Pandemins framsida

26 februari 2021 | De digitala mötena avlöser varandra, mycket blir gjort när man kan träffas digitalt och chanserna att gå kurs är bättre än någonsin.

Nästa medlemsträff närmar sig. Torsdagen den 18 mars samlas vi för en lärorik och inspirerande kväll om småskalig förädling av kött och mjölk. Medverkar gör bland andra Per Nilsson, livsmedelsinspektör och rådgivare som jobbar med att göra vardagen enklare för livsmedelsföretagare. Han har hjälpt många svenska mathantverkare att hitta lösningar som följer lagstiftningen, men är enkla och praktiska. Vi får också träffa Tobias Karlsson från Eldrimner och flera fårbönder som förädlar fårens produkter och därmed kommer högre upp i värdekedjan. Hela programmet kommer att presenteras snart.

Årsmöten i en rad lokalföreningar denna vecka, och fler blir det under mars. Tekniken har visat sig fungera bra. I de fall något krånglat, har det rört sig om deltagare som inte fått länken eller haft svajig uppkoppling. När man anmält sig till sitt årsmöte skickas länken ut någon eller några dagar innan mötet. Kommer den inte: kolla att inkorgen inte är full, att inget finns i skräpposten och kontakta därefter den som tog emot anmälan så att ett nytt försök kan göras. Har man en alternativ epostadress är det en bra idé att prova den. Med detta sagt så har de allra flesta kunnat koppla upp sig utan problem.

Information om hur det går till att låna möteslänk till lokalföreningarnas årsmöten finns på hemsidan.

Det är redan tre månader sedan Kicki Landström började i Elitlamms support, och efter tre månaders ömsesidig provperiod har hon sagt ja till att ingå som ordinarie medarbetare i teamet. Kicki passar perfekt för jobbet och vi är väldigt glada över att ha henne med på skutans fortsatta färd! Läs Kickis presentation av sig själv här.

Jordbruksverket har för LRF Kött presenterat förslaget för betesmarkersättning i kommande CAP. Man vill ha förenkling, tydligare villkor, färre kontroller, ett rättvisare system och minde administration. En stor förändring är att åtgärdsplaner tas bort och ersättas av skötselråd och utbildning. Det ska också bli enklare med tillskottsutfodring på dessa beten.

Foodservice inom handlingsplanerna har haft möte, som bland ägnades åt framtidsspaning. Hur kommer vi att äta efter pandemin? Lunch ute heller hemma? Man tror att fler kommer ha anställningar som utgår från hemmet, att de digitala mötena har kommit för att stanna och att vi kommer ha färre fysiska möten även när pandemin är över. Det svenska köttet vinner på att vi äter hemma i stället för ute, och det är en bidragande faktor till det höga avräkningspriset och att det råder brist på nötkött. Lammköttsbrist är det ju alltid …

Nästa Fårpodden tar avstamp i det höga avräkningspriset och att marknaden suktar efter mer lamm. Vågar man satsa på lamm? Det är frågan vi ställer, svaret kommer inom en inte alltför avlägsen framtid.

Det har varit Branschråd. Det råder stor enighet runt de mål som jobbats fram inom Lammlyftet. Att få upp vikten på slaktade lamm till 16-25 kg är ett primärt mål, där finns stor potential att med små medel producera mer lammkött. Ger bättre betalning till fårbonden, och mer lammkött till folket. Lammlyftets utbildningsverktyg som nyligen presenterades finns tillgängligt för alla att ta del av. Glöm inte att kolla in det.

Ett yttrande gällande förslag till föreskrifter om förvaltning av stora rovdjur har sänts till Naturvårdsverket.

I tisdags höll LRF och Länsstyrelsen i Jönköpings län ett Teamsmöte om det nya vargreviret, Brängenreviret. Intresset var stort, över 150 personer deltog. Väldigt många frågor i chatten, men bara ett fåtal hanns med tyvärr. Länsstyrelsen beskrev läget och vilka möjligheter de har att hjälpa djurägare som drabbas. Det kan noteras att det samlade anslaget för rovdjursavvisande stängsel för hela landet de kommande två åren är ca 26 miljoner kronor. Med tanke på att det tillkommit två nya vargrevir i södra Sverige denna vinter, är det alldeles för lite.

Både Jönköpings eller Västra Götalands länsstyrelser har sms-tjänster man kan anmäla sig till för att få information via sms när ett rovdjursangrepp skett i länet. Alla uppmanas att rapportera in rovdjursobservationer till Skandobs. Naturvårdsverket driver sidan Rovbase där alla observationer sedan sammanställs.

Vilttrycket orsakar problem på många håll och är det som flest medlemmar hör av sig om. Varg i gamla och och nyetablerade revir, vildvin som bökar och ödelägger, kornhjort som både betar rent och förstör balar.

Fårfest Annorlunda har släppt programmet för sina live-sändningar på Youtube under fredagen den 5 mars och lördagen den 6 mars. Späckat med intressanta programpunkter, men gårdsbesöken hos Finnbråtens gård, En får tacka, Lindås Lamm och familjen de Wit ser vi lite extra fram emot.

Massor med möjligheter att gå kurser och utbildningar har öppnats i och med de digitala konferenslösningarnas genombrott.

Framför allt vill vi tipsa om möjligheten att vara med i ERFA-grupp ledd av Theo på Gård & Djurhälsan. Det blir digitala träffar, så oavsett var man bor kan man träffa likasinnade producenter och utbyta erfarenheter. Grupperna kommer att matchas ihop och träffarnas tema bestäms av gruppens deltagare. ERFA-grupper är ett bra forum när man vill fokusera på ett ämne eller utbyta erfarenheter med kollegor som har liknande mål som man själv. Passa på.

Gård & Djurhälsan ordnar en serie webbinarier under våren som handlar om lamning, lammöverlevnad och parasiter.

Slå ihop små spridda betesfållor med anslutande skogs- och åkermark och öka lönsamheten. Låter det intressant så arrangerar Länsstyrelsen i Västmanland en kurs om detta den 16 mars.

Digital kurs i att söka ersättning för extra djuromsorg för får ges söndagen den 7 mars. Arrangeras av Hushållningssällskapet med Birgit Fag som kursledare. Anmälan här.

Elitlammkurserna är nästan fulltecknade, men det finns platser kvar på de två sista kurserna, 22 och 24 mars.

Den första kullen som gått Forslundagymnasiets driftledarutbildning kommer snart att examineras. Grattis! En ny kull påbörjade utbildningen i höstas.

Klippan Yllefabrik hälsar att de säljer väldigt mycket av pläden ”Gotland” med 25% gotlandsull till H&M:s koncept Arket. Det innebär att det finns plädar med gotlandsull i alla Arkets butiker över hela världen. Kul!

Foto Klippan Yllefabrik

Minst ett svenskt ullplagg i allas garderober. Minns ni när Claudia satt i mediasoffan vid premiärvisningen av Filippa Ks första tröja i svensk ull och hon fick frågan om hur läget ser ut för den svenska ullen om fem år?
– Minst ett svenskt ullplagg i allas garderober, svarade Claudia.

Hur ser det ut i fårbönders garderober, drygt ett år senare? Är vi representativa? Posta din ullgarderob i tråden på Facebook eller genom att maila en bild till hemsidan (som postar din bild i FB-tråden). Favoritbilden kommer att koras av en jury och första pris är ett digitalt möte med Claudia, där ni pratar om vad som helst som har med ull att göra.

Britta sitter i juryn, så denna bild är utom tävlan. Foto Britta Wendelius

PS. Vi kräver inte att ullplaggen ska vara i svensk ull, men det ger förstås extrapoäng.

Trevlig helg önskar SF!

Uppklädd till tänderna för ett besök i tätorten; ullunderställ, ullstrumpor, ullkavaj, ullsjal och ullbrosch.

De första gotlandslammen anländer. Då måste det vara vår! Foto Gudrun Haglund Eriksson

Tips på hur man kan visa upp lammskinn.
Ta några grova rundstavar, till exempel outnyttjade hässjestörar som ligger på logen eller under loggolvet. Anpassa längden. Fäst flagglinor eller rep i ändarna, gör en löpögla upp till taket och ner till lämplig takhöjd. Fäst linan/repet i krokar på väggen så kan du hissa upp eller ner varje stör/rundstav separat för att ta ner eller visa kunden ett speciellt skinn. Foto Britta Wendelius

Nyfriserade avelsbaggar, i fårtaxin på väg tillbaka till sitt eget hus. Raserna är finull, texel, leicester och dorper. Sätter du vem som är vad? Foto Einar de Wit

Sammanställt av AnnaSisy