Till våra medlemmar

4 mars 2022 | Med anledning av kriget mellan Ukraina och Ryssland vill vi denna vecka informera dig som medlem om vad förbundet gör, och hur vi arbetar i denna situation.

Vi berörs alla av att en väpnad konflikt brutit ut i Europa. Vi vill att du som medlem ska veta att vi i SF samarbetar med LRF som arbetar intensivt med att löpande analysera de konsekvenser som konflikten kan ha för våra medlemmar och för svenskt jord- och skogsbruk. LRF har en kontinuerlig dialog med branscherna, organisations- och intressemedlemmar, myndigheter och politiker. LRF kommer att ha kontinuerliga möten varje vecka där vi har möjlighet att göra inspel och få aktuell information. Även ni som medlemmar är välkomna att höra av er till oss, så vidarebefordrar vi era tankar och funderingar.

SF planerar att genomföra ett webbinarie med allmän information om krisläget inom en snar framtid.

Vi måste tillsammans göra det bästa i den rådande situationen, hjälpas åt med de problem som uppstår och påverka våra politiker att ta kloka beslut.

EU gick ut igår med uppmaningen att odla och producera på den mark som finns. Det gäller även här, vi behöver med gemensamma krafter producera mat till det svenska folket.

Styrelsen för Svenska Fåravelsförbundet

På onsdag är det dags för en digital medlemsträff helt vigd åt lammproduktionens motor, det vill säga vallen. Redan många anmälda men det finns plats för fler, program och info om anmälan finns här. Vi har landets bästa rådgivare med oss denna kväll, så fundera på vad du vill fråga dem om och var inte blyg, de vill gärna få frågor. Det är dessutom ett debattglatt gäng, så även diskussioner är välkomna. Vi kommer att beröra nuläget, med skenade priser på insatsvaror och energi och den osäkerhet som kriget i Ukraina innebär. Och, vi ska den 9 mars satsa på att avliva myten om rödklöverns vådlighet. För är inte mer rödklöver exakt vad lammproduktionen behöver? Varmt välkomna!

Bra mat blir bra lamm. Men att få till optimalt bete och grovfoder är inte det enklaste, här finns mycket att lära (och kanske några myter att slakta). Häng med på onsdag! Foto Einar de Wit

Denna vecka hölls vårens sista avelsutskott, nu var det dags för ull och pälsrasernas föreningar. Rasföreningarna för Gotlandsfår, Leicester, Finull, Poll Merino och Jämtlandsfår fanns på plats och vi inledde med en runda om vad som är aktuellt inom föreningarna och vilka olika utmaningar man har. Avelsföreningen Jämtlandsfåret och Swedish Poll Merino Association lyfte behovet av en anpassad mönstring av deras raser. Från förbundets sida informerade vi om pågående utveckling av avelsvärderingen som Växa gör, om kommande seminsäsong och den analys av framtidens seminverksamhet som pågår. Ulf smygvisade en helt ny avelsplanering som Elitlamm jobbar med och ville få inspel och återkoppling på den. Behovet av att fler djur av alla dessa raser riksbedöms diskuterades, och vad som kan göras för att uppmuntra djurägarna att ta sig till riksbedömningarna. Fortsättning följer kan man säga, vi ser ett stort behov av att träffas och diskutera dessa frågor som förbundet och rasföreningarna har gemensam vårdnad om. Tack för denna träff!

Hur seminverksamheten ska kunna leva vidare och utvecklas är som sagt en fråga vi vänder och vrider på, och lantmästarestudenterna från SLU Alnarp som gör en förstudie har sammanställt en enkät som de hoppas att SFs medlemmar vill svara på. Enkäten är kort och koncis, men viktig för att vi ska få en rättvis bild av hur efterfrågan ser ut. Fyll i den så blir vi och studenterna glada. Helst på direkten, för enkäten ligger bara uppe till på onsdag. Tack på förhand! Till enkäten.

Etta med semindöttrar efter Flöje Uno. Båda lammen är nu livtackor i besättningen. (Förhoppningsvis kommer Etta att få lamm efter semin även i år.) Foto Anna Bergström

I dessa dagar håller lokalföreningarna sina årsmöten och vi vill påminna om att skicka ifylld funktionärsrapport til Britta så snart ni kan. Vi behöver den för att rätt personer ska få olika typer av utskick och information från förbundet, och utifrån den uppdateras era kontaktuppgifter på hemsidan.

Förutom att styrelsen uppdateras på hemsidan när funktionärsrapport skickas in, så behöver varje lokalförening själv hålla informationen på sin sida uppdaterad. Ni kan skicka uppdateringar så ofta ni vill, det är bara att maila underlag till webbredaktören.

Medlemmar i Halland, Örebro län och Dalarna har fått kallelser till lokala årsmöten under veckan, kolla inkorgen.

MV/CAE-programmet erbjuder fårbesättningar som inte är (eller har varit) anslutna till kontrollprogrammet att kostnadsfritt delta i ett projekt med syfte att ta reda på hur vanligt maedi-visna är. Deltagarna får material för att i samband med lamning ta mjölkprov från 5 tackor (i första hand från dina äldsta tackor) och ska sända proverna till SVA för analys. Intresserad av att vara med i projektet? Kontakta Gård & Djurhälsan via epost, ange mjölkscreening i ämnesraden.

Klövkontrollen har fått medel från Jordbruksverket för att under 2022 kunna erbjuda kostnadsfri rådgivning till alla fårbesättningar med misstänkta klövförändringar. Detta är ett led i kontrollen av CODD, sjukdomen som hittats i två besättningar och som vi alla är rädda ska få fäste i Sverige. Kontaktinformation finns här.

Allt som ser konstigt ut är inte CODD. Men ser ni klövförändringar så utnyttja denna möjlighet till fri rådgivning! Klicka för Klövatlas i pdf-format.

Inventering av varg går in i sin slutfas och vi kan se att det finns väldigt många nya revir och revirmarkerande par. I dagsläget har man konstaterat 66 revir. Karta och löpande uppdatering finns här.

Licensjakten på lo startade den 1 mars. I hela landet ska 88 lodjur fällas, och redan under den under den första veckans jakt har flera lodjur fällts.

I Västra Götaland har man haft en ny våg med lodjursangrepp på får, men så långt från varandra att man tror det rör sig om olika individer.

Exceptionell råvara bjuder in till utvecklingsmöten mellan kockar och producenter. Den 10 maj är det fårens och lammens tur, platsen är Stockholm. På förra årets Smakmöte fick en 5-årig tacka högsta poäng och sopade mattan med de andra deltagande djurslagen. De engagerade kockar som jobbar med Exceptionell råvaras smak- och utvecklingsmöten ser en stor potential för fårkött och hoppas att fler lamm- och fårproducenter hittar till deras möten. Anmälan via hemsidan och frågor via epost. Funderar man på att delta är det dags att börja planera för att få till en optimal slakt och hängning, här finns information om hur bedömningen och deltagande går till.

Ingeli Ivansson, stolt producent av det godaste köttet som kockarna smakat. Foto: Claes Lövgren

Thomas deltog i ett utvecklingsmöte 2020 och sa efter det: ”Att lamm kan smaka så olika, det var något som förvånade. Detta var mycket intressant, och jag tror köttsverige måste titta mer på det här. Lamm är inte bara lamm, det finns så många olika lamm.” Foto Thomas Eriksson

Vill man veta mer om Exceptionell råvara och värdet av kött från vuxna djur så finns det en Fårpodd på temat.

Många markägare söker betesdjur inför sommaren. När vi får frågan om hur man får tag på betesdjur brukar vi tipsa om betesförmedlingen som många länsstyrelser har. Har du djur att hyra ut eller behöver bete kan det vara värt att kolla, om det inte löst sig genom att fråga grannar och bönder i närområdet.

Skinn-SM hölls förra helgen i Tranås. Wästanå, Borensberg, tog hem titeln Bästa besättning grå skinn och är därmed Svenska mästare i lammskinn tillsammans med Kristina Örde, Örby gård, Uppsala, som vann klassen Bästa besättning vita skinn. Domarna visar vinnarskinnen och pratar om dem här. Listan med alla vinnare finns här. Stort grattis till er alla!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kristina Örde, Örby gård, Uppsala, som vann klassen Bästa besättning – Vita skinn. Foto Karin Wennås

Föreningen Ryafåret har en ny hemsida, kolla in den här.

Trevlig helg önskar SF!

hdrpl

Förberedelse av tackorna inför lamning på veckans schema. Hullbedömning, klövvård, gasbrandsvaccination och rengöring av öronbrickor. Och en mysig stund med att pyssla om dem. Foto Britta Wendelius

Bonden är ”in love again”. Orvar och Finetta är 6 dagar gamla renrasiga bruna finullslgamm, och årets favoriter (det kommer nog fler ; ) Foto Ulf Ekholm