Ikväll vakar vi

17 september 2021 | Veckobrevet kommer ungefär samtidigt som Rovdjursvaka 2021 drar igång, så nu hoppas vi att vädret är hyfsat, ylletröjorna på och eldarna tända.

Vi ses i facebookeventet Rovdjursvaka 2021. Lägg in bilder från era vakor vid vår digitala lägereld. Vi vakar för att få uppmärksamhet i rovdjursfrågan, men den digitala gemenskapen är också viktig!

En favoritbild från tidigare vaka. Lotta Wallberg och vapendragare vakar i Ljusdal.

Vi är inte ensamma, i år håller djurägare i 14 Europeiska länder rovdjursvaka tillsammans! Våra kollegor i Europa har samma problem som vi med en rovdjurspolitik som har gått i stå. Totalt i dessa 14 länder handlar det om 87,6 miljoner betesdjur, och av dessa är 24,6 miljoner får.

LRF och Svenska Jägareförbundet har gått ut med ett krav på minskning av den svenska vargstammen med ca 100 individer. De menar att Sverige kan förlora självbestämmandet om vargförvaltningen om stammen växer sig för stor. Det hänger samman med att domstolar menat att ett medlemsland i EU inte procentuellt får göra för stora uttag i stammen av en strikt skyddad art. Om Sverige låter vargstammen växa ytterligare kan vi fastna med betydligt fler vargar än den lägsta nivå som riksdagen beslutade.

SF står bakom de krav som LRF och Jägarförbundet framför. Beräkningarna stämmer, stammen behöver minskas med 100 vargar. Nivån för vinterns licensjakt ska beslutas före den 1 oktober för att alla överklaganden och eventuella domar ska få laga kraft före den 2 januari 2022, då jakten är tänkt att starta. Därför är frågan mycket viktig just nu.

I Siggeforareviret har skyddsjakten tagits upp igen, efter en bra dom och tolkning från förvaltningsrätten som säger att skyddsjakten inte hotar bevarandestatusen och att det är den enda lämpliga lösningen i dagsläget. Domstolen anser det orimligt att kräva att alla djurägare ska hinna vidta åtgärder för att skydda sina får eller hinna sätta upp RAS-stängsel.

Ett nytt stort angrepp i Sjundareviret förra helgen med 27 dödade får och flera skadade djur som står under uppsikt. Södermanlands Fåravelsförening, LRF Sörmland och Mälardalen trycker på för att få skyddsjakt.

Det har varit en föreläsning arrangerad av De 5 Stora om jaktsabotage, med många föreläsare och ett 80-tal deltagare. Jaktsabotage är aldrig ok och ska polisanmälas om det händer.

Fårpodden har vid det här laget släppt 20 avsnitt och många av dem är det här laget ganska vällyssnade. Den podd som lyssnats i särklass mest är #4 som handlar om att starta med får, och därför kommer nu inte mindre än två uppföljare. #20 släpptes igår och här får vi hjälp att välja ras och att hitta rätt livdjur. Att starta med får del 3 kommer inom kort, den är späckad med råd om hur man förbereder sig när man ska bli bonde, allt för att starten ska bli lyckosam och den nya fårbonden lika fast som vi andra i fårens underbara värld. Har vi några läsare här som står i begrepp att skaffa får, eller som är helt nyblivna fårägare, vore det kul och spännande att få återkoppling när ni lyssnat (kontaktuppgifter finns här).

Vi kommer de kommande veckorna att presentera årets utvalda seminbaggar. Processen kommer att bli plågsamt uttdragen, två baggar i taget tillkännages. Alla baggar kommer att presenteras tillsammans på hemsidan när alla bitar fallit på plats, men tills dess är det bara ni som vet. Denna vecka får vi möta en gotlands och en leicesterbagge. Vi har hittills fyra gotlandsbaggar, en leicester, en suffolk och en finullsbagge klara. Texel och dorper hoppas vi också att gå i mål med, men det blir tyvärr ingen dorsetbagge i år.

I år provar vi lite nya idéer då vi tar ut en årsbagge med väldigt bra bedömning från riksbedömningen. Låt er gärna tjusas av Wästanå Tors riksbedömningsprotokoll. Vi hoppas att han kommer visa sig nedärva sin ”superba” lockform, men påminner om att han är ett oprövat kort. Se härstamningsbevis respektive riksbedömningsprotokoll.

Uppfödarens ord om Wästanå Tor: ”Baggens far är köpt på auktion och har hittills varit hos oss i tre år och hans avelsvärden har ökat över tiden. Vi har många livtackor efter honom med utmärkta pälsegenskaper av både färg, lock, glans och silkighet. Övervägande delen beredda skinn har unikt bra pälshår. Dräktighetsresultatet har varje år varit näst intill 100 %. Både baggens mors och mormors avkommor har fina pälsegenskaper och mycket bra slaktkroppar. Baggens morfar också köpt på auktion var trotjänare hos oss och har tillfört mycket fin färg till vår besättning.”

Gotlandsbagglammet SE83568-21138 Wästanå Tor. Foto W-Å Lantbruk

På Leicesterfårföreningens tips har vi tagit ut Grävelstas Bertil. En fin bagge som kommer att kunna tillföra positiva kropps- och skinnegenskaper. Grävelsta Bertil är uppfödd på Grävelsta gård i Vallentuna. Se härstamningsbevis respektive riksbedömningsprotokoll (tyvärr är protokollet lågupplöst, men den erfarne kan förhoppningsvis tyda det).

Uppfödare tillika ägare om Grävelstas Bertil: ”Baggen har ett mycket bra lynne, har gett fina lamm med bra kropp och päls. Baggens mor blev mönstrad som Liv 1 och finns fortfarande kvar i besättningen. Baggens far riksbedömmdes med 9-9-9 i kropp.”

Leicesterbaggen SE86498-17004 Grävelstas Bertil Foto Grävelsta

Årets seminkatalog i sin första version kan nu hämtas via hemsidan. Här presenteras de baggar som finns i lager. En ny upplaga kommer i början av oktober, när årets baggar har kommit in till seminstationen och blivit fotograferade.

I morgon är det baggauktion i Jönköping, katalogen finns att hämta här.

Kataloger för de nästkommande baggauktionerna finns på hemsidan, Gotland här och i Mälardalen här.

Årets första auktion, Linköpingsauktionen som i år var digital, hölls förra helgen. Det sattes ett rejält prisrekord när en texelbagge såldes för hela 33 lakan. Läs om auktionen och prisstatistiken i Einars artikel. Stipendier ur Kaj Sjunnessons minnesfond delades också ut, de tillföll Marcus och Viktoria Gustavsson, Långaryds lamm och lammrådgivaren Theo den Braver. Grattis till er alla för välförtjänt utmärkelse!

Lammproducenterna meddelade i samband med auktionen att deras årliga seminarium kommer att bli av. Lamm 2021 hålls 9–10 november någonstans i Linköpingsområdet. Boka in dagarna, mer information kommer på Lammproducenternas hemsida.

Siffror från årets riksbedömning av ull, päls och rya har sammanställts och visar att 415 djur av sex olika raser bedömdes. 90 % var gotlandsfår, de andra raserna var leicester, finull, rya, merino och border leicester.

Medlemsbrev har denna vecka med förbundets hjälp gått ut till medlemmar i Bohuslän och Halland.

Vi har fått några frågor om de sammanvägda rasindexen som gotlands- och finullsfår numera får. Tipsar därför om att man kan läsa om ULIX, MIX, KIX, PIX och RIX här.

Ett tips så här i slakttider är att ev fyndkoder från slakteriet kan tydas med hjälp av Livsmedelsverkets lista.

Under vintern finns det chans att gå kvällskurs om lammproduktion på Gotland. Start i november. Läs mer här.

Förbundet kommer inte att kunna skicka Britta till Fårets Dag i Borgholm i år, men vi har fått hjälp med bemanning av vår monter av lokalföreningarna i Kronoberg och Norra Kalmar. Vi tackar ödmjukt för detta! Dock saknar vi i dagsläget bemanning av montern under lördagen den 2 oktober. Kan kanske någon av veckobrevets läsare kan tänka sig att prata får och SF med Fårets Dag-besökare denna lördag? Britta som varit med flera gånger hälsar att det är ett roligt uppdrag och att hon gärna berättar mer om intresse finns.

Ny Fårskötsel har kommit! Läs om höstbete, hälta hos får, ”Svensk Vit” en ny korsningstacka för slaktlammsproduktion, häng med på studiebesök hos Lindås Lamm, med mera.

Foto Britta Wendelius

Trevlig helg önskar SF!

Sånt man kan blir glad över. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Bonden tränar inkallning med godishink. Foto Britta Wendelius