat fårkött blir lammkött på svenska restauranger

Det råder en begreppsförvirring vid importerat kött, något vissa grossister och retauranger drar nytta av. Men nu dras frågan fram i ljuset.

Läs Dagens Nyheters artikel Mer än hälften av lammköttet som äts är får ››

Miljöförvaltingen i Solna kör ett projekt där man kontrollerar lammkött på retauranger och i butiker och då kom frågan upp om skillnaden mellan Mutton och lamm. Man sände sina frågor till Svenskt Kött som i sin tur bad Fåravelsförbundets Magnus Jönsson om hjälp.

Några restauranger skriver på menyn att man serverar lamm men när livsmedelsinspektören kontrollerade det importerade köttet stod det Mutton på förpackningen. Mutton betyder får på engelska och då är det inte korrekt att skriva lamm på menyn.

Frågan från Solna var alltså: kan man sälja Mutton när det står lamm på menyn?

Magnus Jönssons svar om lamm, får och mutton:

Äntligen! Jag är glad att livsmedelsinspektionen äntligen börjar uppmärksamma detta.

Lamm eller lamb är djur under 12–14 månader. Åldersbestämning görs via biologiska skillnader och inte ålder. Det som kollas vid denna åldersbestämning är färg på djurets ledytor och/eller om djuret fått vuxentänder.

Djur som uppnått ovanstående beskrivna ålder klassas i Sverige som får och har ett slaktvärde till bonde på c.a 1/10 av ett lamm. Utomlands benämns detta kött som Mutton i försäljning och i en korrekt översättning. För kännedom har även jag sett Mutton i detaljhandel marknadsföras som lamm. När man ser att kotlettraden är klyvd på dessa djur förstår man att det definitivt rör sig om får eftersom man avlägsnar benmärg på äldre djur med tanke på BSE.

Det finns även benämningen Hogget. En Hogget är ett yngre får, alltså över 1 år men yngre än 2 år. Det är det som vi i Sverige skulle kunna kalla ungfår. Ett alldeles utmärkt kött, ungefär som att många talar om att en kokviga som kalvat en gång är delikat. Men här i Sverige görs ingen urskiljning i slakten och sådana djur är klassade som får med klen betalning.

Att utländska får/Mutton blir lamm i Sverige är en stark snedvridning av konkurrensen som allvarligt hämmar försäljning av svenskt lamm. Särskilt när svenska får inte kan säljas som lamm.

Även utomlands existerar detta problem att Mutton blir lamm på menyn. Då har man infört Prime Lamb som avser lamm under 12 månader, alltså det som faktiskt är vanliga lamm. Detta är också ett bekymmer för oss. Ett Prime Lamb översätts ofta till primörlamm, vilket vi i Sverige menar är ett lamm under 4 månader. Ett svenskt primörlamm mot en NZ Prime Lamb blir då också helt fel.

Vänliga Hälsningar Magnus Jönsson, ordförande Svenska Fåravelsförbundet

mutton