Mörka moln över årets betessläpp

veckobrev

11 april 2018 | En vecka som präglats av oro, frustration och debatt efter de två stora vargangreppen på Molstaberg i Stockholms län och hur de har hanterats av länsstyrelsens tjänstemän.

Gården Molstaberg har återigen drabbats av omfattande vargangrepp på sin fårbesättning. Genom sin hantering av angreppen visar Länsstyrelsen i Stockholms län en beklämmande brist på empati och förståelse för drabbade djur och djurägare. Man följer heller inte de riksdagsbeslut som finns och som tydligt uttalar att tamdjurshållning inte påtagligt ska försvåras i någon del av landet, samt att socioekonomiska hänsyn ska tas. Genom att inte bevilja skyddsjakt har Länsstyrelsen i Stockholms län helt ignorerat dessa beslut.

Vi har skrivit detta och lite till i en skrivelse till Sven-Erik Österberg, landshövding i Stockholms län.

Vi har spridit ett upprop till riksdagspartierna, berörda myndigheter, media och i våra digitala kanaler. Nu får vi hjälpas åt att sprida och skriva på namninsamlingen Upprop/nödrop från Sveriges fårbönder. Uppropet handlar inte specifikt om situationen i Sjundareviret, utan om att de beslut som fattats av Sveriges riksdag ska följas. Det borde vi kunna begära, men just nu fungerar det så dåligt att det på den nivån vi behöver strida.

Planen är att följa upp uppropet med ett Stämmouttalande och nya påtryckningar efter Stämman nästa vecka.

Det finns även en namninsamling för skyddsjakt i Sjundareviret. Ni hittar den här.

Tomas Olsson har som representant för LRF Mälardalen och Lammproducenterna jobbat hårt för att hålla ställningarna på Molstaberg under veckan och vi har uttryckt vårt fulla stöd. Idag har han mött länsstyrelsens kommunikationschef Jonas Johansson i en debatt på Aftonbladet TV.

Här citerar vi Tomas egna ord om veckan: ”Det har varit en kraftfull uppslutning från hela lantbrukssverige efter avslaget på skyddsjakt på vargarna i Sjundareviret. Det har blivit nationell angelägenhet där LRF nu jobbar intensivt med frågan. Kraftig kritik har riktats mot länsstyrelsen i Stockholm och LRF Mälardalen agerar nu på alla plan för att uppmärksamma att detta har hanterats på ett orimligt sätt. LRF har träffat landshövdingen i Stockholms län och driver frågan på en nationell nivå.

LRF lokalt, LRF Mälardalen tillsammans med Lammproducenterna hjälper och stöttar Molstaberg både med stängslingshjälp, stöd och mediakontakter. Det här är en mycket viktig fråga för svensk lammproduktion där inte bara fårsverige är eniga utan hela lantbrukssverige.

Det som nu hänt på Molsaberg är helt oacceptabelt och måste lyftas till en politisk nivå. Det var inte så här det var tänkt när riksdagsbeslutet om ny rovdjurpolitik fattades.”

Har någon missat turerna om vargangreppen på Molstaberg så finns länkar i urval under rubriken Externa länkar på hemsidan.

UlliHop, ett projekt i Västerbotten med syfte att nyttja den svenska ullen på ett bättre sätt, har hört av sig. De undrar om vi vill veta lite om vad som händer på deras front, och det vill vi förstås. Gör som UlliHop, tipsa om saker ni tycker platsar i veckobrevet!

Hushållningssällskapet i Västerbotten och Norrbotten driver sedan våren 2017 ett projekt för att stärka den svenska ullen på marknaden. Projektet genomförs i Västerbotten med hjälp av medel från landsbygdsprogrammet och Anna Molander är projektledare. Intentionen är att skapa arbetstillfällen samtidigt som ullen kommer till användning, istället för att hamna på soptippen, samt att ullen ska stärka ekonomin på gårdarna. Projektet kom till som en avknoppnig från ett tidigare projekt ”Västerbottenslamm”, vars intention var att förse den lokala marknaden med lokalt lammkött och att öka värdet på produkten lamm och får. Läs mer om UlliHop här.

Verksamheten vid UllFORuM i Jämtland las ner av Torsta AB vid årsskiftet, men nu undersöker en arbetsgrupp möjligheterna att starta ett koperativ för att hyra maskinerna av Torsta AB och driva verksamheten vidare. De har gått ut med en enkät för att undersöka intresset hos fårägare, hantverkare och andra som är intresserade av ull, får och hantverk.

Bara en vecka kvar till Stämman på Öland! Valberedningens förslag är att Anna Olsson och Thomas Eriksson väljs in i SFs förbundsstyrelse. En superkort presentation av dem kommer här. Anna driver tillsammans med sin man Tomas Olsson Norrby Gård i Mälardalen. En storskalig produktion som ni kan läsa lite mer om här. Anna är riksdomare för tyngre raser. Thomas är sedan ett par år ordförande i Västernorrlands Fåravelsförening. Han har en lammproduktion med flera raser och lamning vid flera tillfällen under året, i dagsläget är besättningen drygt hundra tackor stor. Närmare än så får de presentera sig själva efter valet.

I måndags var det styrelsemöte där utnämnadet av Årets Fårföretagre föregicks av en, jag vill inte säga hård, snarare känslofylld debatt. Men nu är det klart! Om en vecka vet ni.

God fortsättning på helgen!

fika
Paus i landskapet som fåren format under förra veckans vandring genom Nors med kronprinsessan Victoria. Foto Elof Nilsson

utut
Vi fick komma ut! Lyckligt ovetande om livets faror. Foto Anders Dahl