God fortsättning

veckobrev
8 januari 2021 | En alldeles vanlig fredag, det känns som längesedan sist. Hoppas ni haft det fint över helgerna!

Igår hölls en digital ordförandekonferens där ordförande från lokal- och rasföreningarna tillsammans med förbundsstyrelsen och adjungerade konfererade om aktuella fårfrågor. Några av frågorna på agendan var vårens temakvällar, seminverksamhetens framtid, smittskyddsfrågor, rovdjur, avelsrelaterade frågor och kommande årsmöten på lokal nivå. Det blir överlag digitala årsmöten i år, vilket kan lösas på olika sätt, men det kan vara bra att veta att förbundet planerar att skaffa en digital lösning som vi kan låna ut till lokala årsmöten om behov finns. Ca 40 personer samlades runt denna digitala lägereld, och vi tycker det blev bra samtal och dikussioner. Hoppas att även ni andra känner att det var givande, och att det gavs möjlighet att föra fram sin talan. Tack till alla som deltog!

Valberedningen efterlyser tips på en person med stort intresse och kunskap om avel som kan efterträda Mia. Avelsfrågorna är förstås viktiga i ett fåravelsförbund, och även om en avelsansvarig inte gör allt själv så är det en post som kräver att man har möjlighet att lägga ner en del tid. Vad är detta om inte rikets roligaste och mest spännande post för någon som brinner för fåravel? Vet du någon som kan passa? Kontaktuppgifter till valberedningen finns här.

I väntan på ny avelsansvarig jobbar Carl Helander och Magnus Håård som adjungerade med avelsfrågorna, så arbetet står inte stilla.

Det första fallet av CODD i Sverige konstaterades 2019, och det andra hösten 2020. Sedan det andra fallet upptäcktes har det hållits två möten för att samla branschen mot detta nya hot. Ett mindre möte med myndigheter och ett större där representanter från branschen var inbjudna. Gård & Djurhälsan har gjort ett omfattande jobb för att samla kunskap och informera om denna allvarliga klövsjukdom som drabbar får. Just nu kan Gård & Djurhälsan ge kostnadsfri rådgivning och gårdsbesök vid misstanke om CODD.

Fårägare i Skåne bjuds in till möte om CODD den 19/1 kl. 19–21 (inloggning från 18.45). Ni som är medlemmar i Skånes Fårintressenter kommer att få inbjudan och länk. Arrangörer är SF, Lammproducenterna, LRF, Gård & Djurhälsan och Skånes Fårintressenter.

CODD kan dyka upp var som helst. Att de två första fallen varit i Skåne innebär inte att vi kan slappna av i resten av landet. Nästa fall kan dyka upp var som helst eftersom vi har en omfattande livdjurshandel i Sverige. Vi vet i dagsläget inte varifrån smittan kommer, och inte heller om den är spridd.

Året har nyss börjat men redan nu är det dags att fundera över vem som ska få den ärofyllda titeln Årets Fårföretagare 2021. Nominera din favorit till lokalföreningen eller rasföreningen, och tänk på att lägga omsorg på motiverignen. När förbundsstyrelsen ska kora vinnaren bland de som nominerats gäller det att de tunga argumenten för just din kandidat inte går att förbise. Vi ser fram emot era nomineringar, detta är utmärkelsens fjärde årgång och det har varit fantastiskt roligt att stifta bekantskap med de många fina fårföretag som lyfts upp tidigare år. Ännu fler finns att hylla, det är vi säkra på. Och förresten, men får nominera om företag som varit med tidigare år. Det har hänt förr att omnominering lett till vinst.

Fårpodden om parasiter, resistenta parasiter och betesplanering finns sedan en tid att lyssna på. Har du inte gjort det redan, missa inte denna omfångsrika podd om frågan som alla fårägare måste hantera – parasiterna och vad som händer om parasiter blir resistenta mot avmaskningsmedlen.