När nya grepp fungerar

veckobrev

6 december 2019 | Inspirerande möten digitalt och IRL, varginventering, ull i staken med mera.

Ryktet börjar sprida sig att Om får och foder är en toppenintressant kurs. Femton datum och platser presenteras efter nyår. Vi har även börjat dra i trådar för att kunna erbjuda riktigt intressanta gårdsbesök. Theo får beröm för kursens upplägg och innehåll.

Kristoffer Berg, en av deltagarna i Örebro skrev såhär:
Vill bara tacka för en väldigt väl genomförd kurs och kväll i tisdags! Oerhört mycket bra kunskap som förmedlades från Theo den Braver och väldigt bra arrangerat från förbundets sida. Jag tror att denna typ av kunskap och informationsspridning skulle ha stor effekt för att kunna öka antal tackor/lamm på våra svenska gårdar och samtidigt ha välmående besättningar! Sen inser man behovet av att bara träffas i små grupper och prata får 🙂

Det känns verkligen toppen att upplägget tas emot så väl. Fårbönder visar sig åter vara nyfikna och villiga att testa nya grejer, vilket är en framgångsfaktor i alla typer av verksamheter.

FarFoder_Orebro2
Lär dig hur man genom att ha koll på skiten hittar rätt utfodring. Foto Birgitta Hansson

FarFoder_Orebro1
Glada deltagare i Örebro i tisdags. Theo är visserligen digital, men kaffet är den vanliga sorten. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Vi har också fått nya medlemmar genom att man berättat om SF på Om Får och Foder-kurserna. Bra jobbat av er som är lokala kontaktpersoner! Till våra nya medlemmar, som kanske får sitt första veckobrev idag, säger vi varmt välkomna till din lokalförening och till SF!

Gård & Djurhälsan sjösätter just nu en satsning på digital rådgivning. Passa på att prova upp till 30 minuter digitalt möte via telefonen, surfplattan eller datorn. Vi tror mycket på att använda digital teknik för att nå ut med expertkunskap till landets alla hörn. Kurs på distans visar sig fungera över all förväntan och fårhälsoveterinärernas telfonrådgivning, som är ett viktigt stöd för många av oss, kommer bara att bli ännu bättre när vi kan komplettera med direktsändning från fårhuset. Kontakta Gård & Djurhlsan så berättar de mer.

digitalG&D

Ytterligare tre kläd- och inredningsföretag till har anslutit sig till the Swedish Wool Initiative, så nu är vi uppe i 20 företag/brands förutom Filippa K och Röjk. Det här är bara början …

LysekilbyBritt
Snön försvann och Elitlamm anlände. Foto Britt Andreasson

Lysekil bildade i år fond till stora Elitlammgruppens möte. Elitlamms utvecklingsteam, supporten och representanter från SFs styrelse träffas för att planera kommande års verksamhet, jobba visionärt och strategiskt, och inte minst bara för att träffas som kollegor behöver göra ibland. I och med att Maria har börjat på ett nytt jobb och inte längre jobbar med supporten ägnade vi mycket tid på att strukturera och planera för att inga bollar ska tappas och för att verksamheten ska fortsätta rulla på som vanligt; varje vardag, året runt.

meetElitlamm
Snabba och underhållande dragningar från Ulf, vilket alla som känner Ulf förstår kan dra iväg åt de mest logiska eller ologiska i håll. Nya perspektiv eller huvudet på spiken, resultatet är att vi inte vill lämna konferensrummet utan bara fortsätta och fortsätta och fortsätta jobba. Är det normalt? Hoppas det. Foto Britta Wendelius

Strandflickornas
Ett dygn var lite för kort denna gång, vi hann inte prova oss igenom Strandflickornas mycket lockande drinklista (skymtas bakom Britta). Foto Anna Bergström

Köttdelegationen har haft ett möte under veckan. Många intressanta dragningar, bland annat kring hur den så kallade matkronan utvecklar sig. Ynka 9 % går till bonden av den fiktiva matkassen bestående av både svenska och utländska livsmedel. Men gäller det en helsvensk matkasse är det glädjande nog hela 30 procent som går till bonden, dock med stor variation beroende på vilka råvaror man har i kassen. Slutsatsen är att de är än viktigare att konsumenterna väljer att köpa svenska livsmedel nu och i framtiden. Från en effektiv svensk livsmedelsindustri, med korta transporter. Visste ni att vi varje dag blir 200 000 personer fler på jorden, som skall äta och konsumera?

Styrelsen har haft telefonintervjuer med några som sökt eller lämnat offert för den utlysta ekonomitjänsten. Fler intervjuer kommer att göras den närmaste tiden. Vi har fått in flera riktigt intressanta ansökningar och målet är att vi ska hitta en lösning före nyår.

Vi har svarat på en remiss om rovdjursförvaltning.

Hur många vargar finns det? Resultaten från DNA-inventeringen strömmar in för fullt. Efter 7 veckor har 181 vargar identifierats i Sverige. Under den perioden hade totalt 739 prov analyserats, medan ytterligare 532 registrerade prov väntar på svar. Inventeringen bekräftar bilden av att det är väldigt många vargar i vissa revir.

För att vi ska få en så heltäckande bild av vargläget som möjligt är det viktigt att vi fortsätter att samla in DNA prover från varg under hela inventeringsperioden dvs till 31 mars. Utan fakta är jakt på varg inte möjlig. Det har samlats in väldigt få prover i vissa revir, här behövs all hjälp man kan få. Resultatet av varje enskilt prov finns i Rovbase.se. Där finner du information om var vargen hittats tidigare, var den är född och vilket revir den nu tillhör genom att klicka på punkten och sen på vargens id-nummer. Instruktioner för insamling finns på Jägareförbudets hemsida.

LRF höll en viltkonferens under veckan där vi planerat att delta, men en elak förkylning gjorde att Gudrun fick stanna hemma. Det var dessbättre många andra där som förde fram bra åsikter. Mycket fokus är nu på hur vi ska komma tillrätta med vildsvinsproblemen, på många håll i landet finns en allvarlig oro för om det går att fortsätta odla. Det är bråttom och vi måste hjälpas åt att få alla att se allvaret i detta. Mat vill vi alla ha.

Resultatet från årets kungsörnsinventering har publicerats. Totalt 502 besatta revir varav 266 med lyckade häckningar. Rapporten i sin helhet finns att läsa här.

Slakterierna kunde inför 2019 ansöka om ett extra torkstöd för sina leverantörers räkning, med en total omfattning om 60 miljoner kronor. HKScan vill nu uppmärksamma sina leverantörer på att detta stöd nu försvinner. Potten som HKScan fick har gett ett öronmärkt tillägg om 12 öre per kilo slakt, samma för gris, nöt och får/lamm och har betalats ut löpande via självfakturorna.

Ullpodden släppte sitt tolfte avsnitt förra helgen. Ni som inte redan lyssnat på både den och senaste Fårpodden, som också handlar om ull, kan ta ett härligt ullbad till helgen. Lägg upp fötterna, häll upp en julmust/glögg/annat, tryck på play och tänk inte på något annat än ull på flera timmar. Låter väl mysigt?

Vet du ett kök där ett huggarblock med extra allt skulla passa som handen i handsken? Dags att allvarligt överväga vem man ska nominera till Årets Fårföretagare 2020. Information om årets upplägg kommer att skickas ut till ras- och lokalföreningar under slutet av nästa vecka.

Mora11
Foto Britta Wendelius

Nu nalkas andra söndagen i Advent.
Snart ska ännu ett ljus nu vara tänt.
Är Er stake med ull dekorerad?
Vi vill gärna se den fotograferad!
Posta en bild i Facebookinlägget eller till sekreterare@faravelsforbundet.com.

2advent
Dikt och foto Britta Wendelius

Glad andra advent önskar SF!

Adrian
När en hemsk tanke slår baggen. Tänk om tackorna i grannboxen är bättre än mina! Foto Gudrun Haglund Eriksson

Sammanställt av Anna