Nu är det dags att stryka skjortan och putsa skorna

veckobrev

19 maj 2017

Om träffen och runda-bords-samtalen i Bulgarien kommer Elof och Maria att återkomma. Men en kortare sammanfattning vill vi bjuda på redan nu. De berättar att det var en otroligt rolig och spännande resa med fårfolk från 23 europeiska länder och att Bulgarerna var jätteduktiga värdar, som gjorde allt för att det skulle bli fina dagar i Albanassi. Stämningen bland deltagarna var mycket öppen och generös – alla delade med sig av sina erfarenheter. Så många engagerade fårbönder det finns i Europa! Men våra förutsättningar är mer skilda än man kan tro, och de som åkte till Bulgarien med tanken att europeisk lammuppfödning är inriktad på köttproduktion fick efter diverse dragningar och presentationer från de olika ländernas delegater erkänna att den stora fårekonomin i Europa kretsar kring mjölkproduktion för osttillverkning. Grekland, Italien, Spanien och Österrike är betydande länder i detta. Slutsatsen av mötet är att alla vill samarbeta med varandra, men olika faser i EU-medlemskapet lägger lite sordin och begränsar en snabb uppstart av European Sheepbreding Assosiation. Mer om detta kommer, som sagt.

Under veckan har förstås sista handen har lagts på en mängd detaljer inför Stämman. Många har brått att färdigställa och slipa på sina presentationer inför både Stämman och Lammriksdagen. Nu är alla förväntansfulla och otåliga att dra igång 100-årsfesten. Eller som Magnus J säger: ”Nu är det dags att stryka skjortan och putsa skorna.”

Många djurägare har hört av sig till Gudrun om att pengar till Rovdjuravisande stängsel är slut. Denna fråga är lyft i alla tänkbara instanser. Vi får återkomma om vad som händer – när något händer. Både näringen och länsstyrelser trycker på allt vad man kan här!

Nu kan man lyssna på Köttpodden där Magnus J pratar om livet som lammbonde. Missa inte den!

Dyker inte Magnus J upp överallt just nu? Beror det på att han är ung och snygg, eller på att han alltid är redo att tala sig varm för det svenska lammet och att företräda Förbundet? Ni har väl sett artikeln om Magnus och Maria Nilssons lammsastning som frontar senaste Jordbruksaktuellt?

ATL har skrivit om Stämman och lyft att flera motioner siktar in sig på förhållandet mellan större och mindre besättningars representation i SFs styrelse och verksamhet. Blir det här en debatt under morgondagens Stämma? Alla som är på plats har en möjlighet att göra sin röst hörd, och andra kan föra fram sin åsikt via sin representant från distriktsföreningen. Läs ATLs artikel här ››

Möte med SLU om arbetet med att ta fram olika delindex och totalindex som sammanfattar avelsvärden. Detta kommer att hjälpa fårägare att välja rätt avelsdjur.

Remissen Föreskrifter om ändring i Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 2015:29) om ekologisk produktion och kontroll av ekologisk produktion har besvarats.

På Gotland deltog Elof vid ett möte om den stora militärövningen Aurora 17, som skall genomföras på och runt ön i september. Elofs roll var att lämna åsikter kring ersättningskrav och handlingsplaner om det blir problem med skrämda betesdjur i övningsområdet. Förståelsen för oroade djurägare finns, men kunskapen hur man skall agera proaktivt haltar. Även LRF deltog med en ägande/upplåtandeexpert som fungerade som katalysator i diskussionen.

Hur ser arbetsmiljön ut för lammproducenter? Vad krävs av en lammbondes kropp och hur får man den att hålla i långa loppet? Detta är frågor som Ulf grubblar över och har diskuterat med andra under veckan. Om vi skall öka produktionen av svenskt lamm, ofta genom att öka befintliga besättningars storlek, är arbetsmiljön en fråga som kan behöva lyftas. Mie Meiner och några andra SLU-forskare gjorde för några år sedan ett arbete om arbetsmiljön för svenska fårbönder. Man fann att den är alarmerande dålig. Möjligen har viljan att investera i hjälpmedel ökat något sedan dess, att satsa på lamm är inte längre något man behöver ursäkta sig för. Men på många håll har det nog inte hänt så värst mycket. Här finns en sammanfattning av rapporten och här en artikel som forskarteamet skrev för Fårskötsel.

När det gäller SVT Jönköpings fabricerade ”lamm-skanadaler” inför påsken, som vi skrev om för några veckor sedan, så har kontakten med deras chef Tomas Lundström resulterat i att han håller med om att det var olyckligt att den första artikeln om påskriset i Växjö blev missvisande. Tjänstemannen på Jordbruksverket som SVT använde som källa blev rent ut sagt förbannad när han läste texten, och han tvingade reportern till omfattande ändringar. SVT har ändrat bild, rubrik, ingress och vid flera tillfällen även ändrat i texten. Påpekas ska också att en aktion som drogs igång via Facebookgruppen Vi som har får också spelade stor roll för att väcka SVT-redaktionen. Tomas Lundström bedyrar att det inte finns några anti-animalieproduktions-strömmar på deras redaktion och han tycker att artiklarna i huvudsak är sakliga och korrekta. Där har vi olika uppfattning, men så mycket längre kommer vi nog inte just nu.

I Bohuslän har gräset satt fart och hotet om svält, som förra helgen tycktes överhängande, är avvärjt för den här gången. Men jag vet inte om hela landet fått det regn och den värme som gräset kräver, så veckans läs-tips får bli HKScan-bloggens artikel Nu gäller det att vara taktisk och fatta kloka beslut! som handlar om hur hantera den brist på bete som den kalla och torra våren orsakat på många håll. Vill också tipsa om boken Fårsignaler som kommer nu i maj. Är den lika bra som Kosignaler så är den ett måste för alla som har får.

En fantastisk helg önskas alla som deltar i vårt 100-årsjubileum och Lammriksdagen av hemsidans redaktör som sammanställt detta veckobrev!
Själv blir jag tyvärr kvar hemma då flera av mina djur kräver extra omsorg och övervakning.

rapsen

Den spensliga hybridekorapsen Avatar i begynnande blomning på Gotland. Foto: Elof Nilsson

bulgaria4

Elof redo för runda-bords-samtal i Albanassi. Foto: Maria Edman