Å vilket party!

veckobrev

6 mars 2020 | Ni har väl inte fått nog av bilder från Fårfesten ännu?

Oj vilken fest det blev, Fårfest i Kil alltså. Ett bildspel med massor av bilder som Einar tagit finns på Fårfestens egen hemsida och en del finns på vår hemsida.

SFs monter bemannades av Ulf från Elitlamm och Britta, och de hade en strid ström av besökare. Många var nyfikna konsumenter som ville veta mer om svenska får och fårraser, andra var fårägare som pratade med oss om förbundet och Elitlamm. I år hade vi också många besökare som funderar på att skaffa får, och vad kan göra oss gladare än det? Vårt tryckta material reste vidare ut i Sverige, vilket förstås var meningen och det är kul att så många vill läsa och sprida vidare.

Britta och Ulf tackar för många roliga samtal och vi hälsar våra nya medlemmar till både SF och Elitlamm välkomna!

rasprofil
Öronmärkena visar hur många tackor i Elitlamm som fått lamm år 2019 av respektive ras. Pluttarna visar fårägande besökares fårras. Pluttarna vid sidan om är ledsna fårägare som inte hittar ”sin ras” bland de elva på tavlan. Nästa år ska vi ha med alla raser i bilden … Fotot är taget efter stängning och ger en ganska bra bild av fårfestarnas rasprofil. Foto Britta Wendelius

svartnosingar
Svarnosarna kom även på två ben. Och lockade till skratt. Foto Britta Wendelius

Karinmedfiol
Karin Granström har många strängar på sin fiol. Hon är ordförande i Fårfestens arrangörsförening, lammrådgivare och sammankallande i SFs valberedning (en av föreningens viktigaste poster!). Undrar om hon ”drar en vals” här? Foto Britta Wendelius

orkestern
Underhållning bjöds det i alla fall på. Foto Britta Wendelius

B2B-mötet som hölls på fredagen var välbesökt. Det var inte lika många modeföretag som tidigare år, men stort intresse från förädlingssidan. Väldigt intressanta diskussioner om logistik, uppsamling och betalning för ullen. Alla är överens om att efterfrågan på den svenska ullen stiger stadigt. Svensk ull är ingen bulkprodukt, och vi anser inte att den heller ska betalas som en sådan. Nu gäller det att vi blir bra på att föra fram våra mervärden, som gäller ullen i minst lika hög grad som köttet.

LenaoClaudia
Claudia och Lena Köster smider planer för svensk ull. Foto Britta Wendelius

LinneaEklund

Fårklippnings- och ullhanteringsshowen, nytt på Fårfestens program, blev väldigt uppskattad. Linnea Eklund berättade pedagogiskt och inspirerande om ullsortering och hantering. Foto Einar de Wit

En ullhanteringskurs för blivande ullhanterare med inriktning mot förädlings-industin kommer att hållas under året. Vi jobbar nu tillsammans med fårklippare och Lammproducenterna på kursplan och innehåll. Återkommer med mer information framöver.

Nu är den här! En svensk standard för lammköttskvalitet som ska tillämpas för alla olika produktionsmodeller och i produktionskedjans alla led. Manualen kommer att digitaliseras och ska kunna användas av lammproducenter, slakterier och förädlingsföretag.

Följ Handlingsplansarbetet på Facebook. Handlingsplanen har just nu speciellt fokus på ”Klimat & kretslopp inom målområde hållbarhet”, ”Food service inom målområde marknad” och ”Rätt sortering & köttkvalitet inom målområde produktion & kvalitet”. Totalt är det 48 st delmål och 123 st åtgärder som branscherna tillsammans ska genomföra för att öka efterfrågan på kött från Sverige och samtidigt bidra till världens hållbarhet.

SF kommer att delta i höstens Elmia Lantbruk och redan nu startar förberedelserna. Britta är ansvarig för att ”sy ihop” upplägget, och hon uppmanar intresserade rasföreningar (både nya och gamla, stora som små) att höra av sig omgående, kontaktinfo finns här. Vi förfogar över ett begränsat utrymme, så det finns en gräns för hur många rasföreningar som kan komma. I filmen på Startsidan berättar mässgeneralen om Elmia Lantbruk, ifall närmare presentation behövs.

Rasföreningar deltar med djur och monter, enligt samma modell som 2018, men det blir ”först till kvarn” på grund av det begränsade utrymmet. Britta kommer att kontakta alla rasföreningar under den närmaste perioden, så om ni inte kastar er på mailen och anmäler intresse, ta ändå upp frågan i er styrelse. Elmia vill gärna visa upp bredden av olika fårraser i Sverige, och det är ett perfekt tillfälle för en rasförening att marknadsföra sin ras mot den gröna näringen och lantbrukare. Förutsättningar för rasföreningens deltagande får ni av Britta.

Häng på och låt lantbruks-Sverige få ta del av våra olika fårraser! Vi vill visa deras kapacitet, specialkompetenser och möjligheter, och vi vill visa bredden som fårägandet och lammproduktionen har i Sverige idag. Inte minst vill vi visa allt som fåren ger oss; Lamm- och fårkött, Ull, Skinn, Öppna landskap och inte att förglömma Ost och Glass. Även det sjätte benet förstås, att det är Roligt med får 🙂

Medlemsbrev via epost har denna vecka gått ut till medlemmar i Bohuslän, Norra Älvsborg och Södra Kalmar.

Till lokalföreningarnas styrelser vill vi påminna om att skicka in funktionärs-rapporten när ert årsmöte hållits.

Fårskötsel nummer 2 är under produktion. Einar avslöjar något av innehållet i tidningen som kommer i våra brevlådor den 20 mars:

• Fårbönder kommer in i klassrummen med digital teknik
  • Vart går våra branschutvecklingspengar?
  • Risker med invasiva arter
  • Vi startar en semin-artikelserie
  • Och en massa annat intressant!

Den färska Elitlmmfoldern blev uppskattad under Fårfesten, och när Elitlamm i måndags lade ut ett inlägg på Elitlamms Facebook om att man kan få ett gäng foldrar att ge till sina livjdursköpare, så gav det genast effekt. Inom tre timmar hade 6 besättningar hört av sig och beställt foldern. Du är också välkommen att beställa foldrar.

Föreningen Svenska Allmogefår håller årsstämma i morgon på Väddö i Roslagen. Claudia kommer att gästa dem för att prata om SFs arbete med ull och nappa.

Denna helg i Tranås är det Skinn-SM. Idag jobbar funktionärerna för högtryck med sortering och bedömning av skinn. Det finns maffigt många skinn att skåda och känna på imorrn!

TinaSM1 TinaSM2
Foto Tina Blidberg

Riksdomargruppen (päls/ull) kommer att mötas i samband med Skinn-SM och de har fått underlag för att planera årets turné. Vilka lokalföreningar som är på hugget för att arrangera riksbedömning kan man läsa om i kommande Fårskötsel, men ytterligare orter har tillkommit sedan pressläggningen. I dagsläget har tolv platser/lokalföreningar meddelat att de vill arrangera. Vi ser fram emot att välkomna alla som vill riksbedöma sina avelsdjur i år.

Jordbruksverket rapporterar variation i utvecklingen av marknaderna för kött, ägg och mejeriprodukter. En ökad andel av köttet och äggen vi konsumerar är producerade i Sverige, medan andelen svenska mejeriprodukter inte ökar vilket man tror beror på att mejeriföretagen har svårare att lyfta svenska mervärden. Mer att läsa och grafik i SJVs pressinformation.

Tipsar poddlyssnare om Jordbruksverkets två nya poddar. Växtkraft med aktuellt från fält och Rådgivaren med fördjupande reportage. Rådgivaren går mer på djupet med längre reportage.

BYS i Skara ger en agrotekniker-utbildning där ett av fördjupningsspåren är ”får” och en fem veckors fårkurs med flera studiebesök.

Studiebesoek
Einar och Marie studiebesök från BYS i fårhuset i tisdags. Vi fick några intressanta timmar i fårhuset med mycket erfarenhetsutbyte. Foto Einar de Wit

Trevlig helg önskar SF!

Veckans bildsvep är fårprofiler fångade på bild under Fårfest i Kil. Foto Gudrun Haglund-Eriksson
#fårböndersomlevererar

Ingagreta
Inga-Greta Nilsson, Nors Nalleverkstad.

Vibert
Vibert Nilsson, Nors Nalleverkstad, in action vid symaskinen.

skinnerska1
Skinnerskorna Siv Johansson …

Tina
… och Tina Blidberg.

Edvin
Fårklippare Edvin Hellgren.

BrittaKil20
Allas vår Britta Wendelius.

Johan
Johan Sandström, alias herr gotlandsfår.

EvaJansson
Eva Jansson, fru finull.

KarinS
Karin Strömberg Lundqvist, mångsysslare (med 48 h på dygnet?) som driver Båvens spinneri.

leicesterfolk
Leicesterfårföreningens Göran Nästorp (t.h.) med fru och Birgit Sturesson.

MarieRA
Marie Rydin Alveskog, Locktorps fårgård.

tackansomlevererar2
En stolt mor som står ut med det mesta. #tackorsomlevererar Foto Ulf Ekholm

nyastelammet
Nyaste lammungen på Ölmhult föddes under viss dramatik. Det började med en inte öppen livmodermun och felläge lammet med ryggen först och huvudet ner i mot buken. Men det gick vägen även denna gång. Foto Ulf Ekholm