Jonas Karlsson, Sätersborg, Hällestad

Nominerad av Östgötalamm

Foto Malin Karlsson

Hemsida: satersborg.se

Jonas driver en gård i Hällestad i Östergötland mitt i vargreviret. De har lammproduktion och nötdjur på gården och Jonas är mycket engagerad i avel och skinn.

Motivering:
Jonas har sin verksamhet mitt i det nya vargreviret som etablerats i Östergötland. Han har med stort tålamod och saklighet fört fårnäringens talan genom att inbjuda och delta i olika sammankomster med myndigheter och organisationer, Han är även en god representant för fårnäringen i andra sammanhang.

Jonas är mycket engagerad i att öka lönsamheten för pälsfårsnäringen- Han ingår i flera mindre nätverk för att genom avelsarbete höja kvalitén på skinnen. Han har också under många år varit ansvarig för allt det praktiska arbetet inför det årliga Skinn-SM i Tranås. Jonas är också duktig på att utåt skapa intresse för skinn och skinn kvalité – en god ambassadör för våra pälsskinn, och delar även generöst med sig av sitt kunnande till fårkollegor – alltid positiv och hjälpsam. Vi finner Jonas och Malin mycket värdiga att få utnämningen ”Årets fårföretagare 2021”.

Översta bilden med Jonas och Malin är tagen av Vera Design och Interiör