Svettigt att vara fårbonde

16 juli 2021 | Det är semestertider, det har inte varit ett enda möte denna vecka, så det blir ett kort får-nytt denna fredag.

Det är torrt i delar av landet och på vissa håll i sydost och västra Sverige är återväxten efter första skörden väldigt skral. Det ser ut att kunna bli ont om foder för en del, men till skillnad från 2018 finns det gott om foder att köpa från andra håll i landet.

Det är varmt, men en del har också fått regn under veckan. Och efter regn kommer kantareller. Foto Britta Wendelius

Förbundsstyrelsen kommer att ha sommarmöte på tisdag. Det blir även i år en digital träff, eftersom alla ännu inte är fullvaccinerade och det nyligen varit Corona-utbrott i norr. Om man vill skicka med något till mötet kan man kontakta någon i styrelsen. Omvärldsanalys och framtidsspaning står på agendan, bland annat.

Funderat på att börja använda semin? I år görs den teoretiska delen digitalt och den praktiska delen hemma på egen gård, enklare än så blir det inte. Detta är speciallösningar på grund av pandemin, så passa på alla som har svårt att resa iväg för att gå kurs. Det finns också möjlighet att pressa kostnaden genom att samordna den praktiska delen med andra kursdeltagare i samma region. Mer information och anmälan via Gård & Djurhälsans hemsida. Sista anmälningsdag är 1 augusti.

Tack till er som ”spelat in” baggar till kommittéerna som ska ta ut årets seminbaggar!

Mönstringskurser kommer att arrangeras av lokalföreningarna i Bohuslän, Dalarna, Gotland och Västerbotten under augusti och första dagarna i september. Dags att anmäla sig nu, om det inte redan är gjort. Steg 1 är en kurs för nybörjare och dig med lite mer erfarenhet än så. Steg 2 vänder sig till dig som gått nybörjarkursen eller har en hel del erfarenhet av mönstring och vill fördjupa dina kunskaper. Här finns information om anmälan till årets kurser.

Datum för årets baggauktioner är spikade:

Nu närmar sig riksbedömningen för köttraser. Har du någon eller några baggar med potential, som du funderar på att riksbedöma? Har du funderingar på hur riksbedömningen fungerar? Texelföreningens Karin Petersson hälsar att det går fint att höra av sig till henne med frågor. Platser och datum finns här tillsammans med Karins kontaktuppgifter. Anmälan senast 14 dagar innan respektive riksbedömning.

Riksbedömningsplan för päls- och ullraser finns här. Den 21 augusti startar årets riksbedömningar.

Medlemmar i Västmanlands Fåravelsförening har denna vecka fått utskick med inbjudan till riksbedömning i Västerås.

Hemsidan lästipsar om Det här innebär nya CAP och Vargpopulationens tillväxt i Sverige och Norge. Den sistnämnda handlar om beräkningar av hur vargpopulationen i Sverige och Norge kommer att utvecklas med och utan jakt. Utan jakt beräknas antalet vargar uppgå till 578 individer hösten 2022. För att hålla en oförändrad nivå finns det utrymme för jakt på 75 djur, merparten i Sverige.

Ni som har problem med klövvilt glömmer väl inte att dokumentera betesskador? Ta bilder och sätt upp betesburar. Det finns mycket information att ta del av på LRFs hemsida, och kortare på vår egen.

Nästa helg är det riksdomardagar, vilket innebär att domarna av ull, päls och rya träffas för fortbildning och uppladdning inför årets turné.

2019 fokuserade man bland annat på bedömning av ryafår. I år gäller specialstudierna Leicesterfår och exteriörbedömning av det unga fåret. Foto Birgit Fag

Också svettigt att vara bagge. Vet Allan Hägg Grønborg skrev idag på Facebook om vikten av skugga på baggarnas bete. Vi knycker hans tips, för faktum är att baggens fertilitet kan påverkas av värmeböljan. Citat Allan:
Kom ihåg baggen i värmen!
Det är såklart alltid viktigt att djuren har möjlighet att söka till skugga och har god tillgång till fräscht vatten, men på denna tid är det lite extra viktigt att kolla efter att skugga finns på baggbetet hela dagen.
Spermier produceras upp till 2 månader innan användning och påverkas i stor utsträckning av värma. Således kan ett baggbete med otillräcklig skugga i denna varma tid direkt påverka fertiliteten vid betäckning augusti/september. Även annan sjukdom 2 månader innan betäckning kan påverka fertiliteten negativt.

Trevlig helg önskar SF!

Nu blir det bildkavalkad på temat ”svettigt att vara fårbonde”.

Britta har ägnat varmaste veckan åt att köra ut ströbädden, man får ju passa på när man har tid. Först ut med fårhusets lösa inredning. Foto Britta Wendelius

Nu dags att svettas i traktorn i stället. Foto Britta Wendelius

Fåren däremot, de tar det lilla lugna i skuggan. Foto Britta Wendelius

Stängsling av slalombacken Vettenbacken, som ska betas. Foto Thomas Eriksson