April står för dörren

26 mars 2021 | Vårkänning, snart påsk och lammboom.

Endast en knapp vecka kvar att skicka in motioner till årets Stämma och nomineringar till Årets Fårföretagare. Senast 1 april kl 23.59 ska både motioner och nomineringar vara styrelsen tillhanda. Det finns i skrivande stund fem starka kandidater till Årets Fårföretagare, men vi tror det kommer fler under veckan. De senaste tre åren har konkurrensen varit mördande, så något färre än vanligt vore kanske inte någon nackdel?

Påminner också om att det finns möjlighet för alla fårägare till kostnadsfri rådgivning vid CODD-misstanke. Läs mer på Gård & Djurhälsans hemsida.

Nu kan man anmäla sig till årets seminkurser. I år kan den praktiska delen av utbildningen genomföras på egen gård till självkostnadspris. Ett erbjudande som kanske inte kommer åter. Seminera mera!

Forskningsprojektet om skinnkvalitet som Anna M Johanson håller på med har haft ett möte där berederier, ett garveri och Gotlandsfårsföreningen var inbjudna. Anna berättade om de litteraturstudier hon gjort och om resultat av enkäten. Tyvärr är det väldigt få som har svarat på enkäten och vi vädjar till er som skickat skinn till beredning att besvara den. Enkäten är öppen april ut och sedan ska projektet avslutas. I övrigt har fokus i projektet varit om slakttider, ålder, ras, med mera spelar in på skinnkvaliteten. Problematiken med dubbelläder har berörts i projektet, data har samlats in och teorier om samband finns, men den frågan behöver vi gå vidare med.

Möte om riksbedömning och framför allt fokus på det pågående arbetet med att digitalisera bedömningen av ull och päls. Målsättningen är att gotlandsfårens riksbedömning i år registreras in digitalt. Syftet är kunna göra bra statistik, få in djurens bedömningar i Elitlamm och att allt från anmälan till fakturering och anmälan till livdjursauktioner kan göras snabbt, enkelt och säkert på digital väg. Det pågår också arbeten och finns önskemål om utveckling av bedömningen av Rya, Leicester och Jämtlandsfår.

Seminarium med De 5 Stora om illegal jakt och jaktsabotage, ett brett och öppet seminarium om vad som görs i dag och vad som kan förbättras på sikt. Medverkande gjorde Miljödepartementet, Naturvårdsverket, Polisen, länsstyrelser, naturbevakare, markägare och även representanter från Norge och Finland. Det som är positivt är att alla jobbar åt samma håll. De ständigt återkommande orden var samverkan, dialog och återkoppling. Både rovdjur och klövvilt, och allt från sabotage till fällda djur diskuterades. Länsstyrelserna och polis samarbetar redan i dag, de utbyter erfarenheter över både länsgränser och riksgränser. Viktigt att anmäla allt till polisen, även avsågade jakttorn, saboterade åtlar osv.

I fredags deltog vi i ett webbinarium med projektet Ullihop. Hushållningssällskapet i Västerbotten som har drivit projektet håller nu på att knyta ihop säcken och mötet handlade mycket om att stämma av vad som hänt hittills, vad som är på gång och hur vi går vidare. Claudia var inbjuden att prata om vad som krävs för att den svenska ullen ska förädlas i högre grad, och där lyfter hon särskilt betalning av ullen och behovet av fler ullstationer.

Igår höll Nämnden för hemslöjdsfrågor ett stort webbinarium med titeln ”Av den bästa ullen”. Temat var vad man kan göra av lantras- och allmogeullen, nu när korsningsullen fått så mycket uppmärksamhet, och fokus på vilken ull man kan spinna garn och tillverka produkter av. Lotta Blom från företaget Tant Kofta påpekade under sin föreläsning att garn inte är någon produkt i sig, utan att garnet är halvfabrikat och plagget eller föremålet som vävs eller stickas är den färdiga produkten. Kloka ord, detta är något som lätt glöms bort när man försöker hitta lösningar någonstans mitt i kedjan i stället för att se till helheten.

Planering av Stämman pågår och vi får hjälp av våra sponsorer att förgylla programmet med fler inslag än stämmoförhandlingar. Fyra sponsorer har med vändande post tackat ja till att bidra, vi tackar Agria, KLS Ugglarps, Landshypotek och Svenskt Kött för det! Vill även ditt företag bidra till Stämman som sponsor, kontakta Britta.

Ett yttrande på en remiss om ekologisk produktion har sänts till Jordbruksverket.

Ett tiotal lokalföreningar har skickat in funktionärsrapport efter sitt årsmöte, men vi saknar fortfarande många. Glöm inte att skicka in den så att rätt personer får löpande information från förbundet, kallelse till stämman och för uppdatering av styrelsen på hemsidan.

Att kontaktuppgifter till förbundets och lokalföreningarnas styrelser finns på hemsidan är förstås för att det ska vara enkelt för medlemmar att hitta rätt person att kontakta i olika frågor. Men det gör att också bedragare kan hitta dem och lätt skicka epost och skräppost som ingen vill ha. Det är svårt att komma runt detta problem om man vill att kontaktuppgifterna ska vara tillgängliga, robotarna är inte dummare än att de överlistar de vanliga trixen. Eftersom några ledamöter fått bedrägerimail senaste veckan vill vi göra er lite extra uppmärksamma på att inte klicka på skumma länkar och att absolut inte betala ut pengar utan att dubbelkolla, inte ens som det verkar vara er egen ordförande som uppmanar till det.

Ni har väl inte missat att alla som har en produktionsplats behöver komplettera sina uppgifter hos Jordbruksverket? Den som sedan tidigare har en produktionsplats ska inte skapa en ny anläggning (produktionsplats), utan komplettera uppgifterna om den befintliga. Sista dagen för att registrera platsen där djuren hålls, anläggningen, har nu flyttats fram till den 1 oktober. Läs mer här.

Distriktsveterinärerna gör en satsning för att höja får-kompetensen genom att anordna en kurs bestående av tre heldagar under våren. Närmare 40 veterinärer från hela landet deltar. På programmet står allt från hullbedömning och utfodring till parasiter och sjukdomar. Det blir också inspel från näringen och lite om hur man kan arbeta med Elitlamm som veterinär för att utvärdera besättningens resultat. Kursen hålls digitalt. Flera av föreläsarna är internationellt erkända experter på sitt område och EU-medel har gjort satsningen möjlig.

Livsmedelsverket har i en rapport till regeringen presenterat förslag till nya regler för att det ska blir enklare att sälja vildsvinskött direkt till konsument. Förslaget har ändrats till det bättre efter synpunkter från bl.a. oss och LRF i remissomgången, men förslaget är fortfarande byråkratiskt och det stora problemet är att detta fortfarande är ett förslag. Det är oklart när dessa regler kan börja gälla. Läs mer här.

Ungdomsbarometern visar att generation Z värnar det svenska jordbruket. Sen 2008 har andelen unga som tycker att det är viktigt att värna om jordbruket ökat markant, från 40 procent till 69 procent. Att det svenska jordbruket har betydelse för dagens unga kan man också ana i hur de ser på Sveriges självförsörjning, där drygt varannan (58%) tycker att Sverige ska vara självförsörjande på livsmedel. Bland killar, ytterligare något fler (63%). Läs mer i Svenskt Kötts pressrum.

Ett nytt avsnitt av Fårpodden med titeln ”Vågar man satsa på lamm?” är på gång. Håll utkik.

Trevlig helg önskar SF!

Påsken närmar sig med stora steg. Foto Britta Wendelius

Våffeldagen har firats under veckan. Här med traditionella tillbehör, men är det ingen som har lamm till våfflorna? Vad tror ni om våfflor med pulled lamb och majonäs, våfflor med lammrostbiff och fetaostkräm eller våfflor med stuvad lammnjure? Fler förslag? Foto Britta Wendelius

Fredagsmys med korvprovning. Grannarna samlas och alla bidrar med egen korv. Kul att testa olika. Heja tackkorven! Foto Britta Wendelius

Även bonden med större lammproduktion blir extra exalterad när roligt tecknade lamm föds, konstaterar Einar. När mamma är finull/texel och pappa är dorper blir det ofta roligt tecknade lamm, till exempel såhär. Foto Einar de Wit

Fantomen-på-operan-lammet är renrasig Leicester, så var den teckningen kommer ifrån, det vete fåglarna. Foto Marie Augustsson de Wit

I veckan har två långtradare med ensilagebalar lämnat Lillegården till en behövande kollega. Nu håller vi tummarna för att det inte blir en ”Torkan 18-sommar”! Foto Einar de Wit

Stefan Karlsson från Tjällmo är motorsågskonstnär och skapar de mest fantastiska verk med sin motorsåg. Han kan omvandla en stubbe till Alexander Bard, älgen Hälge eller till ett lamm.

Lammtaxin. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Sammanställt av AnnaSisy