Blicka bakåt för att kunna gå vidare

9 april 2021 | Snö, sol, regn och kalla stormvindarom vartannat, men det är sånt man får räkna med i april. Lider du av lamningskoma? Du är inte ensam, om det är till någon tröst.

Idag har European Wool Day firats och inslag från hela Europa har kunnat följas via liveström på Facebook.

Claudia ska avgå ur styrelsen vid stämman i maj och det är mycket som hänt under den tid hon jobbat med ullfrågor. För att kunna se framåt kan det också krävas att se tillbaka, så en tråd om den svenska ullen från 2017 till nu har dagen till ära lagts ut på vår Facebook och på hemsidan. Häng med längs memory lane, som är en kortversion av Claudias ull-år i SFs styrelse.

Den outnyttjade svenska ullen uppmärksammades i Svenska Dagbladet hösten 2017 och detta blev upptakten till det största intresse vi sett för svensk lammproduktion i svensk media i mannaminne.

Nästa medlemsträff närmar sig och denna gång ska vi nörda in på semin. Redan många anmälda, men glöm inte att anmäla dig du också. Träffen är torsdagen den 22 april kl 18.30-ca 21, program och mer information finns här. Nyfikna, nybörjare, erfarna och vetgiriga; alla är välkomna och ta med era frågor om semin!

Nu föds resultaten av höstens semineringar och de väcker lite extra jubelkänslor. Här fina seminlamm efter Granstorp. Foto Anna Törnfelt

Att producera lammkött av efterfrågad kvalitet, vad innebär det? Välkommen att delta i något av tre Teamsmöten kring Lammlyftets resultat och presentation av Lammlyftets utbildningsverktyg. Information och länkar till mötena här.

EXCEPTIONELL RÅVARA bjuder in till utvecklingsmöte lamm/får den 10 maj i Stockholm. Provningsledare Stefan Eriksson leder tillsammans med Fredrik Johnsson och Markus Lindström utvecklingsmötet, där köttdetaljen bedöms i ett blindtest både som råvara och tillagad produkt. Utseende, smak, doft och textur är några av parametrarna som bedöms. Du kan som producent delta med ditt kött! Läs här om hur det går till.

Syftet med utvecklingsmötet är att kockarna grundligt testar produkten, ger en djupare analys av produktens egenskaper och diskuterar möjliga orsaker till egenskaperna. Feedback och poängindikation ger möjligheter till att förbereda inför Smakmötet. På Smakmötet delas diplom ut till råvaror som klassas som Exceptionell råvara. Foto Thomas Eriksson

Intresserad av resurseffektivisering på gården? För ca ett år sedan gav Jordbruksverket, i samarbete med Svenska Köttföretagen, Hushållningssällskapet i uppdrag att ta fram ett beräkningsverktyg och en rapport om resurseffektivisering på gården. Nu är det klart och finns upplagt på Jordbruksverkets hemsida. Materialet består av djurslagsspecifika excelfiler där man kan räkna på sin egen gård, en rapport om resurseffektivisering på gård samt en kortare presentation om resurseffektivitet. Hushållningssällskapet och Jordbruksverket bjuder också in till två kostnadsfria informationsträffar, mer information och länkar till anmälan här.

Lovisa Andersson som skriver en kandidatuppsats i utbildningen Agronom Landsbygdsutveckling på SLU om hur förutsättningar och möjligheter ser ut för fårägare att ta tillvara på ullen. Claudia har bidragit med information, och vi ser fram emot att få ta del av vad Lovisa kommer fram till. Resultatet presenteras i juni.

Medlemsbrev har denna vecka skickats till medlemmar i Västmanland. Inbjudan till en enkel men bra aktivitet – Digital Medlemsfika. Kanske något för fler föreningar att prova?

Andelen medlemmar som vi når via epost blir bara bättre och bättre. Men de medlemmar vi inte har epostadress till missar en hel del information i dagsläget, så jobba gärna på att få in de där sista adresserna i lokalföreningarna. Behövs en akutell medlemslista för att veta vilka adresser som saknas, kontakta Britta.

Några lokalföreningar har frågat om vi kan låna ut Teamslänk till styrelsemöten, på samma vis som vi gjort till årsmötena, men vi har tyvärr inte resurser för att kunna att administrera det. Har Teams givit mersmak finns möjlighet för er i lokalföreningarna att skaffa Microsoft Business Basic för ideella föreningar, det är kostnadsfritt och ni får då tillgång till Teams, molnlagring och webbversioner av de vanligaste Office-programmen. Det finns förstås fler lösningar, exempelvis Zoom kan användas gratis för kortare möten. Facebooks rum är en annan möjlighet. Verkar telefonkonferens som den enklaste lösningen men ni saknar lämplig sådan, då kan Britta tipsa.

Lokalföreningar, hör också gärna av er till Britta angående planering av kommande mönstringsutbildningar. Att planera kurser är fortfarande svårt och osäkert, men finns ambitionen att arrangera mönstringskurs i sommar under förutsättning att pandemiläget tillåter, så är det välkommet. Det finns elever på kölistan.

Ni som varit riksbedömningssamordnare kommer tillsammans med er ordförande att få ett separat mail i nästa vecka med upprop inför kommande riksbedömningssäsong. Det är snart dags igen, tiden går fort …

Fårpoddens redaktion hade möte i morse och nu vet vi att nästa podd kommer att handla om lamm- och fårkött. Vi kommer att spinna vidare på MSS Lamm, köttkvalitet och den exceptionella råvaran. Kanske blir det några recept också, vem vet.

Sist men inte minst ett tittartips. ATL-TV från förra veckan om Långaryds Lamm som satsar på att växa, de ska dubbla antalet djur. Mer ATL-TV

Trevlig helg önskar SF!

Här har lamningen gått bra och årets första lammlåda är packad, hälsar fåren och bonden på Hallarsbo. Foto Marita Andersson

I dessa tider kör vi digitalt ända ut i lammboxarna. Lamningsregistrering direkt i ditt Elitlamm i mobilen, sen är det klart. (Mobilversion finns i Elitlamm Avel och Produktion och Elitlamm Fritid.) Foto Britta Wendelius