Skaraborgs Fåravelsförening

Välkommen som medlem!

logo

Som medlem får du reda på vilka aktiviteter som förekommer på fårfronten. Du får möjlighet att träffa andra fårägare i området och får tillfälle att utbyta erfarenheter under trevliga former.

Skaraborgs Fåravelsförening är en distriktsförening och du blir automatiskt medlem i denna när du går med i Svenska Fåravelsförbundet.

Vilka aktiviteter ordnar föreningen?

Kurstillfällen kvällstid i början av året med aktuella teman som utfodring, skötsel, åtgärder vid lamning, djurhälsofrågor m fl.
Gårdsbesök.
Endagars studieresor.
Längre studieresor 2-3 dagar.
Kursdagar t ex klippkurser, mönstringskurser, naturbeteskurser eller andra kurstillfällen enligt önskemål.
Årsmöte med intresseväckande program.

Medlemmarna är alltid välkomna att kontakta styrelsen och komma med förslag på aktiviteter!

Aktiviteter 2024

Inbjudan till
SOMMARKVÄLL I FÅRAHAGEN

Måndagen den 17 juni kl 19.00

Måndagen den 17 juni är ni välkomna till Pia Wallengren och Niklas Allerth på Frösve Ölstorp 3, Skövde.

På gården finns 53 tackor. Ca 1/3 är rena texeltackor och övriga är korsningstackor. Ungtackor betäcks av finullsbagge. Ca 100 hektar brukas och man skördar grovfodret själva. Pia och Niklas har insett värdet av tidigt skördat spätt ensilage till fåren och de har som målsättning att slå förstaskörden av ensilage kring 20 maj om vädret tillåter. En del av arealen skördas som hö vid betydligt senare datum. Höet säljs som hästhö. Målsättningen med produktionen är att ha hållbara tackor med bra exteriör som ger lamm med god tillväxt och lämpliga slaktvikter. Produktionen är inriktad på slaktlammsuppfödning och även på att kunna sälja ett eller annat livdjur. Pia satsar på att mönstra sina lamm. Hon anser att det är värdefullt att en utomstående person med andra ögon än hennes egna kan ge ett omdöme om lammens kvalitet. Under 2022 uppfördes en ny byggnad inrymmande verkstad och maskinhall.

Gård och Djurhälsan hade en tävling som gick ut på att ha hög lammöverlevnad och som kallades Lammtoppen. I denna tävling kom besättningen på andra plats. Pia kommer att berätta vad tävlingen innebar.

Vägbeskrivning

Från Stöpen åk mot Ulvåker. Ta av till vänster mot Horn efter en fotbollsplan. Efter 2,2 km ligger gården på vänster sida.

Vi kommer även att få information om vargsituationen av Veronica.

Känner du någon fårintresserad som inte är medlem i Skaraborgs Fåravelsförening?

Ta gärna med vederbörande till träffen.

Övrigt

Gårdsbesöket är kostnadsfritt. Inte nog med det. Föreningen bjuder på hamburgare med anledning av att vi firar 60-årsjubileum i år.

Ingen anmälan.

Välkomna!