Åter är det fredag

veckobrev

13 april 2018 | Och de nominerade är …

Idag börjar vi presentera de fårföretag som är nominerade till Årets Fårföretag 2017. Vi tar några i taget och idag kan ni läsa om Skaraborgs, Hallands och Södermanlands nominerade. I menyn under Om SF har ÅFF fått ett eget menyval och varje fredag tre veckor framöver kommer nya presentationer.

AFF_2018_1
Här har vi dem: Skaraborgs, Hallands och Södermanlands kandidater.

Förra veckan hade styrgruppen för Handlingsplanerna möte. De nuvarande handlingsplanerna avslutas vid årsskiftet och nu siktar man på nya handlingsplaner, steg 2, som ska rulla 2019-2021. De nuvarande handlingsplanerna har haft ökad produktion som främsta fokus, något som också infriats.

I Handlingsplanernas nästa steg kommer det vara mer fokus på ökad efterfrågan på kött från Sverige. Marknadens efterfrågan av nöt, gris och lamm kommer att stärkas med tydliga målsättningar och åtgärder för ökad hållbarhet och resursutnyttjande. Åtgärder för ökad ätkvalitet och ökat värde i kött från Sverige kommer också att bli centrala delar. Det blir sannolikt färre antal åtgärder att arbeta med, fast med tydligare prioritering och ökat gemensamt fokus från hela värdekedjan på de åtgärder man väljer. Målet är att skapa större sug efter våra produkter, vilket i sin tur ger förutsättningar för ökad produktion.

I dagens ATL (premiuimartikel) skriver Magnus J om läget för lammproduktionen, där verkligheten tyvärr är att lamm tappar i lönsamhet. Lammköttsproduktionen ökade förra året och efterfrågan är hygglig, men trots det hänger lönsamheten inte med. Avräkningspriserna ligger stilla trots att produktionskostnaderna stiger.

ATL har idag även en ledare som handlar om lamm och denna kan alla läsa. ATLs ledarskribent Tord Karlsson skriver att lamm förtjänar en satsning från slakt och butik.

ATL

Fler studentarbeten om ull är på gång, berättar Claudia som blivit kontaktad av en agronomi/ekonomi-student som ska skriva en c-uppsats om ull och ullproduktion.

Hos RISE i Göteborg har det varit Interreg-möte rörande “Efterfrågedriven innovation för högre kvalitet på nöt- och lammkött”. Det var en projektrapportering och uppföljning av mötet i Oslo för 6 månader sedan. Interreg-gruppen består av aktörer från Norge, Sverige och Danmark, t ex Agroväst, SLU, RISE, Århus Universitet, SEGES, Svenska Köttföretagen och Svenskt Kött. Bland annat fick vi höra om projekt för nya tekniker och metoder för högre köttkvalitet. Vi fick också höra om ett projekt som Svenska Köttföretagen är involverade i, “Utveckling av värdekedjan och nya affärsmodeller”.

Vi passade förstås även på att göra en rundtur på RISEs anläggning och fick se hur de forskar och utför tester på allt möjligt. Särskilt intressant var att höra och se hur de arbetar med att mäta, smak, lukt, mörhet och munupplevelse. Bland annat har lamm från försök inom Lammlyftet genomgått dessa mätningar.

RISE
Konstgjort svalg där man vetenskapligt kan mäta munhåleupplevelsen av olika livsmedel. Vilken pryl! Foto Magnus Jönsson

I onsdags var det olika seminarier på Götala Lamm- och Nötcentrum. Även här med fokus på ätkvalitet och om försök på hur olika utfodring påverkar köttets ätkvalitet. Götalas nya nötstall visades up och vi fick även titta på fårstallet.

Gotala
Götala. Foto Magnus Jönsson

Måndagskvällen ägnade Magnus J åt samtal med danska forskare och rådgivare inom lammnäringen. Det finns ett stort intresse för hur den svenska lammnäringen utvecklats och hur vi jobbar gemensamt i värdekedjan i branschen. Slaktstrukturen är exempel på något som ser helt annorlunda ut i Danmark och det råder brist på samverkan inom branschen. Å andra sidan har vi en del att lära kring affärsmannaskap, och kanske gällande export av lamm. Danmark exporterar en del lamm exempelvis till Holland med ett avräkningspris på ca 50 kr/kg, vilket inte är så illa under hösten.

Magnus H meddelar att seminjournalerna har börjar komma in. Ett nytt procentuellt rekord i lyckad seminering har satts av Lars och Eja Englundh i Bohuslän. 7 av 9 seminerade gotlandstackor lammade vilket blir 78 %! Stort grattis och hatten av för fint resultat!

Semin har fått några svar om mjölkfår efter förra veckans uppmaning, tack för det. Magnus H har även haft kontakter med USA angående export av livdjur.

Dags att börja planera årets riksbedömning. Britta har skickat ut förfrågan till dsitrikten för att kolla vilka som vill arrangera riksbedömning för päls, ull och rya. Britta är glad om ni svarar någotsånär snart, oavsett om ni vill hålla riksbedömning eller ej.

Brytdatum för årets avelsvärdering är klara. 24 juni och 25 augusti är datumen då man ska ha registrerat sina lamm i avelsregistret för att få med dem i respektive körning. Läs mer om vad som gäller här.

Distrikten har fått lite påfyllning i sina kassor då medlemsavgifter och ersättning för stämmofullmäktige nu har betalts ut.

Det 34e InterNorden-mötet kommer att hållas på Island den 22–23 augusti. InterNorden är en mötesarena för nordbor med intresse av fårproduktion, en möjlighet för rådgivare, forskare och lammproducenter från de nordiska länderna att träffas och utbyta kunskaper och erfarenheter. Program och information om anmälan finns här. Tema för den 34e konferensen är nordeuropeiska fårraser med fokus på kortsvansfår.

Hestur1
Det gives möjlighet att uppleva Islands unika landskap i samband med årets InterNorden. Bilden är från Hestur.

En solig helg önskar SF!

worldmarket2018
Priserna för lammkött har ökat på världsmarknaden. I Nya Zeeland har produktionen minskat och både Europa och Nya Zeeland har ökat sin export till Asien, främst till Kina. Båda dessa faktorer har drivit priserna uppåt. I Europa har man fått viss del av höjningen, även om den inte varit lika kraftig. Men världsmarknadens prishöjning har inte slagit igenom alls i Sverige. Vår avsaknad av export gör att vår marknad utgör en egen enhet, där avräkningspriset är lika dåligt som vanligt.

kle
Här ligger Gudruns leicesterlamm och latar sig. Gudrun själv, med 115 tackor i lamningsbox samtidigt, har mindre lata dagar. Foto Gudrun Haglund-Eriksson

inelamm
Getrikelammet Ullf fick en svår start i livet men har fått krafterna åter efter en tid framför köksspisen. Foto Claudia Dillmann