Mötas!

28 januari 2022 | Forskare, lammproducenter som vill utvecklas, fårbönder som förbereder sig inför lamningen och årsmöten runt hela landet det är många möten på gång. Mest digitalt just nu, men förhoppningsvis IRL längre fram under året.

Det planeras för ett InterNordenmöte i Skövde den 12-14 augusti. InterNorden är ett informellt nordiskt nätverk som är öppet för forskare, lammproducenter, rådgivare, veterinärer och andra fårintresserade. Ett InterNorden skulle ha hållits i Sverige redan 2020, men har skjutits upp flera gånger på grund av pandemin. Förhoppningsvis kan arrangemanget genomföras i år!

Igår var det Sakråd med Näringsdepartementet. Man ville informera och få frågor på den strategiska planen och kommande CAP. Landsbygdsminister Anna-Caren Sätersberg och SJV:s Kristina Nordin var några av dem som föredrog. På Jordbruksverkets hemsida finns information om Sveriges strategiska plan och nya CAP.

Svenskt Kött kommer att köra en kampanj för att informera om hur slakt går till mot målgruppen medvetna konsumenter som äter kött. De har färdigställt ett antal kortare filmer som bygger på den längre filmen som släpptes i höstas. De korta filmerna kommer att publiceras i sociala medier med start under nästa vecka och kampanjen beräknas pågå i sex veckor. Håll utkik och stötta gärna genom att dela!

VÄXA, som för vår räkning gör beräkningarna bakom fårens avelsvärden, kommer att göra ett viktigt jobb för att uppdatera och se över avelsvärdenas säkerhet och för att förenkla överföringen av data till Elitlamm. Jobbet kommer inte att vara helt klart förrän 2023, men vissa delar ska implementeras redan i år.

Äntligen! Idag skärps reglerna för användningen av antibiotika till djur i EU, något som svenska bönder har efterfrågat under många år. Antibiotika får inte längre ges rutinmässigt till friska djur, eller för att kompensera bristande djurhållning. Det ställs även högre krav på produkter som importeras till EU. Något mer info och länkar om man vill fördjupa sig finns här.

En annan sak som fortsätter åt rätt håll är att konsumenterna söker sig ännu närmare sin egen omgivning när de köper mat och att ursprunget blir allt viktigare. Fler vill stödja lokala bönder, odlare, företag och restauranger, och växtbaserat kommer att samsas med hållbart animaliskt. Denna spaning kommer från Ingela Stenson som är omvärldsanalytiker och chefredaktör för Livsmedel i fokus.

Nu kan man anmäla sig till årets första Elitlammkurs som är en kom-i-gångkurs för dig som precis börjat med Avel & Produktion och hålls digitalt, mer information finns här.

Lamningen närmar sig för tusentals tackor och fårbönder, och det är dags att förbereda sig för både det väntade och det oväntade. Med tanke på pandemiläget är vi glada att Gård & Djurhälsan kör ett digitalt lamningswebbinar! Anmäl här, och dröj inte för platserna går åt fort. Har du ingen möjlighet att vara med live så kan webbinaret ses i efterhand.

Nu också dags att anmäla sig till Lammakademin, utbildningssatsningen för er som vill utveckla er lammproduktion.

Gård & Djurhälsans kommer nu att starta upp arbetet med att göra cirka 40 resistensundersökningar i 20 fårbesättningar. Detta är en sedan länge efterlängtad undersökning av hur läget ser ut när det gäller avmaskningsmedelsresisens hos fårens parasiter. Vi hoppas att besättningar som tillfrågas är positivt inställda till att medverka. Resultatet avpersonifieras och är betydelsefullt för fortsatta strategier!

Fårbranschens gemensamma riktlinjer mot avmaskningsmedels-resistenta parasiter finns här.

Gård & Djurhälsans kommer också att inom projektet SvarmPat ta fram aktuell information om vilka typer av bakterier som förekommer vid klinisk juverinflammation, mastit, hos våra tackor och hur de bäst ska behandlas.

Mer att läsa i Gård & Djurhälsans färska nyhetsbrev.

Måndag är sista dag för att lämna in årsrapporten för Föreningen Svenska Allmogefårs genbanker, missa inte det.

Dala Pälsbaggar på ingång. Foto Bohuslamm

Anmälningar har börjat komma in till den digitala ordförandekonferensen som kommer att hållas kvällstid torsdagen den 10 februari. Alla som har posten ordförande i en lokal- eller rasförening är varmt välkommen till detta möte för informationsdelning och diskussion. Anmälan senast den 8 februari till Britta. Som medlem kan man göra medskick via sin lokala förenings representant.

Möten med de olika rasföreningarna om avelsfrågor kommer också att hållas under februari.

Ordförandekonferenser och avelsmöten är viktiga delar i förbundets demokratiska process, och när vi är inne på den ska också årsstämman nämnas. ALLA är välkomna till stämma och lammriksdag som vi intensivt hoppas kan hållas fysiskt 2022, efter två år med digitala stämmor. 6-7 maj i Vadstena blir det stämma på fredagen och under lördagen lammriksdag med hela får-Sverige samlat för föredrag, mingel och affärskontakter.

Eftersom vi har många nya medlemmar vill vi åter nämna att man gärna får höra av sig till någon i styrelsen om man har frågor, idéer eller tankar som behöver luftas. Denna vecka har flera hört av sig om oro över rovdjursläget, vilket är en av de frågor vi oftast kontaktas om (och som vi hela tiden jobbar med). En medlem förmedlade idéen att det borde räknas foderstat för det svenska folket, 👍den tar vi med oss till lämpliga forum.

Inventeringen av varg som pågår till 31 mars har hittills dokumenterat 47 revir. Man kan följa inventeringen via löpande uppdateringar här. Vi kan konstatera är att vargstammen växer i en takt som inte vore möjlig om den inte hade en gynnsam bevarandestatus.

Även i år finns det möjlighet att låna länk för att genomföra lokalföreningars årsmöten digitalt i Microsofts konferenslösning Teams. Kontakta Britta i god tid före årsmötet för att boka digitalt mötesrum. Här kan man läsa mer om hur det fungerar.

Glöm inte att nominera en kollega till utmärkelsen Årets Fårföretagare 2022. Varje lokal- och rasförening kan nominera en kandidat, men de behöver förslag från er. Man kan nominera en tidigare kandidat igen, eller lyfta en ny. Styrelsen hoppas på många uthålliga, kreativa och framgångsrika fårföretagare att välja mellan när juryarbetet startar!

Vill du ge bort ett medlemskap till en fårkollega, livdjursköpare, son, dotter eller kanske en äldre släkting som vill ha kontakt med svensk fårnäring trots att man inte längre håller får? Hör av dig till Britta så fixar hon det.

Foto Britta Wendelius

Trevlig helg önskar SF!

Dräktighetsscanning av 350 tackor, vilket tog en timme och en kvart. Smått otroligt. Ett medvetet försök att ”flusha ner” tackorna genom att inte ge något kraftfoder innan baggsläpp har bevisligen inte fungerat. De gamla tackorna har ett medel på 2,3 lamm per tacka och 20 tackor väntar fyrlingar. Foto Einar de Wit

Annat man sysslar med på gården under vintern. Det hade varit ännu bättre om det varit lite fruset, men det är dåligt med tjäle i Skaraborg. Foto Einar de Wit