Seminsäsongen 2024

Efter förra årets tappningar av nya baggar på Alebäck kommer vi i år kunna erbjuda semindoser av flera olika raser. Uppdaterad baggkatalog är på gång. Nytt för i år är att vi kommer rabattera en del äldre doser som vi inte vill ha kvar i lager och som vi tycker kan göra bättre nytta ute i besättningarna, se listan över tillgängliga baggar.

Även importdoser av suffolk och dorset finns kvar från förra årets import. Vi fortsätter att vara kvar på Alebäck i Vinninga och leveranserna sker från lagret på seminstationen. Vi kommer inte tappa några baggar hösten 2024 utan just nu försöker vi säkerställa ansvariga för verksamheten på Alebäck.

Några datum som du behöver ha koll på så du kan planera din egen seminsäsong:

• Seminkurser, kommer hållas med en teoretisk del digitalt och en praktisk genomgång med veterinär från Gård & Djurhälsan. Anmälan via Gård & Djurhälsans hemsida.
  • Vecka 30 beställning av sperma för leverans under vecka 32 (5-10 augusti).
  • Senast 1 september behöver du som inte har eget kärl antingen beställa ett kärl av oss eller tala om att du vill hyra ett kärl. Obs, görs beställning senare, kan vi inte garantera tillgång av kärl.
  • Vecka 34 beställning av sperma för leverans vecka 36, (2-6 september).
  • Vecka 38 beställning av sperma för leverans vecka 40 (30 sept-4 okt).
  • Vecka 42 beställning av sperma för leverans vecka 44 (28 okt-1 nov).
  • Vi levererar spermadoserna efter att beställningarna kommer in, så först till kvarn om önskemål av någon särskild bagge.
  • Det finns möjlighet att beställa doser för leverans vid andra tidpunkter, men då tillkommer en hanteringskostnad om 1500 kr + moms.
  • Du som har eget kärl ansvarar för att det kommer till Alebäck senast tisdag i veckan före leveransveckan. Adress: Alebäcks Egendom, Sävare, 53191 Vinninga (gäller ej Gotland). Kommer de för sent tas en extra hanteringskostnad ut på 1500 kr + moms ut. Så skicka era kärl i god tid.
  • Årets beställningssedlar hämtas här.
  • Tillgängliga baggar finns listade här. Uppdatering av katalogen pågår.
  • Har du frågor är du välkommen att kontakta seminansvarig Anna Törnfelt, 073-707 29 45 eller semin@farvelsforbundet.com.

Lycka till med årets semineringar!

Anna Törnfelt
Seminansvarig