Svenska Fårklipparförbundet tilldelas SFs Speciella Pris 2021

Våra fårklippare är en av de viktigaste tillgångarna för de svenska fårägarna. Men inte bara som fårklippare, utan i hög grad också som ambassadörer och rådgivare. Många goda råd och praktiska erfarenheter har spridits via våra klippare. Det är en yrkesgrupp som alltid är efterlängtade och välkomna på våra gårdar.

Svenska Fårklipparförbundet får priset för att:

• man har samlat landets fårklippare och höjt statusen för yrket.
  • man varje år genomför utbildningar för att öka skickligheten hos klipparna.
  • man målmedvetet rekryterar nya förmågor till detta viktiga yrke.
  • man medverkar till utbildning av fårägare för att öka kvaliteten på ullråvaran.
  • man medverkar i branscharbete för att öka avsättningen för den svenska ullen.

Bild från Svenska Fårklipparförbundets fortbildningsdagar som hålls varje sommar. Foto Claudia Dillmann

Hämta högupplöst bild

*

Svenska Fåravelsförbundets Speciella Pris delas ut en gång årligen, för berömvärda insatser inom den svenska fårnäringen.