Finnas på kartan?

18 juni 2021 | Välkommen att lägga in din gård på våra nya fårgårdskartor.

Länksidan Fårgårdar på hemsidan är populär. För att underlätta att hitta kollegor och gårdar som har gårdsbutik eller annan öppen verksamhet lanserar vi nu två kartor, där alla medlemmar som vill kan lägga till sin gård. Det finns två kartor, Fårgårdar i Sverige och Fårgårdar man kan besöka.

Det är hundra procent frivilligt att vara med kartorna. Man måste vara medlem i SF och man anmäler själv sin gård här. Den gamla länksidan kommer att fasas ut, så missa inte att anmäla din gård till någon av kartorna, eller båda, om du fortfarande vill ha gården med på hemsidan.

På sikt finns tanken att kartan över gårdar som man kan besöka kan marknadsföras mot konsumenter som vill köpa gårdarnas produkter, och kanske kan få chansen att träffa får och lamm. Foto Einar de Wit

Ett avelsmöte har hållits under veckan. Jonas lotsas in i de många arbetsuppgifter och projekt som ligger på avelsansvarigs bord, och han träffar och börjar jobba ihop med de nyckelpersoner som jobbar med avelsfrågor runt SF. Några av dessa nyckelpersoner, Ulf Andreasson, Carl Helander och Magnus Hård var med på mötet.

Beställningar av kvävekärl och semindoser börjar komma in och snart börjar jakten på årets baggar. Läs i nya Fårskötsel om möjligheten att nominera in lämpliga baggar. Här finns viktiga datum för besättningar som ska seminera i år.

De 5 Stora har haft årsmöte under veckan. Det blev livliga diskussioner om vad Viltvårdsfondens pengar ska användas till, och vem som har rätt att söka dem. Detta är pengar som kommer från en avgift som tas ut från jägarnas årliga jaktkort. Många anser att alla organisationer ska ha rätt att söka dessa medel, t ex även Rovdjursföreningen. Samtidigt är vi flera organisationer som anser att dessa pengar måste gå tillbaka till viltvård, förvalting av viltstammar och till jägarna i en objektiv och saklig förvaltning.

Ledningsgruppen för driftledarutbildningen på Forslunda i Umeå har haft möte där beslut togs att söka medel för att fortsätta erbjuda denna utbildning. Läs om utbildningens innehåll och upplägg här. Nästa kursstart är 29 november och ansökningswebben är öppen.

Vilskadestatistik för 2020 och resultat av vinterns lodjurinventering har publicerats. I viltskadestatistiken kan man se var angrepp från olika rovdjurslag ägt rum geografiskt. Hur mycket bidrag till skadeförebyggande åtgärder som betalats ut i våra olika län redovisas också.

Bild ur viltskadestatistiken som visar antal rovdjursangrepp på tamdjur 2000-2020.

Antal dödade, skadade eller saknade av respektive tamdjur till följd av angrepp av fredade rovdjur i Sverige 2020. I 97 % av fallen är det får som drabbats.

Gudrun intervjuades idag av ATL om kriminalitet och hot mot lantbrukare, läs här (premiumartikel).

P4 Västernorrland har hälsat på hos Camilla Hjort för att prata om efterfrågan på svensk ull. Lyssna här!

Ett yttrande gällande föreskrifter om ekologisk produktion har skickats till Jordbruksverket.

Marknadspriset för lamm har legat högt hela året och utvecklades också bra under förra året. Men vecka 22 hände något speciellt, den svenska noteringen var högre än den franska. Fransmännen får inte alltid, men väldigt ofta, bäst betalt i Europa för sina lamm. Vill minnas att detta hänt någon gång tidigare sedan millennieskiftet, men det är åtminstone mer än tre år sedan.

Blå linje slår orange linje. Även tyska och irländska lammbönder kan vara nöjda med betalningen nu.

Nu är det klart att Jeanette Elander, ordförande för Sveriges Grisföretagare och tidigare LRF Kötts grisrepresentant, kommer att ta över efter Viktoria Östlund som LRF Kötts lamm- och nötansvarige. Välkommen Jeanette!

Branschutvecklingspengen 2021 har utlysts. Sveriges köttbönder sätter årligen av 3 Mkr till utveckling av gris, nöt och lammnäringarna. Ca 5 % av totalsumman går till lamm, vilket speglar hur stor del av pengarna som genererats via slakt av lamm på slakterier som betalar in till systemet. Kriterierna för lammprojekt är att det ska leda till ökad lönsamhet såväl på gårdsnivå som inom näringen, eller till ökad kunskap inom området djurvälfärd. Nyfiken på fenomenet Branschutvecklingspengen, läs mer här.

Texelföreningens stipendium gick i år till Victor Jansson. Grattis! Stipendiet, som innefattar 1000 kr, går till en elev på någon av landets naturbruksskolor och skolorna nominerar de elever som har engagerat sig och utvecklats mest inom fårnäringen. Victor går på Gotland Grönt Centrum som nominerat honom med motiveringen ””Victor är genom sitt stora intresse för får och sin positiva inställning till lärande en blivande ambassadör för framtidens lammproduktion. Han har ett mycket gott djuröga och en kärlek till djur som visar sig i all djur-hantering. Vårlammsproduktionen ligger honom varmt om hjärtat och han har som mål att i framtiden bli fårföretagare.”

Det superfina diplomet har Linda Ateljé gjort.

Fler unga behövs i fårbranschen. Det hör vi ofta, inte minst från oss själva. Därför extra roligt att få tips om Shear Joy UF, unga entreprenörer som satsar på att ta tillvara på oanvänd ekologisk ull från lokala fårbönder för att skapa hållbara produkter till hem och trädgård.

En hållbar resurs. Foto Anna Törnfelt

Medlemmar i Kronobergs Läns Fåravelsförening har just fått ett medlemsutskick.

Fårskötsel har kommit i era brevlådor. Enjoy!

Nästa vecka är det midsommarafton och då tar har veckobrevet ledigt. Men bara för en fredag, den 2 juli är vi åter.

Små grodorna och räven raskar väntar. Foto Gudrun Haglund Eriksson

Elitlamms support och kansliet håller öppet som vanligt under hela sommaren.

Vi lästipsar om HKScans betesblogg där Gunnar Danielsson skriver om utmaningen att hinna beta när gräset växer som bäst. Det finns också en längre artikel i nya Fårskötsel om hur fåren, lammen och betet påverkas av värme och vad man kan göra för att en period med värme under sommaren inte ska stoppa lammens tillväxt.

Trevlig helg önskar SF!

På Hälla har det rullats gräs. I volym fick man in hela årsbehovet, hoppas att även kvaliten håller. Foto Thomas Eriksson

Slåtter och pressning lejs in, men strängar gör man själva. 15-åriga Arvid rattar den röda traktorn. Foto Thomas Eriksson

Klar med ensilaget, men liiite hö är också bra att ha! Den gamla Fergusonen från 1981 går som en klocka. Foto Einar de Wit