Södra Kalmar Läns Fåravelsförening

Vill fler i familjen delta på föreningens aktiviteter? Bli familjemedlem för 125 kr per år, läs mer om att bli medlem eller familjemedlem här ››

Medlemsavgiften gäller för en fysisk eller juridisk person.

Hör av dig till sodrakalmar@gmail.com om du inte får mail från Södra Kalmar läns Fåravelsförening några gånger per år

60-årsfest för vår pigga förening är framskjuten till början av september. Då laddar vi upp inför hösten! Så ni som bokat in den 20 juli, stryk detta & fundera över ditt bästa eller roligaste fårminne, finaste baggen eller tackan eller den mest intressanta bussresan? På festen vill vi gärna höra spännande historier om föreningens tidigare år!

Välkommen till betesträff för lammproducenter

Betesstrategier med får och lamm på åker och naturbete

Söndag 11 augusti kl 14-17
Hos Gunnar Danielsson Berghult Kosta

Lantmännen bjuder på förtäring.

Anmälan & mer info: Linda.af.geijersstam@gmail.com 0761-112 123 senast 5/8. Meddela ev
födoallergi.

Välkomna!

Vår bussresa har plats för några ytterligare

Häng på & häng med på Allan & Erlings resa till Blekinge & Österlen. Anmäl till Allan Gyllenlind SENAST den 30 juni. Se text längre ner.

Styrelse 2024

Kontakta gärna styrelsen via epost: sodrakalmar@gmail.com

ORDFÖRANDE

post@mellangarden.nu

UTBILDNINGSANSVARIG
Styrelsen gemensamt

Kort presentation av ledamöterna finns längst ner på sidan.

Södra Kalmar Läns Fåravelsförening bjuder in medlemmarna till: Studieresa Blekinge–Skåne
15–16 augusti 2024

Torsdag 15 aug

07.00 Avresa Borgholm, 07.30 Färjestaden (vid Netto)
07.45 Kalmar (vid Swedish Agro), 08.15 Nybro, Mcdonalds/ÖB
08.45 Emmaboda
Första gårdsbesöket, med kaffe o fralla.
Hos Johan Svensson o Frida Lundh, Sandbäck Sölvesborg.
Johan är ordförande i Blekinge Fåravelsförening.
400 tackor och flera lammperioder. Gårdsbutik. Ombyggda svinhus.

13.30 – 14.30 Lunch Bäckaskogs slott

15:30-17:30
Gårdsbesök Havängs Lantbruk (Familjen Pyk) Sara Jones tar emot.
1200 tackor vid Ravlunda skjutfält, hanteringsanläggning, betesdrift mm

18.00 Incheckning Hotel Svea, Simrishamn.
19:00 2-rättersmiddag

Fredag 16 aug

08.30 Avresa från hotellet
Gårdsbesök hos Joakim Frank och Therese Hjalmarsson, Oderup, Hörby
285 tackor, byggt fårstall 2017, och på gång att bygga nytt 2024.
Sedan blir det 400 tackor. Nominerad till Årets Fårföretagare 2024
Stort reportage om Joakim i Jordbruksaktuellt Nr 10. 21 maj-24

12.45 – 13.45 Lunch Sölvesborgs Golfklubb

Gårdsbesök hos Marie-Charlotte o Lars-Olov Hertsius, Alltidhult, Olofström.
Liten fin gård i vacker naturbyggd, Mindre avelsbesättning Gotlandsfår.

17.00 Tingsryd. Stopp för valfritt inköp av fika.
18:30 Åter i Nybro
19.00 Kalmar,
19.45 Borgholm

Kostnad: 1990: – per person i dubbelrum, tillägg 800: – i enkelrum.
I stället för enkelrum, går det dela dubbelrum med två 90 sängar. Fakturering i efterskott.

Anmälan till Allan Gyllenlind, allan@gyllenlind.se eller tel 070–511 53 16

Meddela: Namn & adress, påstigningsplats, önskat boende och ev specialkost.

Först till ”kvarn” gäller. Begränsat antal platser.

SISTA ANMÄLNINGSDAG ÄR 30 JUNI 2024

Program för Fårets 3 Dagar 2024

Svårt att läsa? Klicka på bilderna så öppnas de i större format i en ny flik.

Hämta programmet som en stor bild

Fler aktiviteter planeras

Håll utkik efter dessa. Föreningen fyller 60 i år.

Syns under Fårets 3 Dagar 2024

Nu finns ännu fler möjligheter att synas för dig och ditt företag under Fårets 3 Dagar på Borgholms Slott 27–29 september 2024. Bli en av oss alla medlemmar som hjälper till valfri antal timmar under torsdag (inflyttning), fredag, lördag eller söndag och du får tillgång till föreningens ”POP-UP bord” där du kan sälja hantverk som är kopplat till FÅR. Säljer du MAT finns inga krav på koppling till FÅR. Det kan vara något du odlat eller producerat på gården, till exempel lök, örter eller godis.

Vid ett POP-UP bord annonseras du inte att finnas på plats alla 3 dagar men du får ändå ditt namn publicerat på hemsidan och i utställarekatalogen, bra reklam för din verksamhet även utanför ”Skördetider”.

Maila till: faretsdagaroland@gmail.com
OBS! Har du inte fått svar inom 2 dagar så ring Helén på tel. 070 968 3 968

Rapport från Fårets Dagar och novemberträffen

Tusen TACK till alla medlemmar som hjälpte till under Fårets 3 Dagar 2023!

Önskelista från föreningens medlemmar men även från besökare: MER MAT i alla former.

Fler försäljare med tex rökt fläsk, korv, ost, bröd, potatis, morötter, purjolök etc. Gärna från
Kalmar län, både att äta på plats och ta med hem. Sprid budskapet att Fårets Dagar letar
MAT!

Klicka för hela texten om Fårets Dagar 2023 och novemberträffen

Här hittar du mer information om Ölands Skördefest med FÅR, Historisk Knektmarknad och Havstema på Borgholms Slott

Fårets Dagar på Öland

Värdegrund: Södra Kalmar läns Fåravelsförening arrangerar Fårets Dagar i syfte att sprida kunskap om den svenska lamm-får och getnäringen. Näringen får på Borgholms Slott möjlighet att visas upp på ett bredare sätt än på tex en öppen gård, alla behövs och inget utesluter det andra.

Årligt återkommande programpunkter är fårklippning, fårvallning med Border Collie, uppvisning av olika raser av får, modevisning med kläder från utställare, hantverk med ull och föreläsningar.

Historia: Fårets Dag grundades 1985. Ölands Skördefest startade 1997 och sedan dess arrangeras Fårets Dagar v.39 på Borgholms Slott tillsammans med Calmar Renässansgilles historiska läger.

Produkter som säljs eller exponeras ska härröra från eller på annat sätt ha anknytning till lamm- får- eller getnäringen. Tex. kläder i skinn, vadmal, ylle, möbler med fårskinn, stickat och virkat, porslin/betong med motiv av får, tavlor med får, garn, kuddar och täcken, fårskinn, tovade skålar och ljuslyktor, änglar, tofflor och strumpor mm. Fårutrustning för stall och på bete. Matserveringar och café, marmelader, grillsåser och annan mat. Mat ska representera svensk livsmedelsproduktion i stor bredd, dvs behöver inte ha koppling till lamm- får och getnäringen. Ursprung svenska ingredienser gäller alla livsmedel, i den mån det är möjligt.

Calmar Renässansgille med knektmarknad och läger med utställare som fokuserar på historia. Renässansgillet har deltagit på Borgholms Slott tillsammans med Fårets Dagar sedan 1997. Medlemmarna klär sig i modeskapelser från renässansens tid. Kontaktperson till den historiska knektmarknaden: wall.elisabeth@telia.com

Funktionär: Medlem eller speciellt fårintresserad kan delta som funktionär från någon timme eller alla dagar. All tid är värdefull för evenemanget!

Fårets Dagar styrs av föreningens medlemmar genom att man deltar under Fårets Dagar och i dess utvecklingsarbete.

Utveckling: Har du någon idé som passar inom Fårets Dagars värdegrund, läs stycket ”värdegrund”, som du vill genomföra? Möjlighet finns att söka pengar till finansiering.

Arrangör: Södra Kalmar läns Fåravelsförening
Samordnare Helén Reinholdsson

faretsdagaroland@gmail.com

Föreningsinformation

Låna mönstringsbord

Föreningen har nu två mönstringsbord varav ett sprillans nytt som finns hos Marie Sjödin i Äpplerum straxt utanför Borgholm. Använd detta om möjligt. Observera att det inte finns våg som det ser ut idag.

Det gamla mönstringsbordet passar bra om lammen ska lyftas upp. Finns hos Martin Wirblad 070-7784424 på fastlandet.

Nu hoppas vi att det ska finnas  fina lamm vid mönstringarna så vi har något att glädja oss åt.

Låna klippstol och tackvändare

Som en service till Fåravelsföreningens medlemmar har det köpts in klippstol och tackvändare.  Detta för att underlätta om du själv klipper dina får. Tackvändaren används framförallt för att klippa klövarna, eller om du behöver undersöka/behandla fåret ”vänt”.

Kontakta Martin Wirblad, 070-573 00 29 (fastlandet) eller Emma Pettersson, 070-149 31 88 (Öland) om du vill låna någon av dem.

OBS, var alltid noga med rengöring mellan flytt från olika gårdar/besättningar.

Scanner

Finns hos Mattias Rickardsson på Öland. Den passar till att scanna både ryggmuskel och dräktighet.

Behöver du en mentor att fråga om råd?

Föreningen en medlem med lång erfarenhet av fårskötsel som fungerar som mentor för de som har behov av råd och stöd.

Mentorn är:
Birgitta Arnesdotter tel: 070-6531039 eller skaningsmala.mohair@gmail.com

Rovdjur

Önskemål har framförts att styrelsen ska skicka ut varningar när det finns rovdjur i länet. Styrelsen känner att vi inte vill/kan ta ansvar för att informationen skickas ut tillräckligt snabbt. Vi jobbar i stället på att rovdjursansvarig på Länsstyrelsen ska skicka ut varningar till dem det berör. Mer information om hur det ska gå till kommer när det är klart.

Gå in på scandobs.se och registrera dej så kan du både se och rapportera var det finns rovdjur.

kalmar

Tackor med lamm i Högebo, diverse raser.

Här kommer en liten kort presentation av styrelsen

Helena Karlsson, ordförande
Vi ramlade över en mindre gård 2002, den valde oss! Idag har vi (min man och jag med 2 vuxna behjälpliga barn) nöt, häst & får. Gotlandsfåren köptes in från en större besättning 2017. Vi säljer skinn & köttlådor till grannar & bekanta, ger så mycket tillbaka!

Tillgång på svenskt lammkött och att höja andelen svenskproducerat är det jag främst vill jobba för. Fårhälsa, bete och betets biologiska mångfald är andra hjärtefrågor.

Vi är månskensbönder som pusslar. Eftersom vi hört mycket gott om föreningen så var vi medlemmar innan fåren kom hem. Fått en hel del nytta & mycket nöje av det! Ser därför fram emot att verka i styrelsen. Tack för förtroendet att klubba besluten. I år fyller Södra Kalmar läns Fåravelsförening 60 år!! Det vill vi självklart uppmärksamma och fira.

Marcus Janzon, vice ordförande och rovdjursansvarig
Bor i kastlösa på södra Öland med sambo och 2 barn och driver till vardags ett familjejordbruk med inriktning växtodling. Har en produktionsbesättning med ca 230 blandrastackor som jag lammar i januari. Köper även in en del vinterlamm.

Christina Berkey, ledamot
Vi driver ett lantbruk utanför Löttorp på Norra Öland sedan några år och köttrasfåren flyttande in på gården först av alla. Det är både roligt och utmanande att jobba med får och jag insåg snabbt att rätt kunskap är grunden till att utveckla ett framgångsrikt fårföretag.

Jag tror att lammproduktionen i Sverige har en spännande utvecklingsresa framför sig, som jag ser fram emot att vara en del av.

Ulrika Ottosson, kassör och avelskontaktperson
Jag bor i Gunnarsmo utanför Nybro på min föräldragård. Vi har en liten besättning på 23 tackor av rasen
Gotlandsfår. För 27 år sedan köpte vi fyra tacklamm och jag har aldrig ångrat valet av ras. Jag tycker avelsarbetet är roligt och besättningen har växt under åren. Förutom arbetet med fåren och gården så arbetar jag också med administrationen på vår bilverkstad.

Linda af Geijersstam, ledamot
Bor i Kåtorp på Öland. Ett 20-tal tackor med lamm finns på gården. Rasen är Helsingefår, ett allmogefår. Djuren betar i mittlandsskogen och vid bronsåldersbyn i Gamla Skogsby. Jag jobbar även som växtodlingsrådgivare på Hushållningssällskapet.

Simon Dahlström, ledamot
Är 28 år och bor i Folkeslunda på öland med sambo och dotter. Jobbar med mjölkkor och på fritiden driver jag hemgården med 150 tackor och 50 dikor. Rasen på fåren är texel,dorset korsningar och korna är simental. Mitt intresse ligger mest i och få fram dom bästa slaktdjuren.

Mikael Larsson, ledamot
Jag driver tillsammans med min sambo Malin en får och häst gård på östar öland.
Vi har ca 140 tackor av rasen gotland och korsningar gotland/Dorset.
Jag strävar efter att på ett kostnads effektivt sätt föda upp slakt lamm, utan att ge avkall på kvalitet och djuromsorg.

Helén Reinholdsson, kontaktperson för Fårets 3 Dagar på Borgholms Slott

Gården i Äpplerum mitt på Öland drivs tillsammans med man och barn med betesdjur, växtodling och rum och frukost som bas. Här finns öländska Gotlandsfår, Leicesterfår, nöt och sällskapsdjur som höns, katter och hundar. Som trådhållare för det årliga evenemanget Fårets Dagar är jag en länk i kedjan med kollegor och andra företagare, som i projektet inspirerar varandra när vi alla arbetar för samma syfte; att visa och lyfta fram det mångsidiga fåret.