Tre miljoner till att lyfta det svenska lammet

veckobrev

5 maj 2017 | Veckans stora nyhet är att Lammlyftet har beviljats 3 miljoner kronor i projektmedel från EIP (Europeiska innovationspartnerskapet). Ett stort grattis, till oss alla!

Något mållösa och med ståpäls får vi börja med att lite torrt redogöra för vad som kommer att hända den allra närmaste tiden: Lammlyftets styrgrupp kommer nu att samlas för att gå genom projektplan, budget och lägga riktlinjer för det fortsatta arbetet. I styrguppen ingår Magnus J från SF tillsammans med representanter för LRF Kött, KLSUgglarps, Menigo och SLU. Projektägare för Lammlyftet är LRF och Helena Stenberg från Svenska Köttföretagen leder projektet. Räkna med att få höra mer om Lammlyftet framöver!

Temperaturen stiger när nu bara två veckor återstår tills vi möts i Sunne för att fira 100-årsjubilum. Alla detaljer måste falla på plats och det jobbas intensivt på många fronter. Vi är glada över att så många har anmält sig, runt 200 fårentusiaster kommer att äta Stämmomiddag och ännu fler kommer att delta i söndagens Lammriksdag.

Stämmans sponsorer och utställare har börjat förbereda sig inför den stora helgen och hör av sig med sina önskemål men också med förväntan och glada hejarop. Många av dem kommer även att bidra med finfint innehåll till årets Jubileums-stämmokasse. Det känns i luften att förväntningarna är höga. Härligt!

De 5 Stora bjuder in tamdjursägare, intresseorganisationer och myndigheter till ett seminarium med tema rovdjur–tamdjur den 24 maj. Mycket intressant programm! Gudrun Haglund-Eriksson kommer att tala om utbildningar för tjänstemän i tamdjurshållning. Se hela programmet och information om anmälan här ››

I Ullprojektet planeras nu den första filminpelningningen. Filmsekvensen som ska spelas in nu i maj kommer att handla om hur en ullfiber växer till och fungerar, och vad som gör att den sticks eller inte sticks. Som Claudia säger: ”Lite på nördnivå kanske, men teori behövs också för att det ska funka praktiskt när nu ullen ska få sitt rätta värde.”

En remiss från Jordbruksverket gällande en sakändring i Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om fårhållning inom lantbruket m.m har besvarats.

Ett yttrande har lämnats till Jordbruksverket gällande ett kalibreringsdokument för hältbedömning vid slakt. Syftet är att bedömningen av eventuellt halta djur som kommer in till slakterierna ska göras lika över hela landet.

Vi har kontaktats av Jordbruksverket angående kadaverhanteringen och Sveriges nya scrapiestatus. Då antalet insamlade kadaver minskat rejält kommer de att gå ut med information om varför subventionen av hämtning av djur äldre än 18 månader är slopad och om vilka lagar som gäller rörande kadaverhantering. På gårdsnivå kommer vi sannolikt att få fler kontroller rörande kadaverhantering framgent.

Nu är väl de flesta av årets ull-, rya- och pälslamm födda – vilket innebär att planeringen av årets Riksbedömningar har startat. (Ni har väl även sett Texelföreningen har publicerat platser och datum för mönstring av tyngre raser under veckan.)

Mötet för Nystart av Dalarnas Fåravelsförening lockar deltagare. I dagsläget 9 anmälda. Men det kommer säkert fler under helgen! Tipsa alla fårägare i Dalarna som ni känner om träffen.

Eftersom webbredaktören har tång på hjärnan rekommenderas läsning av Kan utfodring med tång sänka idisslarnas metanutsläpp? Vi får väl se om det blir tången som räddar världen. Det är hursomhelst gott och nyttigt.

Idag kommer Fårskötsel i våra brevlådor med massor av fårläsning.

Mysig fredag önskar SF!

banken
Elof var i egenskap av lammbonde och branschföreträdare på ett möte med Landshypotek Bank med temat ”Ska vi känna oro eller tilltro?” Kul att se att banken tror på lammproduktionens möjligheter!

check
Hur många meter stängsel har satts upp, inspekterats och renoverats under veckan?

ut
Äntligen, ut med djuren! Betessläpp på Gotland.

Foto: Elof Nilsson
Sammanställt av Anna B