Välkommen till vår digitala Baggauktion, Mälardalen den 19–25 september 2024

Liksom tidigare år kommer vi anlita Boskapstorget för vår digitala försäljning. Baggarna kommer att tryggt stå hemma i den säljande besättningen. Tyvärr går det ej att genomföra en veterinärbesiktning före auktionen. Djuret kommer visas upp i Boskapstorgets säljannons med en kortare beskrivning av djuret/besättningen samt foton och tillhörande dokument.

Som köpare kan du lugnt sitta hemma och bjuda på det/de djur du är intresserad av. Under hela auktionen kommer det att pågå ett öppet möte via Teams där man kan chatta live med Baggauktionens styrelse och andra fårägare, samt med representanter från Boskapstorget. Länken till mötet kommer finnas på boskapstorgets hemsida. Om du är ny köpare för i år, bör du öppna ett konto på Boskapstorget.

Baggarna kommer läggas upp i katalogordning och finns på boskapstorget för budgivning fr.o.m. torsdag den 19 september. Efter att auktionen har börjat har man en vecka på sig att lägga bud. Klubbslagen faller den 25 sept. med start kl. 17.00 med 3 minuters mellanrum mellan utropen. Om bud inkommer när det är mindre än en minut kvar på ett utrop flyttas sluttiden med en minut. Säljare får snabbt meddelande via mejl om vinnande bud.

För säljarens räkning kommer vi från baggauktionens sida, att lägga upp djuren i säljordning och lägga in uppgifter om varje utrop. Vidare kommer utförlig beskrivning i auktionskatalogen och på vår facebooksida Baggauktion Mälardalen.

Köparen betalar direkt till säljaren och hämtar djuret/djuren enligt överenskommelse.

Anmälan

Årets baggauktion är öppen för alla, oavsett var i Sverige du bor. Du är välkommen med din anmälan om du har något/några av följande djur att sälja. Äldre baggar födda tidigast 2020, bagglamm födda 2024 samt tacklamm om 3 st. födda 2024. Följande raser är välkomna: gotlandsfår, leicester, finull, rya och allmoge. Rekommenderas att tacklammen är klippta 3-4 veckor före auktionen.

Alla baggar ska vara riksbedömda med minst 4 i Helhetspoäng. Ha goda avelsvärden och väga minst 35 kg vid riksbedömningen. Exteriör avvikelse såsom ”något” bettfel eller benställning, kan godtas.

Lägsta utropspris = reservationspris är satt till 6.000 kr för bagge/bagglamm och 11.000 kr för tacklammsgrupp av raserna gotlandsfår och leicester. Lägsta utropspris för lantraserna är satt till 4.000 kr för bagge resp. 6.000 kr för tacklammsgrupp.

Underlag för anmälan

Anmälningsblankett
Hälsodeklaration
Djurägarförsäkran

Till anmälan bifogas dokument i PDF-format:

• Riksbedömningsprotokoll (OBS! Kopia.  Originalet följer baggen. Ett ex. per bagge) Gäller ej tacklamm.
  • Hälsodeklaration vid livdjursförsäljning ( Ett ex.)
  • Djurägarförsäkran, undertecknad (Ett ex.)
  • M3-status. Kopia på gällande intyg (Ett ex.) Samt intyga att rekommendationerna på sidan 2 på MV-blanketten har följts. Kolla datum!
  • F-status. Kopia på fotrötecertifieringen. (Ett ex.) Kolla datum!
  • Kort beskrivning av djuret/besättningen. Kommittén förbehåller sig rätten att ändra i beskrivningen.

Foton

OBS! Tänk på att baggen bör stå på ett plant underlag, ej grus, gräs eller halm. Bakgrunden på fotot bör vara ljust och lugnt, inga störande färger eller dylikt. Bilder ska vara oredigerade/utan filter. Minst tre foton per djur:

• Framifrån på huvudet med öronmärkningen väl synlig.
  • Från sidan på hela djuret
  • Närbild från sidan med pälsullen uppslagen.
  • Synlig benställning framifrån

Vi uppmuntrar säljare att även ladda upp en kortare film på djuren i rörelse på Youtube och inkludera länken i er anmälan.
OBS! Bilderna mejlas i JPG-format till lena.backman@yahoo.se, se även nedan.

Alla handlingar ska finnas på gården och lämnas till köparen vid hämtning av djuret/djuren. Se information i katalogen.

Anmälan mejlas till: lena.backman@yahoo.se
Det går även bra att skicka per post till:
Lena Bäckman, Lännaby 68, 761 93 Norrtälje. Tel. 0709-16 08 49.
Anmälan ska ha inkommit senast tisdag 10 september 2024.

Välkommen in med din anmälan!

Katalogbeställning

Katalogen kommer läggas ut här på hemsidan och auktionsdjuren kommer finnas på Elitlamm. Vi ber er även att följa oss på facebook, Baggauktion Mälardalen.

Om du inte är säljare eller annonsör, men ändå vill ha en katalog hemsänd till dig, kontakta Lars Gillberg, mejl: baggauktionlars@outlook.com. Vi kommer att ta ut en portoavgift på 50 kr. Faktura läggs i katalogen.

Övriga upplysningar lämnas av Mova Berglund, Tel. 0707-987 607, Lena Bäckman, Tel. 0709-16 08 49 och Johan Bröjer, Tel. 0706-49 47 20

Alla hälsas varmt välkomna till vår digitala baggauktion tillsammans med Boskapstorget!
Hälsar styrelsen för Baggauktion Mälardalen.