Dan före dan

7 maj 2021 | Korta nyheter idag mellan stämmoförberedelser och betessläpp. Hoppas vi ses på Stämman i morgon!

Alla nominerade till Årets Fårföretagare 2021 finns nu presenterade på hemsidan. Nya för idag är Skånes och Örebros kandidater. Vi tackar för elva fina nomineringar som alla är värdiga titeln! En har valts ut, i morgon på Stämman får vi veta vem som är Årets Fårföretagare 2021.

Eva och Annette Nilsson är Skånes representanter och Karin Strömberg-Lundqvist har nominerats av Örebros lokalförening.

Förberedda och taggade väntar vi nu på morgondagens stämma. Digitalt format är inte precis vad vi önskar, men vi ska försöka göra det bästa av situationen. Tyvärr kommer Claudia att lämna styrelsen i morgon, men vi ser samtidigt fram emot att få två nya spännande personer att samarbeta med. Men, vi ska här inte gå händelserna i förväg, vi ses i morgon!

Påminner er som ska vara med på Stämman att dubbelkolla att inloggningslänken verkligen har anlänt. Inloggning skickades torsdag strax före kl 11 till alla som har anmält sig och till ras och lokalföreningarnas delegater. Har du inte fått den, kolla skräpposten. Kontakta omgående hemsidan@faravelsforbundet.com om du ändå inte hittar inloggningslänken. Ange en alternativ epostadress om du har flera, så kan vi prova att skicka till den i stället (särskilt om du har en Teliaadress). Innan stämman startar måste alla eventuella länkproblem vara lösta.

Vi tackar stämmans sponsorer! Deras bidrag har gjort morgondagens program möjligt.

Hållbarhet, hälsa och ekonomi inom svensk lammproduktion. Stiftelsen Svensk Fårforskning har idag gått ut med en utlysning av medel till forskningsprojekt inom temat ”Hållbarhet, hälsa och ekonomi inom svensk lammproduktion”. Stiftelsen kommer särskilt att lägga vikt vid att projektet är praktiskt tillämpbart på kort och medellångt sikt, och att det har väsentlig betydelse för näringens utveckling. Stiftelsen stödjer både större och mindre ansökningar, löpande på ett eller flera år. Sprid gärna information om utlysningen i lämpliga kanaler!

Vi har dykt ner i Elitlamms, SCBs och Jordbruksverkets statistik, samt gjort en egen undersökning av hur mycket ull som köpts in av de svenska förtag som sysslar med ullförmedling, tvätt, spinning etc. Här kommer årets siffror. Andelen ull som tas tillvara har stigit med 70 % sedan 20216, och närmar sig nu 50 %-strecket!

Se större: Hämta Ullfakta 2021 som pdf

Se större: Hämta bilden som pdf

Längre ner finns den stora ”ullskattkartan”, som visar en skattning av hur mycket svensk ull som produceras per år och av vilken typ. Nu med 2020 års siffror.

Våren är knappt här, men det börjar bli dags att boka in gårdsmönstring. Listan över gårdsmönstrare på hemsidan är under uppdatering. Alla som är grönmarkerade har svarat att de kommer att mönstra och att kontaktuppgifterna är aktuella. Listan uppdateras kontinuerligt när fler återkopplar.

Lokalföreningar som planerar eller önskar att genomföra pälsmönstringskurs steg 1 eller steg 2 uppmanas att kontakta Britta under kommande vecka. Manusstopp för nästa Fårskötsel närmar sig, så ska planerade kurser kunna anslås i tidningen är det dags att spika dag, boka kursledare och ställa samman information. Tvekar ni och behöver råd om hur mönstringskurser kan genomföras coronasäkert? Ta upp det med Britta!

Gård & Djurhälsan skickade idag ut sitt nyhetsbrev med intressant innehåll, bland annat om koccidios och diarré hos lamm, om hullbedömning, årets seminkurser, med mera.

Niclas Högberg ska doktorera den 21 maj, och han har framför allt jobbat med att undersöka om man kan använda sändare, sensorer, för att kolla om lammen har mycket parasiter. Den som vill höra mer om avhandlingen (på engelska) är välkommen att lyssna via Zoom-möte, den 21 maj kl. 8.30. Inloggningsinformation finns i Gård & Djurhälsas nyhetsbrev.

Gård & Djurhälsan har uppvaktat Näringsdepartementet angående Livsmedelsverkets uppdrag. Bland annat underströks näringens behov av att djurägare ska ha en adekvat rättstatus med rätt att få besked om och kunna överklaga beslut som rör dem, och att bedömningar måste likriktas och kvalitetssäkras. Läs mer i nyhetsbrevet som är länkat ovan.

En fårbonde är kandidat till att bli Lyssnarnas Sommarvärd i P1! Det är ett program med enorm genomslagskraft och man brukar säga att få sommarprata i Sverige är jämförbart med att bli adlad. Vi hoppas att Christoffer Lindahl, som tillsammans med Caroline Nielsen driver Stömmens Gårdsmejeri i Ånge, vinner och får berätta för det svenska folket hur det är att lämna ekorrhjulet för att bli fårbonde. Deras berättelse har vad som krävs för att man ska stanna upp och lyssna. Gå in här och rösta!

Alnarps Får och Lammdag som hölls den 29 april kan man se på Youtube under en begränsad tid, passa på.

Möjligheten att beställa Fårskötsels bilaga Lamm till middag, för att kunna dela ut i gårdsbutiker eller lämna med lammlådor, verkar fylla ett behov för beställningar har vällt in. Upplagan är begränsad så vänta inte om du funderar på att beställa. Läs mer i Fårskötsel eller förra veckans veckobrev.

Trevlig helg önskar SF!

Ullskattkartan med färska siffror. Se större Hämta Ullskattkartan i pdf-format

Är det inte vår snart? Foto Britta Wendelius

Glöm inte skicka träckproven i tid innan betessläpp. Foto Britta Wendelius