Det är mycket nu – stort som smått

19 mars 2021 | Vårdagjämning, många möten, rolig medlemsträff, förhandsinformation om seminkurser och vinnarna i tävlingen Har fårbonden någon ull? har utsetts.

Tiden går fort på våren och snart är april här. Det innebär att bara knappt två veckor återstår för att nominera till Årets Fårföretagare och för motioner till Stämman. Senast den 1 april kl 23.59 ska både nomineringar och motioner ankommit. Bring it on!

Formulär för att nominera finns här. Motioner skickas till Britta eller någon av styrelsens ledamöter.

Idag möte kring fossiloberoende lantbruk. Helena Jonson, LRFs tidigare ordförande, leder en utredning kring detta som pågår till 31 juli. Vi ges möjlighet att delta med inspel och får ta del av intressanta insikter från myndigheter, forskning osv. Elof gjorde en kort dragning och han lade fokus på att vi behöver producera mer bränsle av våra lantbruksgrödor, utifrån att biprodukterna kan användas inom svensk animalieproduktion. Alla är på det klara med att vi använder mycket fossil energi inom lantbruket; diesel, mineralgödsel osv. De skattelättnader som idag går under benämningen ”dieselskatten” motsvarar ca 10 % av lönsamhetsnettot i svenskt lantbruk. Det styrmedlet är kraftfullt och kan påverka svenskt lantbruk både positivt och negativt i framtiden.

Idag är det också styrgruppsmöte för implementering av projektet Lammlyftet. Eller MSS (Meat Standard Sweden), som vi kallar den färdiga produkten.

Lammlyftets verktyg har denna vecka presenterats för 30 lammproducenter på Gotland av Anna Törnfelt, Helena Stenberg och Fredrik Sundblad.

Referensgrupp rätt sortering och köttkvalitet inom Handlingsplan Lamm har haft möte. Ett av projektets delmål är att ta fram fakta om varför det är nyttigt och bra att äta kött och Svenskt Kötts medarbetare jobbar med att svara på frågor och sprida informationen. Filmen 6 frågor om kött är 16 minuter, men finns också uppdelad i 13 korta filmer. Sprid dem gärna. Alla finns samlade här.

Ett webbinarium med projektet Ullihop i Väster- och Norrbotten äger också rum idag. Claudia är med för prata om vad som krävs för att den svenska ullen ska förädlas i högre grad.

Igår hölls vårens temakväll nummer två med tema småskalig förädling. Vi var drygt 110 personer som fick lyssna till intressanta dragningar om egen förädling av kött och mjölk. Många frågor ställdes i chatten, som våra experter svarade på. Tack alla ni som deltog! Det här var en inspirerande och lärorik kväll tyckte vi, och många av deltagarna har sagt det samma.

• Tobias Karlsson presenterade Eldrimner och deras verksamhet, och berättade vad de kan erbjuda djurägare som vill utveckla sin verksamhet via förädling. Kolla in kurserna som planeras i maj/juni och som man hoppas kunna genomföra IRL. Även digitala kurser finns och på gång är filmer som visar grovstyckning, finstyckning och sortering för charktillverkning. Filmerna kommer snart att kunna köpas via hemsidan. Vill man gå YH-utbildningen för att bli mathantverkare är det tid att söka nu.
  • Margona Lundgren som driver Gårdscharken Fågelberget i Gäddede i Jämtland berättade hur hon flyttat tillbaka till hemgården och tagit över charktillverkningen efter sin far. Margona legotillverkar rökta och lufttorkade charkprodukter, och det fungerar bra även långt från storstaden och trots att kundernas kött ibland måste skickas ganska långa sträckor. Köttet kommer med bussen, och det funkar!
  • Thomas och Jeanette Eriksson på Hälla Gård låter Margona förädla deras utslagstackor och produkterna säljs i gårdsbutiken och via REKO-ring. I Fårskötsel som kommer idag berättar Thomas om hur de jobbar för att få ut bästa pris för gårdens alla produkter.
  • Christoffer Lindahl från Strömmens Gårdsmejeri berättade om sin Caroline Nielsens livsresa från ekorrhjulet i staden till att bli fårbönder och mejerister i Ånge. De har fått lära sig allt från grunden; att sköta får, mjölka, ysta, köra traktor och efter bara några år har de vunnit medaljer på SM i mathantverk. Det var en intressant och spännande berättelse!
  • Per Nilsson från företaget Profox Company gav oss en snabbkurs i livsmedelslagstiftning och hur man kan navigera och hitta lösningar i regledjungeln. Per är otroligt kunnig och en stor tillgång för svenska mathantverkare. Han bjuder dessutom på en timmes konsultation, något ni kan utnyttja för att få hjälp med till exempel kontroll av om etiketter uppfyller regelverket, vilka regler som gäller just er verksamhet, planering av lokaler, ritningar och liknande. Det finns mycket regler runt livsmedelssäkerhet, men mycket kan göras utan särskilda tillstånd och många gånger tror vi att reglerna är hårdare än vad de är. Per har koll, snacka med honom!

Pers visitkort. Foto Britta Wendelius

Vi kan avslöja lite mer om årets seminkurser, även om de ännu inte kommit upp i Gård & Djurhälsans kurskalender. Kursens teoretiska del kan man gå via videolänk. Den kan man ta del av vid ett valfritt tillfälle, men ska göras före den praktiska delen. Den praktiska delen kommer man i år att kunna genomföra på sin egen gård till självkostnadspris. Passa på alla som har svårt att resa iväg för att gå kurs! Det kan vara fördelaktigt att vara PLUS-kund hos Gård & Djurhälsan, eftersom det ingår ett besättningsbesök i den tjänsten. Information om kurskostnad och hur det praktiska ska lösas för kursen på gården kommer när anmälan öppnas. Vi hojtar! Om du önskar praktisk genomgång innan midsommar kommer 18 april vara sista dag för anmälan. Ska man seminera till hösten är sista anmälningsdag 1 augusti.

Ytterligare en god nyhet är att Gård & Djurhälsan planerar att genomföra ERFA-träffar för fårägare som använt sig av djurägarsemin, där deltagarna kommer att kunna diskutera och utbyta erfarenheter kring allt som rör fårsemin tillsammans med kunniga handledare. Mer om detta kommer!

Gård & Djurhälsan har haft styrelsemöte. Denna gång var det affärsområde fårs tur att presentera sig med efterföljande diskussion om frågor ur fårens perspektiv. Bland annat om lönsamhet, arbetsmiljö och rovdjurens påverkan på fårnäringen.

Växa och Gård & Djurhälsan har en gemensamma smittskyddsnämnd som haft möte under veckan. Gällande får och get diskuterades MV/CAE och kontrollprogrammen.

Uppföljning har gjorts av de träffar om CODD som vi anordnade tillsammans med LRF, G&D och Lammproducenterna. Total nådde vi med de fyra träffarna drygt 400 fårägare som tillsammans har 10 000 tackor. Vi har fått många positiva omdömen, där man framför allt varit nöjda med att det var lätt att vara med och över att näringen snabbt gick ut med fakta och information.

Skåne har haft två informationsmöten om rovdjur arrangerade av länsstyrelsen, LRF och Skånes fårintressenter. Stort intresse och väldigt bra uppslutning, ca 95 deltagare på dagen och 170 på kvällsmötet. Länsstyrelsen och Jens Frank från viltskadecenter var talare. Mycket fokus på var vargarna har revirmarkerat, hur stort reviret är, vargens beteende, stängsel och ersättningar.

Vildsvin, tranor, gäss, sångsvan, kronhjort, dovhjort och älg är vilda djur som vi också får samtal om, förutom rovdjuren. Vi kan konstatera att när viltstammar blir för stora blir det väldigt mycket skador av olika slag. Vi tar upp dessa frågor både med LRF och politiker vi träffar!

Ni som har Land Lantbruk kan på dagens mittuppslag läsa om varför det slopade stödtaket för skadeförebyggande åtgärder bara gör marginell nytta för oss enskilda djurägare.

Värvning pågår. SF har arrangerat ett antal digitala Elitlammskurser under senvintern och alla kursdeltagare som inte redan är medlemmar i Svenska Fåravelsförbundet blir nu uppvaktade med snygg och upplysande information och får samtidigt ett så kallat eventerbjudande om att testa ett medlemskap i år. Om ni i lokalföreningarna blir nyfikna på upplägget att värva nya medlemmar i samband med era aktiviteter eller som en kampanj, hör av er till sekreterare@faravelsforbundet.com så kan ni bolla idéer och ordna med underlag till att värva nya medlemmar under ert event.

Foto Britta Wendelius

SLUs distanskurs Marknadsinriktad får- och lammköttsproduktion har öppnat för ansökan.

Från och med den 1 mars gäller nya sorteringsregler för insamling av lantbruksplast. Nya regler och information sortering av plats på Svepreturs hemsida. Hitta din närmaste insamlingsplats här.

Foto Elof Nilsson

Har fårbonden någon ull?

Javisst har fårbonden det, och nu är vinnarna i vår tävling utsedda! Stort grattis till er som tagit plats på prispallen, och många tack för alla fina bidrag i text och bild till tävlingen! Vi kommer att kontakta vinnarna inom kort.

Vinnaren är: Birgitta Arnesdotter
För sin outsinliga entusiasm och ett långt ambassdörskap för ull och mohair, i kombination med en jacka av valkad ull som är helt underbar. Birgittas pimpade stövlar med gotlandslockar ger juryn nya idéer och kan inspirera till produktutveckling i ullens anda.

På andra plats: Sanne Hermelin
För en otroligt vacker kofta och ett bildmontage som direkt fångade våra ögon. Ett gediget hantverk från får till färdigt plagg!

Tredje plats delas av:
Nicci Vinelöv
För att familjen skaffat får för att kunna använda ännu mer ull. Rätt tänkt och bra gjort!

Britt-Marie Ekbergh
För en tröja som hängt med i 30 år och fortfarande kan få en jury att vrida på nacken.

Nu blir det fredagsmys med nya Fårskötsel. Trevlig helg önskar SF!

Våren har kommit till Gotland. Foto Anna Törnfelt

Likså Ollajvs första lammungar. Foto Anna Törnfelt