Hur många digitala möten hinner vi gå på?

16 april 2021 | Hinns inte alla med så satsa på medlemsträffen på torsdag och Stämman. Men vem vill missa Alnarps lamm och fårdag eller Theos ERFA-träffar?

Nu ligger vi i startgroparna för att utse Årets Fårföretagare 2021. Hederspriset, ett huggarblock modell bastant i ändträ av ask med greppvänlig kant tillverkat av Asbjörns Bildhuggeri har nu packats upp. Vem blir den lyckliga vinnaren? Det avslöjas vid Stämman den 8 maj.

Foto Britta Wendelius

Varje fredag fram till Stämman presenteras nominerade med start denna vecka med kandidaterna från Bohuslän, Sörmland och Västmanland. Presentationerna finns på hemsidan.

Monica Öberg Bohuslän, Therese Lindh Sörmland och Västmanlands Titti Strömne.

Missa inte medlemsträffen om semin som hålls på torsdag! Anmälan till Britta senast kl 12 på onsdag. Länken skickas ut till alla som anmält sig ca kl 15 under onsdagseftermiddagen*. Det blir en kväll med svar på många frågor om semin och som förhoppningsvis kan inspirera fler att testa. Även utrymme för frågor och diskussion. Hoppas vi ses!

*Har inte länken kommit senast kl 16 den 21/4 så börja med att kolla skräpposten. Finns den inte heller där, kontakta Britta. Vi vill reda ut tekniska problem före mötet, så att ingen stängs ute och vi kan komma igång på utsatt tid.

Stiftelsen Svensk Fårforskning har haft styrelsemöte där bland annat en ny utlysning klubbades. Mer information kommer!

Vi kommer att bjuda in lokalföreningarnas rovdjuransvariga till en digital träff den 28 april. Håll utkik i inkorgen.

Den 8 maj kl 9-13.30, då har ni väl bokat in er som strängt upptagna? Digital årsstämma må verka påvert jämfört med den pompa och ståt vi vant oss vid när vi träffas, men det finns fördelar. Framför allt att det är enkelt att vara med. Vi anstränger oss för att det ska bli en intressant lördagsförmiddag. Utöver stämmoförhandlingar bjuds vi korta informationspunkter, dragningar och lättsam underhållning. Programmet kommer på hemsidan under veckan, men veckobrevets läsare får förstås en smygtitt på menyn:

• Jens Berggren är LRF:s hållbarhetsexpert som brukar presentera ögonöppnande sanningar. Detta knyter också an till vår välbesökta digitala medlemskväll tidigare i vinter.
  • Ing-Marie Jirhed jobbar med LRF:s projekt Mer mat – fler jobb. Den som står i begrepp att satsa på lammproduktion kan genom projektet få hjälp med företagsanalys och kompetensutveckling i behändigt format.
  • Isabell Moretti från Svenskt Kött berättar om hur man jobbar för att marknadsföra svenska mervärden i allmänhet och svenskt lammkött i synnerhet.
  • Landshypotek berättar om hur man kan finansiera investeringar i sitt lammföretag. Även film utlovas.
  • Jacke Sjödin underhåller och skriver musik särskilt till oss fårbönder. Möt en av Sveriges roligaste män på årets förbundsstämma!

Stämman kommer att genomföras i Microsoft Teams, samma plattform som fjolårets stämma och vintern/vårens medlemsträffar. Stämmodelegater kommer att få stämmohandlingar via epost. Alla medlemmar är varmt välkomna, anmälan till Britta senast 4 maj. Var med och påverka förbundets framtid, kom till Stämman, alla medlemmar har yttranderätt!

Tack till stämmans sponsorer!

Är du vetgirig? Foto Thomas Eriksson

Många kurser och utbildningsmöjligheter står oss till buds, här kommer några heta tips:

• Vill du gå seminkurs i år? Nu på söndag den 18 april är sista anmälningsdag för dig som önskar göra den praktiska genomgången före midsommar. Ska du seminera senare i höst och genomföra den praktiska delen under hösten räcker det att anmäla sig före den 1 augusti.
  • Alnarp kommer att hålla en lamm och fårdag tillsammans med bland andra Skånes fårintressenter och LRF Kött. Digitalt kvällstid den 29 april. Rekmmenderas! Om marknaden, trender, vad fårbonden behöver för att fortsätta eller eventuellt öka sin lammproduktion, aktuell forskning och ännu lite mer.
  • De tre Teamsmötena kring Lammlyftets resultat vill vi tipsa om även denna vecka. Välj att vara med 20 april, 22 april eller 6 maj.
  • De digitala ERFA-grupper som Theo de Braver kommer att hålla i börjar ta form, anmäl dig nu så kan de snart dra igång. Theo matchar ihop grupper om ca sju deltagare som har liknande produktionsform. Länk till anmälan och mer Information här.
  • Exceptionell råvara bjuder in till ett utvecklingsmöte i Malmö den 26 maj. Även i Stockholm blir det ett utvecklingsmöte, den 10 maj, det skrev vi om förra veckan och mer information finns här.
  • SLUs distansutbildning marknadsinriktad får- och lammköttsproduktion hade sista ansökningsdag igår, men är fortfarande öppen för sen anmälan.

LRF har lämnat in en välformulerad skrivelse med begäran om att Naturvårdsverket reviderar sina riktlinjer om skyddsjakt snarast. Skrivelsen är upprättad med anledning av den dåliga tillämpningen när det gäller skyddsjakt på stora rovdjur, främst varg. Men verkets riktlinjer om skyddsjakt omfattar även övriga skadegörande arter, till exempel hjortdjur och gäss.

I Skåne i ett område mellan Askeröd i norr och Vombsjön i söder finns vad länsstyrelsen kallar ”plötslig förekomst av frilevande mufflonfår” och de anser att det är olämpligt att de får fortsätta röra sig fritt i landskapet och uppmanar jakträttshavare i området att så snart som möjligt fälla dessa djur. Mufflon får jagas året om för att förebygga skada. Länsstyrelsen i Skåne tar gärna emot synpunkter på förekomsten av mufflon och hur djur- och markägare tänker agera om mufflon dyker upp hos oss. Länsstyrelsen vill också gärna få information om någon uppmärksammar eventuell märkning av mufflonfåren.

Bra att Skåne sätter ner foten. För fårnäringen är risken för smittospridning den största farhågan, men även betesskador, och vi vill inte se frilevande mufflonfår sprida sig över landet.

Upprop inför riksbedömning ull och päls har gått ut idag och Kronoberg, Skåne, Östgötalamm och Västerbotten svarade med vändande post att de vill hålla riksbdömning. Tack! Kul!

Amanda Lindberg studerar tredje och sista året på lantmästarprogrammet och i sitt examensarbete ska hon undersöka var ledare inom lantbruk skaffat sina ledarskapsfärdigheter. Hon söker bland annat lammproducenter som har minst tre anställda att intervjua. Kontakta Amanda om du kan och vill ställa upp, man får frågorna innan och intervjun genomförs via telefon där Amanda lovat att vara effektiv så att det inte tar mer tid än nödvändigt. Ni når Amanda på Amandalindberg1@hotmail.com eller 070-341 44 31.

Med nästa nummer av Fårskötsel kommer ett nytt nummer av vår populära receptbilaga. Den innehåller både klassiska husmansrecept, bland annat flera lammfärsrecept, men också rätter inspirerade av de palestinska och persiska köken. Se fram emot nästa Fårskötsel, i era brevlådor om två veckor.

Foto Einar de Wit

Trevlig helg önskar SF!

Man blir trött av att busa i nyhalmad bädd. Foto Britta Wendelius

Ljuset i tunneln. Lamning innebär sömnbrist, glädje och ibland även sorg. Lika mycket som man längtar till lamning, lika glad är man när den är över. Foto Britta Wendelius