3-åringen önskar Glad Påsk!

veckobrev
10 april 2020 | Vårt första veckobrev publicerades till påsk 2017, så idag fyller veckobrevet tre år.
Två nya nomineringar till årets Fårföretagare 2020 presenteras idag. Möt Johnny och Madeleine Nederman som nominerats av Södermanlands läns Fåravelsförening och Ansarve farm nominerad av Gotlands Fåravelsförening. Allt om Årets Fårföretagare samlas här.
Nominerade2_2020
Foto Hanna-Märtha Nederman respektive Ansarve farm
Datum för höstens ordförandekonferens och Lammriksdag i Tranås är nu klart. Boka redan nu in 7–8 november i era kalendrar!
Påminnelse: Vi saknar fortfarande många lokalföreningars anmälan av vem som ska representera föreningen vid Stämmofullmäktige. Sänd funktionärsrapport eller, om den inte är klar, anmäl era Stämmoombud till Britta.
Medlemsbrev via Förbundets utskicksservice har under veckan gått iväg till medlemmar i Skåne.
Vissa besök till gården behöver kunna tas emot, även nu när vi bör vara restriktiva med tanke på corona-smittrisk. Fårklippare är till exempel en yrkeskategori som rör sig mellan gårdar. Som stöd för att vidta rätt försiktighetsåtgärder när besök till gården ses som nödvändiga har vi tillsammans med Fåklipparförbundet tagit fram rekommendationer.
Kaj Sjunnesssons Minnesfond utlyser medel som kan sökas av person, projekt eller organisation för att utveckla en ide som främjar svensk slaktlammsproduktion eller för försök, studier, studieresor som uppfyller fondens syfte. Mer information och stadgar för fonden finns här.
Glöm inte ta träckprov inför betessläpp – helst några veckor före planerat betessläpp och helst inte tidigare än mitten av april. Gård & Djurhälsan har en hel avdelning med information om träckprov, där kan man se film om hur man tar träckprov på rätt sätt eller bara läsa instruktionerna om hur man går tillväga. Börja planeringen av betessäsongen med artikeln Minska mängden parasiter i betesgräset.
Är man nyfiken på om det är riskfritt ur parasitsynpunkt att köpa lamm som endast vistats på stall, så finns svaret i denna artikel.
haemonchus
Stora magmasken, Haemonchus, i löpmagen. Blää, håll den borta från gården! Foto Vidilab
Internorden 2020 flyttas till 2021 med anledning av det rådande virusläget. Datum är redan spikat, 13-15 augusti 2021 i västra Sverige hålls nästa Internordenmöte.
Vi fick ett vykort från Skinn-SM i Tranås. Kjell Nilsson från Graute gård med skinnet som prisats som publikens favoritplädskinn. Vilket skinn, publiken har uppenbarligen god smak. Graute kammade genom att vinna denna klass hem SFs pris, som är ett år Elitlamm utan faktura. Grattis hälsar SF och Elitlammsupporten! Vi hoppas det blir många Grautelamm med glänsande lockar att registrera även i år.
frittElitlamm
Foto Jonas Karlsson
Jordbruksverket bjuder inför påsken på ett recept på örtmarinerad lammstek ur Fårskötsel, tillsammans med färsk och historisk statistik om produktion, konsumtion, slakt och antal får och fårföretag i Sverige.
Vad gör vi om maten tar slut i affärerna? Aldrig tidigare i mänsklighetens historia har det varit så uppenbart att världen är global. Men vad gör vi om maten tar slut i affärerna? Svenskt Kött skriver intressant om självförsörjningsgrad och markanvändning i en färsk artikel. Visste ni att vi idag har cirka 600 000 hektar åkermark som inte används men som kan odlas på. Det finns med andra ord en stor potential att öka den svenska livsmedelproduktionen – både den vegetabiliska och den animaliska.
sk-graf-markanvandning-2019-1024x819
Grafik Svenskt Kött, Källa SCB
I webbredaktörens lokala matbutik har kunderna börjat köpa svenskt kött som aldrig förr, och det är inget lokalt fenomen. Våra svenska livsmedelsjättar söker lokala samarbeten som ett svar på lokala livsmedelsproducenters vädjan om stöd. Nu gäller det att jobba för att förståelsen för vikten av lokal matförsörjning ska att bestå även efter pandimi-krisen. Kanske är risken för brist på mat ett argument som biter bättre än djurvälfärd, biologisk mångfald och låg antibiotikaanvändning. Eller så behövdes ytterligare ett tungt argument för att få ännu fler att gå från tanke till handling.
Svenskt Kött som är mästare på köttrecept tipsar också om mat för en annorlunda påsk och presenterar snålvattenframkallande pickninck-tips. Det blir tid både för ljummen lammsallad med smak av Japan OCH lammfärsbiff i brioche-hamburgerbröd innan helgen är över.
Fårpodden lägger sista handen vid en ny podd som handlar om lamning. Snart ute för lyssning, håll ögon och öron öppna. Tills dess kan man alltid lyssna om gamla Fårpoddar eller botanisera bland poddarna i hemsidans tips-lista. Nysläppta Lantbrukspodden handlar om den klimatnyttiga kon.
Elitlammsupporten och kanslitelefonen har påskledigt. Åter igång tisdagen den 14 april.
Med ett hav av vårblommor från Simlångsdalen
önskar SF alla fårvänner en fin Påsk!

blomhav
Foto Nils Östen Nilsson
Vi har fått tips för lamningsbox och utfodring från Nils Östen Nilsson i Simlångsdalen. Många tack för mycket snyggt byggtips och lösningen för att hålla lammen från tackornas foder!
NilsOstenNilsson_fodringstips2
NilsOstenNilsson_fodringstips1
Bilderna visar ett enkelt sätt att ordna utfodring i lammboxen. Görs av byggskiva och några brädor. Skivan sticker in genom boxgrinden och på insidan kan man ge kraftfoder och mineraler. På utsidan lägger man ensilage/hö som tackan kommer åt mellan grindspjälorna. Foto Nils Östen Nilsson
lammnejtack
Nej tack till lamm på foderbordet! En bit presenning är effektiv för att hålla lammen utanför. Tackorna lär sig snabbt att trycka undan den. Foto Nils Östen Nilsson
adoption
Einar publicerade adoptionsskola på sitt Instagram häromdagen, och det väckte så mycket gillande och intresse att vi delar tipsen här också. Foto Einar de Wit
Adoptionsskola! Att adoptera ett lamm från en tacka till en annan är inte lätt, men otroligt bra när det lyckas. Vi har genom åren blivit riktigt duktiga på detta och genomför ett tjugotal varje säsong. Men det gäller att göra rätt!

1. Scanningen är grunden. De tackor som bara väntar ett lamm är presumtiva adoptivmödrar. De går närmast ingången till fårhuset för bäst uppsikt.
  2. Tajming! Alla lyckade adoptioner sker innan tackan lammat färdigt. När hon håller på så hjälper jag till och förlöser lammet. Sedan geggar jag snabbt ner adoptivlammet med fostervatten, adoptivlammet ska bli så blött som möjligt. När tackan sedan vänder sig om hittar hon två ”nyfödda” lamm och tror förhoppningsvis att båda är hennes. När hon nosat lyfter jag bort hennes eget lamm så hon bara får slicka på adoptionslammet i tio minuter.
  3. Imobilisering! Det är oerhört viktigt att adoptionslammet uppför sig som ett nyfött lamm, annars blir tackan direkt misstänksam. Så jag binder ihop tre av lammets ben med en rem så det inte kan resa på sig. Då får tackan lugn att slicka lammet ordentligt. Detta är väldigt viktigt för anknytningen mellan mor och lamm. Efter tio minuter lossar jag remmen och ser till att lammet börjar dia. Sedan lyfter jag tillbaka hennes eget lamm. Det har aldrig inträffat att hon ratar sitt eget lamm.
  4. Sedan är det bara att hålla tummarna! Tackor är luriga, de kan ångra sig dagen efter och stöta bort lammet. Men ofta går det bra. Det är en win-win situation att förvandla en trilling och en enling till två tvillingar. Eller en fyrling. Eller ett bortstött eller utkonkurrerat lamm. Det finns många skäl.
  5. Funkar inte adoptionen så har Einar sin Heatwawe att falla tillbaka på. Men inget går ju upp mot en riktig mamma!

Sammanställt av Anna