En orolig tid

25 februari 2022 | Det är med stor oror vi ser utvecklingen i vår omvärld. Våra tankar går nu främst till människor och djur i Ukraina, men detta kommer att påverka också oss. Vi hoppas att världens ledare förmår ta kloka beslut.

Avelsutskottsmöten har hållits, ett möte med de tyngre rasernas föreningar och ett med bevarandeföreningarna. Ull- och pälsraserna möter vi nästa vecka.

I mötet med köttraserna deltog representanter för Texel, Suffolk och Oxford Down. Rasföreningarna berättade vad som är på gång hos dem, och från SFs och Elitlamms håll om pågående arbeten när det gäller avelsvärdering och Elitlamm. Växa kommer att göra nya beräkningar på säkerheter, genetiska spridningar med mera. Det pågår mycket utveckling bakom Elitlamms kulisser, vilket Ulf berättade om och det fanns möjlighet att ha synpunkter runt det. Även semin diskuterades och en idé att enskilda djurägare och SF skulle kunna göra en gemensam import väcktes. Då kan priset bli bättre och fler ta del av ny genetik.

Vi hade en ordentlig diskussion om avelsvärden för fruktsamhet för Texel, då det hänt att kullsyskon fått olika värden trots att de fått samma antal lamm. Detta har vid närmare utredning visat sig bero på att beräkningarna endast tar hänsyn till levande lamm. Avelsvärdet för kull 1 och kull 2 visar alltså antal överlevande lamm snarare än fruktsamhet, vilket ju är väsentligt att veta när man studerar siffrorna.

Vid mötet för raser i bevarandeprogram medverkade Allmogeföreningen och Föreningen Gutefåret. Samma upplägg om vad som är aktuellt inom föreningarna och rapporter och diskussioner om SFs och Elitlamms arbete. Anna informerade om seminverksamheten och förvarnade om att vi vill få in synpunkter från bevarandeförenignarna om deras målbild när det gäller semin. Sedan utbytes erfarenheter om genbanksarbete i allmänhet och vad Elitlamm kan erbjuda i bevarandearbetet.

Vi har startat upp en grupp som kommer att jobba igenom regelverket runt det svenska avelsregistret för får. Gruppen ska kartlägga om det finns svagheter som kräver stramare regelverk, till exempel om en tidsmarginal inom vilken man måste registrera in födda lamm, försäljningar och liknande ska införas. Tanken att det ska vara lätt att göra rätt finns alltid med när Elitlamm utvecklas, men det kan också komma att visa sig att vi behöver uppdatera regelverket.

Registrera i Elitlamm direkt när saker händer, det är vårt stående råd. Länsstyrelserna har kontrollperiod och kommer att besöka många gårdar för att kolla märkning och journalföring under våren, så kolla att stalljournalen stämmer. Är det något som diffar, ta tag i det direkt!

Det är ganska många som har missat att betala medlemsfakturan som gick ut via epost i januari. Påminnelse via pappersfakturor har skickats till alla som vi saknar betalning från, och vi hoppas förstås att ni fortfarande vill vara med i SF. Den 7 mars kommer vi att plocka bort de som inte betalat från veckobrevets och tidningens utskickslistor, så har man missat att betala och vill hänga med även det kommande året är det bråttom att leta upp fakturan och betala den. Har du inte sett röken av fakturan, kontakta oss på ekonomi@faravelsforbundet.com.

Kallelser till årsmöten har gått ut till medlemmar i Kronoberg, Halland och Sjuhärad under veckan. Kolla inkorgen, vi kan se att en del kommer inte fram för att inkorgar är överfulla.

Svenskt Kött har haft styrelsemöte i veckan. Filmerna om hur djur blir mat går fantastiskt bra och påhopp av negativ karaktär har i stort sett uteblivit. Personalen på Svenskt Kött var rustade till tänderna för att ta debatten som man förutsåg och ärligt talat hoppades på, men det har inte blivit någon storm att rida ut. Annat på agendan var arbetet gentemot foodservice som görs för att bromsa importen av kött så mycket som möjligt, nu när restaurangerna öppnar upp efter pandemin.

Rovdjur och det ekonomiska läget är de frågor flest medlemmar hör av sig och har funderingar om just nu. Ersättning vi skada av rovdjur på tamdjur finns på Viltskadecenters hemsida. Vid angrepp av hund rekommenderar vi att gå på samma belopp, men då är det hundägarens försäkring som ska betala kostnaden.

När det gäller det ekonomisk läget rekommenderar vi att ta rådgivning som skräddarsys för gårdens och era egna förutsättningar. Det är stor efterfrågan på lamm och bra avräkningspris, vilket vi jobbar för och hoppas på ska hålla i sig. En välplanerad produktion med bra uppföljning kommer att löna sig bäst, även om vi ser att kostnaden för drivmedel, el och andra förnödenheter rusar i höjden.

Svenskt Kötts senaste nyhetsbrev lyfter viktiga frågor som den svenska matproduktionens behov av stöd i oroliga tider och hur bönder och produktionen drabbas nu när kostnaderna för el och drivmedel stigit kraftigt. Deras artiklar riktar sig mot konsumenter, så dela dem gärna vidare i sammanhang där de kan nå rätt mottagare och öka medvetenheten om vikten av svensk matproduktion. Att svenskt kött alltid är i säsong är ett annat budskap värt att sprida vidare.

Studenterna som gör en förstudie om seminverksamheten kommer att göra en undersökning av vad vi fårägare tycker om framtiden. Det kommer en enkät nästa vecka som vi hoppas att många vill besvara. Här finns det möjlighet att lämna synpunkter på var verksamheten ska lokaliseras, vilka raser man man vill köpa doser av och i vilken omfattning. Finns det kanske intresse av att köpa färsksperma om det skulle det kunna erbjudas i någon del av landet? Men mer om detta nästa vecka.

Seminkatalogen har uppdaterats och finns digitalt här. Tryckt version kommer under våren.

Elitlamms årsstatistik för 2021 finns här, för oss som gillar siffror. Här kan man se vilka raser som finns registrerade i Elitlamm. 1011 gotlandsbaggar fick lamm förra året, 243 finullsbaggar, 7 fjällnäsbaggar och 161 texelbaggar, bara som exempel. Antalet besättningar i Elitlamm är högre än någonsin, och nu stadigt över 3000.

Kommande Elitlammkurs är fulltecknad, men finns det intresse för fler kurstillfällen så fixar vi det. Maila supporten och berätta vilket program du använder och vilken typ av kurs du efterfrågar.

Ska du söka stöd för utrotningshotade husdjursraser i år? Elitlamms support vill skicka med en uppmaning om noggrannhet när man skriver in djurens identitet. Djurens nummer måste stämma exakt med det id som djuret har i Elitlamm, annars kan vi inte godkänna när vi kontrollerar djuren på Jordbruksverkets uppdrag. Vi får inte rätta identiteter, även om det är uppenbart att man tänkt eller skrivit fel. Många djur underkänns för att man t ex skrivit sitt eget SE-nummer på ett inköpt djur. Det är trist och onödigt, så kolla alla djur du söker ersättning för mot Elitlamm en extra gång innan ansökan lämnas in.

Bild för uppmärksamhet, som man brukar säga. Detta är Svärdsjöfår som hör till de stödberättigade raserna. Foto Louise Westerberg

För dig som vill ha hjälp med mönstring av dina lamm så finns det en lista med mönstrare som man kan vända sig till, man hittar den överst på sidan Mönstring och riksbedömning. Listan håller på att uppdateras inför årets mönstringssäsong. Det är redan nu bra att höra av sig och boka mönstring, det råder brist på utbildade mönstrare och de som finns har fullt upp under mönstringssäsongen.

Det finns dessbättre ett stort intresse av att lära sig mönstring, man kan anmäla intresse att gå kurs till Britta och det har många hörsammat. Lokalföreningar som planerar att hålla steg 1 och steg 2-kurser, meddela era planer senast sista veckan i mars så kommer de med i den sammanställning som publiceras i Fårskötsel nr 3.

Datum för årets sambedömningstillfällen för rekommenderade gårdsmönstrare blir den 30-31 juli. Plats och mer information kommer.

Ytterligare ett datum till kalendern är Ullveckan, som i år kommer att vara den 3-10 september.

Imorgon är det Skinn-SM i Tranås, men utan publik i år också. Lycka till alla som deltar! Resultaten kommer på Gotlandsfårsföreningens hemsida. Jonas och Tina Blidberg har skickat bilder från dagen, då skinn har bedömts.

Årets SM-domare: Anna-Karin Wiberg, Gertrud Karlsson, Håkan Blidberg och Katarina Fritjofsson. Foto Tina Blidberg

Här är det vita skinn på borden. Domarna gå igenom 204 skinn från 46 besättningar. Foto Tina Blidberg

Det är ett tungt jobb att hantera skinn, så god mat behövs också. Foto Jonas Karlsson

En studie av hur mycket parasitägg lammande tackor urskiljer hos vinterlammande jämfört med vårlammande har gjorts vid SLU, kolla in den här.

Science Park Borås har startat en kartläggning av fårbesättningar i Västra Götalandsregionen i sitt projekt Ull – hela varvet runt. Bidra genom att svara på deras enkät.

”Mer regler för mindre pengar” är rubriken på nya Lantbrukspodden där LRFs expert Sofia Björnsson reder ut vad man vet så här långt om EUs nya jordbrukspolitik som träder ikraft nästa år. De har också träffat EUs jordbrukskommissionär Janusz Wojciechowski för att höra vad han säger om svenskt lantbruk. Är du vinnare eller förlorare i EUs nya jordbrukspolitik?

Nu när lokalföreningarnas årsmöten kommer igång på allvar hoppas vi på att många nomineringar till Årets Fårföretagare 2022 trillar in! Som enskild medlem är man välkommen att lämna förslag till både till sin rasförening och sin lokalförening. Vem tycker du ska prisas som Årets Fårföretagare i maj i år?

Trevlig helg önskar SF!

Nyklippt ull. Foto Jonas Karlsson

Tackorna har kommit i hull igen, efter förra årets torka. Foto Jonas Karlsson

Det har varit en hel del snökaos under veckan. I södra Närke fick man massor med snö och elavbrott. Foto Gudrun Haglund Eriksson