En bra start på ett långt liv med får

21 maj 2021 | Tiden går fort nu. Knappt har vi fått ut djuren, men säsongen för avelsvärdering, mönstring och riksbedömning närmar sig redan.

Förbundsstyrelsen har denna vecka haft ett tvådagars styrelsemöte för att snabbt komma igång med arbetet efter årsstämman. Vi möttes digitalt, vilket inte är optimalt när ett nytt team ska byggas, men heller inte fy skam. Våra nya ledamöter fick chansen att lära känna oss ”gamlingar” litegrann, och vi dem. Senare i sommar hoppas vi att pandemi- och vaccinationsläget tillåter att vi träffas IRL. Valberedningen har gjort ett bra jobb som hittat Marie-Louise och Jonas.

Att fördela ansvarsområden inom styrelsen är en fast punkt på det första mötet efter en stämma, och uppgifterna om vem man kontaktar i olika ärenden och frågor är uppdaterade på hemsidan. Marie-Louise kommer att jobba med frågor om ull, skinn och utbildning och Jonas med avelsfrågor och rovdjursfrågor. Mycket är sig i övrigt likt, men smärre förändringar av ansvarsfördelningen har gjorts.

• Vilka är de viktigaste frågorna för den svenska ullnäringen idag?
• Är vi beredda att starta en branschorganisation för att kunna ta nästa steg?

Om frågorna intresserar dig är du välkommen att delta i webbinariet NULÄGE ULL den 8 juni. Mötet är öppet för alla, mer information och länk till anmälan finns här. Deltagare kan i förväg skicka in förslag på diskussionsfrågor och teman att ta upp.

Datum att hålla reda på inför årets seminsäsong har publicerats på hemsidan. Intresset för semin verkar vara på uppgång, och vi hoppas att både våra trogna seminanvändare och många nya besättningar kommer att passa på i år. Vi kommer att ta in så många baggar vi mäktar med, utifrån vad ni rapporterat intresse av att använda. Via menyvalet Semin i Kunskapsbasen finns den utmärkta artikelserien Seminskolan som rekommenderas om man blir nyfiken och vill veta mer om nyttan och nöjet med att seminera, och hur det går till i praktiken. Vi kan även nämna att det finns intresse från tre kontinenter för att köpa svensk genetik i seminform. Det är både gotlandsfår och köttraser som efterfrågas.

Ytterligare en presentation från Stämmans föredragshållare finns att hämta. Hämta Jens Berggrens presentation här. Presentationerna om Svenskt Kött respektive Mer mat – fler jobb finns i förra veckans veckobrev.

Viltförvaltningsdelegationen i Örebro har haft möte. Det pågår en sammanställning av riktlinjer för skyddsjakt i det mellansvenska rovdjursområdet, syftet är att de olika länen ska tolka de regler som finns mer samstämmigt. Det jobbas både nationellt och internationellt med att se över föreskrifter. EU-kommissionen har en plattform för dialog med intresseföreningar, SF hör till de som blivit intervjuade, och där är skyddsjakt i dagsläget en prioriterad fråga. Revidering av förvaltningsplaner är även under diskussion nationellt, det Nationella Rovdjursrådet diskuterar detta och nytt är att fler målkonflikter ska vägas in, till exempel livsmedelsstrategin, biologisk mångfald och olika miljömål. Det är ett väldigt viktigt steg som vi länge förespråkat!

Inventering av rovdjur är inte klar men allt pekar på ökande stammar av varg, lo och övriga rovdjur. Ytterst preliminära uppgifter om varg är ca 395 individer.

Samtal från medlemmar handlar ofta om vilt, och så brukar det vara så här års. Men det är numera fler djurslag som orsakar skador och skapar oro. Stora bekymmer med klövvilt och vildsvin som skadar vallar och andra grödor blir tyvärr allt vanligare, och på fler ställen i landet.

Sommarens mönstringskurser har börjat anslås, just nu finns det kurstillfällen planerade i Västerbotten, Dalarna och på Gotland. Dröj inte med anmälan, antalet deltagare är begränsat. Förhoppningsvis kommer vi få anledning att tipsa om mönstringskurser på fler platser.

Listan över rekommenderade mönstrare har uppdaterats, där finns kontaktuppgifter till mönstrare som kan anlitas för mönstring av såväl päls-, ull-, rya- som köttraslamm. Finns det någon erfaren och utbildad mönstrare som inte finns med på listan, välkommen att kontakta Britta. Tänk på att boka mönstrare i god tid, deras kalendrar brukar vara välfyllda under mönstringssäsongen.

Sambedömningstillfällen för rekommenderade mönstrare för päls och ull kommer i år att erbjudas både på Gotland och fastlandet. Alla rekommenderade gårdsmönstrare kommer att få en personlig inbjudan i sin inkorg. Första chansen blir lördag 31 juli på Norra Apleröds Gård norr om Göteborg. Sambedömningstillfället på Gotland hålls söndag 1 augusti på Olljavs Gård, Ljugarn.

Lammproducenterna som är huvudman för riksbedömning av köttraser vill undersöka vilket intresse som finns i fårsverige för att riksbedömma sina köttrasfår. De har en kort enkät med syfte att skapa ett underlag för hur kommande riksbedömningar och baggauktioner ska utformas. Svara på enkäten före 26 maj, svaren är anonyma. Har du köttrasfår, ta dig tid att svara, klicka här.

Bild från en riksbedömning av köttraser 2019. Foto Ann Karlsson

Nu är det bara en månad kvar till årets första avelskörning. Vill du att årets lamm ska komma med i körningen gäller det att registrera lamningarna i tid och att lammen är inlagda i avelsregistret före midnatt den 22 juni. Om du innan avelskörningarna har registrerat årets lamm i avelsregistret så får lammen avelsvärden baserade på släktingars avelsvärden. Men också på födelsevikt och 60 dagarsvikt, om dessa finns registrerade. Om du har registrerat mönstring så får lammen avelsvärden baserade även på egna mönstringsuppgifter. Läs här vad som behöver göras i Elitlamm inför avelsvärderingen. Elitlamms support svarar på frågor och hjälper till där det behövs, men tänk på att kontakta supporten i god tid för brytdatumet.

Skinnriket Gotland hade sin årliga skinnmässa i lördags. I år var mässan ett digitalt evenemang utan publik, men med livesändningar. Ett 30-tal besättningar hade lämnat in ca 150 skinn plus 6 tävlande produkter. Det finns ett rikt bildflöde på Skinnrikets Facebooksida, missa inte dessa maffiga skinn och fina produkter. Skinnpremieringens resultatlista finns här.

Ullkontoret på Gotland har sjösatt ett projekt där trädgårdsodlare kommer att testa ullpellets som långtidsverkande och fuktbevarande gödning och jordförbättring. Pelletsen består av otvättad ull som packats och pressats, och är förstås tillverkad av restull som inte lämpar sig till andra ändamål. Även American Wool skriver i sin senaste bloggpost om värdet av att använda ull i trädgård och odling.

Många skaffar får eller funderar på att göra det denna vår! Hemsidans besöksstatistik är alltid intressant att studera, men jag har aldrig sett en så entydig statistik som nu. Av de 10 populäraste sidorna den senaste veckan handlar hälften om att skaffa får, fårraser eller att hitta fårgårdar. Sprid gärna vår skaffa får-checklista. Det är en hel del att lära och hålla reda på när man skaffar får, och vi önskar våra nya kollegor en bra start på ett långt liv med får.

Tio i topp på hemsidan 14-20 maj 2021

Glad Pingst önskar SF!

På Gotland är perioder av torka något att räkna med, så på Ollajvs får lammen redan nu lära sig att äta pellets. På ena sidan är det bara lammen som kommer åt, på den andra kan tackorna komma åt litegrann om de är tålmodiga. Foto Anna Törnfelt

Pingsten är en fin tid med sina blommande träd och buskar. Foto Gudrun Haglund-Eriksson