Objection!

veckobrev
11 december 2020 | Protest mot ovälkomna planer. Men vi glädjer oss också åt bra avräkningspriser och tackar er som hört av er sedan förra veckan.
En skrivelse har skickats till Regeringskansliet där vi protesterar mot planerna att flytta genetiskt viktiga vargar, och mot att SF och näringen inte blivit tillfrågad innan man uppdrog åt länsstyrelserna i mellansverige att peka ut lämpliga områden. Vi anser att detta fullständigt äventyrar acceptansen för rovdjurspolitiken. Att hänsyn måste tas till fårnäringen och beslutad livsmedelsstrategi ska inte behöva påpekas, men det behövdes tydligen ändå. Skrivelsen kan läsas här.
De 5 Stora arrangerade förra veckan ett webbinarium om tamdjur och rovdjur. Förbundet Svensk Fäbodkulturs Kenneth Jonsson, LRFs Lotta Zetterlund och Gudrun delade på tiden för presentationer, och sedan var det utrymme för frågor som Benny Gäfvert modererade. Informationen var riktad till personer som ska informera om rovdjur ute i landet; tjänstemän på länsstyrelser, naturrum, inom ekoturism etc. Webbinariet kommer att läggas upp på De 5 Storas hemsida, vi tipsar när det finns på plats.
Gruppen som jobbar med CODD har haft en avstämning, och det har beslutats att några enkla informationsfilmer ska tas fram tillsammans med Gård & Djurhälsan. Vi påminner om att det finns möjlighet till kostnadsfri rådgivning vid CODD-misstanke.
Igår vad det dags för SLUs seminarium om vallhundar och hobbyvallning. Hela 350 deltagare slöt upp, så det var ren information men med möjlighet att skiva i chatten. Panelen valde sedan ut frågor för svar och kommentarer. Mycket handlade om djurskyddslagen och vad den säger om träning och tävling. Andra frågor gällde hur stressade fåren egentligen blir och vad som menas med hobbyvallning. Flera personer från SLU var med, Calle Hammarberg, Vallhundsklubben, SKK, de som kallade sig hobbyvallare och några som talade emot vallning. Många framhöll att kunskap om får ofta saknas, där framhöll vi SFs hemsida som kunskapskälla. Anne Awes var med från SKK och hennes definition av hobbyvallare är en person som bara ser hunden, och inte vallningen ur fårens perspektiv. Hunden måste anses som ett arbetsredskap och det är alltid hundföraren som har ansvar för att både hund och får mår bra vid all hantering! SKK tog fram en vallningspolicy 2014 som vi då ställde oss bakom och den är fortfarande aktuell.
a-awes
Ann Awes från SKK har samma inställning som SF, och förde både hundarnas och fårens talan. Bild Gudrun Haglund Eriksson

Idag lämnar Jordbruksverket förslag till utformningen av stöden i den kommande jordbrukspolitiken till Regeringskansliet. Sveriges genomförande av EUs jordbrukspolitik har kritiserats för att vara krångligt och administrativt kostsamt för både lantbrukare och myndigheter, något som bland annat resulterat i försenade utbetalningar av stöd till lantbruksföretag. Jordbruksverket skriver att de arbetat för att stöd och ersättningar ska vara enkla att söka och reglerna ska vara lätta att följa. Läs mer här.
Under storstädning av ett gårdskontor dök en avräkningsnotering från Scan för vecka 14 2006 upp och den väckte intresse. Avräkningen är alltså från den tid på året som priserna brukar vara som högst. Jämför man våren 2006 med våren 2020 så har betalningen i princip fördubblats, genomsnittsligt avräkningspris v 14 2020 var 60,45 kr. Om man räknar på inflationen så motsvarar 30 kr 2006 35 kr 2019 (siffror för 2020 finns ännu inte på ekonomifakta.se). Konumentpriser på livsmedel och alkoholfria drycker har stigit med knappt 34 % under samma period, vilket betyder att (genomsnittslig) mat som kostade 30 kr i butik 2006 kostade ca 40 kr förra året (källa SCB). Betalningen för lamm är riktigt bra nu och det har hållit i sig även under hösten, vilket är unikt. Äntligen!
Avräkningsnotering Scan 2006
Öppna större bild. Foto Einar de Wit
Vi vill tacka för att så många har hört av sig med svar på förra veckans fråga om varför man inte seminerar! Dåligt utbud när det gäller egenseminkurser, dåligt baggutbud och att man inte har tid är återkommande svar. Mycket värdefullt för oss att få veta mer om vilka svårigheter och hinder ni ser. Flera nämner smittskyddet som ett argument för att evntuellt börja seminera. Vi instämmmer, smittskyddet är en mycket viktig drivkraft för oss att försöka driva verksamheten vidare. Fler får gärna svara!
Passa på att gå kurs i villkorad läkemedelsanvändning D9, två digitala kurser hålls under januari.
Medlemsbrev har denna vecka skickats till medlemmar i Kronoberg och Uppsala-Stockholm.
Det är gott om gnagare i år och många har problem med sork som gnager hål på enslilagebalarna. Extra koll på balupplagen kan behövas, och eftersom angreppen sällan syns utåt så behöver man flytta på och lyfta upp balarna för att hålen ska synas. Läs mer här.
Hålbal
Objudna gäster 1. Foto Einar de Wit
IMG_4853
Objudna gäster 2. Frustrerande när inte ens fyra el-trådar håller vildsvinen ute. Foto Claudia Dillmann
Kansliets och Elitlammsupportens tider under helgerna finns anslagna redan nu. Supporten svarar på mail alla vardagar, men stänger telefonen under nyårs- och trettonhelgveckorna (28/12–6/1).
Eftersom jul- och nyårsafton i år infaller på tordagar kommer veckobrevet att ha lite mer julledigt än vanligt. Juldagen och nyårsdagen kommer det inget veckobrev, men nästa vecka hörs vi som vanligt.
Trevlig tredje adventhelg önskar SF!
Bildkavalkad från Hälla Gård där jul-lamningen är igång för fullt. Foto Thomas Eriksson
foderbord-lamningsboxar
Praktikanten Tove utfodrar. Hon går på driftledarutbildningen på Forslundagymnasiet i Umeå.
adventslamm1
adventslamm2
adventslamm4
adventslamm3
adventslamm5
Född idag, tio minuter gammal på bilden. Underbart med pigga lamm. Bonden meddelar att han ännu så länge också är pigg.

luciaskinn
De första av höstens lammskinn har kommit från beredningen. Alltid lika spännande att packa upp säckarna! Foto Britta Wendelius
Parallellogram
Einar och hans hundar roar sig med att bygga parallellogram respektive bada i diken, leka med pinnar och gräva efter sork. 21 parallellogram är klara, den besvärliga terrängen är avklarad och resten blir a walk in the park. Det stora stängselprojektet framskrider med andra ord, och bonden är minst lika nöjd som hundarna. Foto Einar de Wit