Önskar er alla en fin påsk!

veckobrev

30 mars 2018 | Länkar denna vecka till två enkäter som ni gärna får ägna några minuter åt att besvara.

krokus

Tidig påsk och sen vinter. Ta nu inte av er yllekalsongerna för tidigt!

SF medverkar i ett projekt som undersöker behovet av arbetskraft i livsmedels-sektorn. En enkät som går ut till olika typer av företag ingår i projektet och det är till stor nytta om många besvarar den. Oavsett om ni saknar arbetskraft, eller inte har några planer på att anställa. Tack på förhand! Mer information och länk till enkäten.

Veterinärstudent Ida Borg kommer till hösten att göra sitt examensarbete om kejsarsnitt på får och nötkreatur i Sverige. Hon vill veta vad fårägare tycker om kejsarsnitt, om det finns erfarenheter kring ingreppet och om det finns en efterfrågan för kejsarsnitt på får. Svara på enkäten här.

ATL skriver om färgade ulltussar från svenska får som ger utländska påskfjädrar en match. I år väljer vissa kommuner ullspåret till påsk.
– I år märks verkligen en ökning. Det har varit många efterlysningar i olika fårgrupper och i sociala medier. Privatpersoner har hört av sig till fårägare. Det är jätteroligt, säger Claudia Dillman, ullansvarig på Svenska Fåravelsförbundet till ATL. Även SVT rapporterar om Ull istället för fjädrar i påsk.

Påsk i köttskolan visar hur man lagar påskiga lammracks.

Fast det är klart, har man ännu inte påbörjat påskmatlagningen är det bättre att hämta ett stycke fint kött i frysen och satsa på råbiff eller Pelle Jansson. Blir minst lika bra på lamm eller fårkött.

Nu är det bråttom att anmäla sig till ERFA-träffarna. Utvalda teman är lammöverlevnad, byggnader/företagsplanering och produktionsstrategier för bete och foder. Minst en ERFA-grupp i varje distrikt, men antalet platser är begränsat. Läs mer här.

Svenskt Kött lånar sedan länge ut sitt Instagramkonto till köttbönder, en ny bonde varje vecka. Ett upplägg som varit lyckat och som är ett sätt att visa upp den svenska köttproduktionens mångfald och mervärden. Mer lamm i detta flöde kan ju aldrig vara fel! Vill du vara med i instafetten och sprida kunskap om svensk köttproduktion, läs mer här.

Förra året var vi med när den europeiska fårbranschen samlades i Bulgarien för runda-bords-samtal om att starta en Europeisk organisation för fåruppfödare. Inbjudan till uppföljning av förra årets möte har nu kommit. Det här är frågorna som valts ut att fokusera på:

1. Utveckling av fåruppfödning för kött och mjölkproduktion, inbegripet djurhälsa och djurvälfärd.
  2. Bevarande av biologisk mångfald hos får och getter.
  3. Hållbart lantbruk med särskild inriktning på unga och kvinnliga bönder.
  4. Artificiell insemination, avel och utveckling.
  5. Insamling och hantering av data och statistik.
  6. Förbättrat utnyttjande av betesmark och foder.
  7. Rådgivning för tillverkning av högkvalitativa produkter med hjälp av modern teknik för att garantera livsmedelssäkerhet och kvalitet samt marknadsföring och infrastruktur inom jordbruket.
  8. Förberedelse och genomförande av gemensamma projekt som tar upp prioriterade områden inom får- och getsektorn och livsmedelsrelaterade produkter i Europa och andra länder.

Vi har ännu inte bestämt hur vårt deltagande i organsiationen ska se ut, men kommer att disktutera det på tisdag då vi har styrelsemöte. Åsikter? Hör av dig till styrelsen.

Hur styrelsen ska besvara de motioner som kommit in till Stämman kommer också att diskuteras på tisdag. Söndag är sista dagen att motionera, så ännu är det inte för sent.

Söndag är även sista dagen för nomineringar till Årets Fårföretagare. Vi saknar nomineringar från ett antal distrikt, så kom igen nu! Jag har tjuvläst de nomineringar som kommit in och kan avslöja att det redan är ett imponerande startfält.

Kom ihåg att Gård & Djurhälsan har jättebra filmer om normala och onormala lamningar. Länkar finns samlade under Lamning i Kunskapsbasen.

Denna vecka kommer veckobrevet inte till era epostbrevlådor på grund av ledighet bland personalen. Nästa vecka blir det som vanligt igen.

Glad påsk önskar SF!

sol2

Sol på nosen gör oss gott. Foto Anna Bergström

pyrre